Zaznacz stronę

Jaguar Land Rover stawia na Słowację

Home | Case Studies | Jaguar Land Rover stawia na Słowację

Przekrój czeskiego rynku samochodowego

Na Słowacji obecnie działają cztery fabryki samochodowe. Trzy z nich to:

  • Volkswagen Slovakia (Bratysława),
  • PSA Peugeot Citroën Slovakia (Trnawa),
  • oraz Kia Motors Slovakia (Żylina).

W 2017 roku w tych trzech fabrykach samochodowych Słowacja wyprodukowała około 1,03 miliona samochodów i zajęła pierwsze miejsce na świecie w produkcji samochodów w przeliczeniu na 1 000 obywateli.

Czwarty, najnowszy koncern samochodowy to Jaguar Land Rover Slovakia (Nitra).

Udział samochodów w całkowitej produkcji przemysłowej na Słowacji osiągnął 44% i wynosi aż 40% całkowitego eksportu Słowacji. W branży motoryzacyjnej pracuje około 129 tysięcy ludzi, bezpośrednio albo w firmach powiązanych z głównymi fabrykami.

aut osobowych wyprodukowano na Słowacji w 2018 r.

%

udział w słowackim PKB ma branża motoryzacyjna.

zagraniczne koncerny motoryzacyjne wybrały Słowację na miejsce produkcji aut.

O firmie

Jaguar Land Rover to brytyjski producent samochodów terenowych i SUV-ów, działający od 1968 roku. Jest on częścią koncernu motoryzacyjnego Tata Motors oraz współtworzy od 2013r. sojusz Jaguar–Land Rover. Od 1989 roku produkuje pojazdy pod swoją marką (dawniej były to modele marki Rover).

W grudniu 2000 roku koncern Ford Motor Company wykupił tę firmę od BMW. W marcu 2008 roku dobiegła końca sprzedaż Land Rovera indyjskiemu koncernowi Tata Motors.

Podstawową działalnością Jaguar Land Rover Limited jest projektowanie, rozwój, produkcja i sprzedaż pojazdów marki Jaguar i Land Rover.

W Europie znajduje się największa sieć Dilerów firmy Jaguar Land Rover, licząca blisko 800 punktów sprzedaży w 42 krajach. Od początku 2018 roku, Jaguar Land Rover sprzedał w Europie ponad 94 000 samochodów.

Źródło: www.jaguarlandrover.com

Kiedy Jaguar Land Rover weszli na Słowację?

Początkowo Słowacja nie znajdowała się nawet wśród potencjalnych kandydatów!

W 2015 r. dzięki silnemu rynkowi brytyjskiemu, rosnącemu popytowi w Chinach i udanemu wprowadzeniu kilku nowych modeli aut, JLR był najszybciej rozwijającym się producentem samochodów w Europie. Cały ten sukces oznaczał, że istniejące zakłady produkcyjne nie były w stanie nadążyć za rosnącym popytem, ​​a JLR potrzebował nowych zakładów produkcyjnych tak szybko, jak to możliwe.

Początkowo firma chciała założyć fabrykę w Arabii Saudyjskiej, która zapewniłaby dobry dostęp do stosunkowo niewielkiego, ale bardzo lukratywnego rynku Bliskiego Wschodu. Ostatecznie ta inicjatywa nie przeszła, więc JLR musiał podjąć decyzję gdzie zamiast tego utworzą nowy obiekt.

Opracowali dwa duże projekty, aby zbadać możliwe rynki: Project Oak (który miał zbadać rynek Ameryki Północnej) i Projekt Darwin (który koncentrował się na Europie Wschodniej, gdzie działali już inni kluczowi europejscy producenci samochodów). Ostatecznie Projekt Darwin stał się faworyzowaną opcją, a wiosną 2015 r. wyłoniono trzech potencjalnych kandydatów: Węgry, Republikę Czeską i Polskę.

Z tych trzech krajów Polska była najsilniejszym kandydatem, ponieważ miała kilka zalet: już dobrze rozwinięty i silny klaster motoryzacyjny, liczną i wykwalifikowaną siłę roboczą oraz korzystny program pomocy finansowej przy konkurencyjnych stawkach podatkowych.

Dlaczego zatem Jaguar Land Rover postawił na Słowację zamiast Polski?

Dlaczego Jaguar Land Rover zdecydował się na wejście na rynek słowacki?

Oferta Słowacji przyszła dość późno w porównaniu z innymi państwami. Słowacki rząd jednak bardzo efektywnie koordynował proces przetargowy. Słowacka agencja inwestycyjna utworzyła wyznaczoną grupę, która miała pracować wyłącznie przy tym projekcie. Ponadto, wprowadzono nowe prawo, aby umożliwić oferowanie niektórych środków finansowych. Nawet premier był osobiście zaangażowany w negocjacje.

Jednak, był to zaledwie wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o analizę powodów, dla których Słowacja została wybrana jako preferowana lokalizacja. Aby lepiej zrozumieć ich wybór, musimy spojrzeć na historię branży motoryzacyjnej na Słowacji w ciągu ostatnich kilku lat.

Słowacja stała się jednym z wiodących producentów samochodów w Europie Środkowej dzięki obecności trzech międzynarodowych producentów samochodów: Volkswagen, PSA Peugeot Citroën i Kia Motors. Postęp Słowacji wśród najważniejszych producentów samochodów na świecie rozpoczął się na początku lat 90., kiedy niemiecka firma motoryzacyjna Volkswagen postanowiła zbudować zakład produkcyjny pod Bratysławą. Od tego czasu, Volkswagen stał się największym koncernem produkcyjnym zorientowanym na eksport. W maju 2007r. firma przekroczyła kamień milowy w liczbie samochodów VW wyprodukowanych na Słowacji. Od momentu rozpoczęcia produkcji wyprodukowała ponad 2 miliony samochodów VW.

Widząc udane wejście Volkswagena na rynek słowacki, inne firmy również postanowiły otworzyć zakłady produkcyjne w tym kraju, przyczyniając się do znacznego wzrostu sektora motoryzacyjnego. Kolejnym bodźcem dla rozwoju przemysłu motoryzacyjnego i związanego z nim sektora zaopatrzenia na Słowacji było przybycie francuskiego PSA Peugeot-Citroën i KIA Motors z Korei Południowej (obydwa zakłady rozpoczęły produkcję w 2006 roku).

PSA Peugeot-Citroën wszedł na Słowację w 2003 roku, później nastąpiło podpisanie umowy inwestycyjnej z Ministerstwem Gospodarki Republiki Słowackiej. Obecnie w tym zakładzie pracuje około 129 000 osób bezpośrednio zatrudnionych, producentów, dostawców VW, PSA, Kia i Tier 1. Pośrednio w przemyśle motoryzacyjnym pracuje około 250 000 osób.

Sektor motoryzacyjny stanowi 44% udziału w całości produkcji przemysłowej kraju. Pod względem eksportu można zaobserwować podobną liczbę, sprzedaż zagraniczna samochodów odpowiada za 40% eksportu Słowacji. Republika Słowacka jest uważana za jednego z kluczowych graczy w globalnym przemyśle motoryzacyjnym i zajmuje obecnie 15 miejsce pod względem liczby wyprodukowanych samochodów.

Oczywiście był to pozytywny znak dla JLR, który początkowo zamierzał produkować tylko jeden typ pojazdu na Słowacji. Oczekiwana wielkość produkcji miała wynosić na początku około 150 000 jednostek, jednak w przypadku pozytywnego doświadczenia liczba ta miałaby wzrosnąć dwukrotnie.

Podstawą słowackiego sektora motoryzacyjnego są nie tylko trzej uznani producenci samochodów, ale również dobrze rozwinięta i wysokiej jakości sieć dostawców. Większość z nich znajduje się w regionach zachodnich i środkowych, gdzie została również zlokalizowana nowa fabryka JLR. Obecnie w kraju działa ponad 300 dostawców i, jak wskazują poprzednie doświadczenia, wraz z pojawieniem się JLR będzie ich jeszcze więcej.

Kolejnym czynnikiem, który musimy wziąć pod uwagę, jest siła robocza dostępna w kraju. W wyniku stale rosnącej wydajności w słowackim przemyśle motoryzacyjnym, tamtejsza siła robocza nie jest już kwalifikowana jako tania. Jednak system płac jest nadal atrakcyjny dla zagranicznych inwestorów. Biorąc pod uwagę, że siła robocza jest zwykle charakteryzowana jako wysoko wykwalifikowana, bardzo produktywna i elastyczna, nieco wyższe pensje są zrozumiałe dla inwestora.

Chociaż ze strony JLR pojawiły się pewne obawy odnośnie nie wystarczającej liczby wykwalifikowanej kadry, jednak analiza przeprowadzona przez słowacką agencję ds. inwestycji i rozwoju handlu rozwiała te obawy. Dodatkowo, spodziewano się, że po rozpoczęciu produkcji wielu pracowników zostanie przyciągniętych z sąsiednich krajów.

Zachęty rządowe również odegrały zasadniczą rolę w przyciągnięciu inwestorów zagranicznych do kraju. Słowacja wsparła tę inwestycję przy pomocy środków pomocy publicznej w wysokości 130 milionów euro, przeznaczonych na zagospodarowanie terenu i budynków pod budowę obiektu i drogi. W zamian oczekiwała, że inwestycja JLR stworzy około 2800 bezpośrednich miejsc pracy, oraz wiele pośrednich.

Ponadto, dzięki tej inwestycji pojawiły się nowe możliwości dla lokalnych firm.

Co pokrótce przyczyniło się do wyboru Słowacji przez Jaguar Land Rover?

 

  • Dobre położenie geograficzne (łatwa dystrybucja samochodów w Europie).
  • Silnie rozwinięta branża motoryzacyjna.
  • Liczne kanały dystrybucji, duża liczba dostawców na rynku.
  • Umiarkowanie tania i wysoko wykwalifikowana siła robocza.
  • Rządowa pomoc w wejściu na rynek (zmiana przepisów, pomoc finansowa).

Źródło: opracowanie własne ITRO Export Solutions na podstawie stron internetowych

Rozwój ekspansji na rynku słowackim. Zapraszam do kontaktu:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.

8 + 4 =

wyświetlono 307 views

[Case study] PKN Orlen - rynek litewski

Polski Koncern Naftowy Orlen Spółka Akcyjna to koncern paliwowo-energetyczny. Jest liderem wśród przedsiębiorstw petrochemicznych w Europie środkowo-wschodniej.

Zakup rafinerii „Mažeikių nafta“ przez PKN Orlen miał miejsce w czasie, gdy gospodarka Litwy rozwijała się bardzo dynamicznie, a klimat ekonomiczny i polityczny był sprzyjający.

Początkowo rząd litewski, który formalnie musiał wyrazić zgodę na transakcję, nie brał pod uwagę polskich inwestorów jako poważnych nabywców rafinerii. Jak zatem udało im się tego dokonać?

[Case study] Lidl - rynek litewski

Lidl Stiftung & Co. KG to niemiecka sieć sklepów dyskontowych, działająca w 28 państwach europejskich i USA. Nazwa sieci pochodzi od nazwiska Ludwiga Lidla, który był jednym z założycieli firmy w latach 30. XX wieku. Lidl należy do Schwarz-Gruppe, która jest także właścicielem sieci sklepów „Kaufland”.

Lidl wszedł na rynek spożywczy na Litwie w 2016 roku. Pod koniec 2017 roku, Lidl posiadał już 35 sklepów oraz centrum logistyczne w Kownie, a jego udział w rynku wynosił 6,5%.

Jak do tego doszło?