Zaznacz stronę

Czechy

Informacje ogólne

Stolica

Praga

Powierzchnia

78 866 km2

Liczba ludności

10,6 mln

Waluta

Korona czeska (CZK)

PKB

242 mld USD

PKB per capita

22 850 USD

Dynamika PKB

2.90%

Case studies

Telefonica O2 na rynku czeskim

Firma Telefonica O2 jest globalną marką telefonii komórkowej, której właścicielem jest hiszpański koncern Telefónica. Firma powstała jako zbiór światowych firm telekomunikacyjnych, znanych w drugiej połowie lat 90. 

W 2012 roku Telefonica postanowiła wejść na czeski rynek telekomunikacyjny. Przed faktycznym wejściem na rynek ze swoimi produktami i usługami, wzięli udział w przetargu na zakup niewykorzystanych częstotliwości szerokopasmowego połączenia mobilnego (LTE).

Co z tego wynikło?

Przez żołądek do serca – Grycan na rynku czeskim

Firma Grycan jest polską manufakturą istniejącą od 2004 roku. Korzystając z rodzinnych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie, od lat tworzą niepowtarzalne lody i sorbety, które budzą wspomnienia smaków naszego dzieciństwa.

Pod koniec marca 2013 roku firma Grycan otworzyła swoją pierwszą placówkę w centrum handlowym Cerny Most w Pradze. Założenia strategiczne marki były takie same jak w rodzinnym kraju.

Czy przyniosło im to sukces?

Joint Venture Toyota Peugeot Citroën Automobile w Czechach

TPCA Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o. jest spółką joint venture, powstałą z połączenia japońskiej Toyota Motor Corporation i francuskiej PSA (Peugeot, Citroën). Spółka ta zajmuje się produkcją małych samochodów (segmentu A) przeznaczonych i sprzedawanych na rynek europejski.

TPCA swoją produkcję na rynku czeskim rozpoczęła w lutym 2005r., a już w następnym roku osiągnęła planowaną roczną prognozę produkcji – 300 000 samochodów.

Jak im się to udało?

Statystyki wymiany handlowej Czech

Import towarów (2023)

Ogółem: 213,9 mld EUR | z Polski: 20,0 mld EUR (9,3%)

Top 10:

160,5 mld EUR

(75,0%)

Pozostałe kraje: 53,4 mld EUR (25,0%)

Eksport towarów (2023)

Ogółem: 236,6 mld EUR | do Polski: 17,0 mld EUR (7,2%)

Top 10:

175,9 mld EUR

(74,3%)

Pozostałe kraje: 60,7 mld EUR (25,7%)

Źródło: International Trade Centre kwiecień 2024 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej.

Pozycja w rankingach

41/190 Doing Business
24/176 Wolność gospodarcza
41/180 Korupcja
30/133 Innowacyjność

Charakterystyka rynku

Mocne strony

  • Kraj sąsiedni
  • Wysoki stopień kooperacji pomiędzy polskimi i czeskimi przedsiębiorstwami
  • Wysoka siła nabywcza obywateli

Słabe strony

  • Rynek o wyjątkowo silnej konkurencji
  • Konsumenci mocno przywiązani do rodzimych produktów
  • Pogarszające się nastroje społeczne

Specyfika rynku

Wymieniając najważniejsze czynniki sprzyjające eksportowi na dany rynek, zazwyczaj mówi się o bliskości geograficznej, wielkości gospodarki, kierunku z którego przychodzą inwestycje bezpośrednie, mentalności i pokrewieństwie dusz, obecności sieci handlowych oraz migracji. W przypadku Czech na korzyść polskich eksporterów działa czynnik pierwszy – bliskość geograficzna. Przedsiębiorcy, rozszerzając skalę swojej działalności, odbiorców szukają najpierw pośród sąsiadów. W przypadku Czech owo skoncentrowanie na sąsiadach ma bardzo duże nasilenie.

W sposób naturalny konkurencja na czeskim rynku ze strony polskich przedsiębiorców jest częstokroć przyjmowana jako problematyczna dla lokalnych wytwórców. Z drugiej strony, skala otwartości czeskiego rynku na nasze produkty jest bardzo duża. Pomaga nam też w eksporcie wzmiankowane wyżej i określane, nieco żartobliwie, pokrewieństwo dusz. Mimo niewątpliwych różnic w historii i kulturze naszych narodów, łatwo nam na niwie biznesowej porozumieć się z parterami z Czech.

Sporo też kontaktów zawdzięczamy działaniom prowadzonym w obrębie międzynarodowych koncernów – obecnych tak na polskim, jak i czeskim rynku. Zazwyczaj myśli się tu o motoryzacji, ale warto wspomnieć też o przemyśle spożywczym, paliwach, energetyce i metalurgii. Spora nadwyżka w wymianie handlowej może wskazywać na to, że część sprowadzonych od nas towarów czescy przedsiębiorcy reeksportują dalej, lub używają w procesie swojej produkcji – eksportowanej później do krajów trzecich.

Partnerzy Itro na rynku czeskim

Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu:

1 + 6 =

wyświetlono 901 views