Zaznacz stronę

Włochy

Home | Rynki zagraniczne | Włochy

Informacje ogólne

Stolica

Rzym

Powierzchnia

301 230 km2

Liczba ludności

60,6 mln

Waluta

Euro (EUR)

PKB

2 072 mld USD

PKB per capita

34 260 USD

Dynamika PKB

0.9%

Case studies

Jak IKEA podbiła rynek włoski?

IKEA jest jednym z tytanów rynku meblarskiego na świecie. Firma założona została przez Ingvar Kamprada w Szwecji w 1943 roku.

Początkowo IKEA sprzedawała przedmioty codziennego użytku, których potrzebowali ludzie (np. patelnie, portfele, ramki na zdjęcia, zegarki czy biżuterię), a które Ingvar zdobył na jakiejś przecenie. Meble i elementy umeblowania dołączone zostały do asortymentu IKEI dopiero w 1953 roku. Swój pierwszy sklep IKEA otworzyła w 1958 roku. Od tamtej pory wśród produktów sprzedawanych przez IKEĘ można znaleźć meble, narzędzia i urządzenia kuchenne oraz inne domowe akcesoria.

W jaki sposób Volvo osiągnęło sukces we Włoszech?

Volvo Cars to producent luksusowych samochodów osobowych, który swoją siedzibę ma w Goteborgu, Szwecji. Produktami flagowymi firmy są SUV-y, kombi i sedany. Swoje samochody, Volvo Cars promuje jako bezpieczne, solidnie zbudowane i niezawodne.

Swoje wejście na rynek włoski Volvo rozpoczęło w latach 80 XX wieku. Początkowo zaczynali od importu już gotowych samochodów i sprzedaży przez prywatnych pośredników. Również w latach 80 otworzyli swoją placówkę we Włoszech.

 

 

Wejście polskiej Pesy na rynek włoski

Pesa Bydgoszcz SA to polskie przedsiębiorstwo, które produkuje i remontuje pojazdy szynowe. Spółka założona została w 1851r. Przedsiębiorstwo to początkowo zajmowało się jedynie naprawami maszyn. Z biegiem lat jednak rozwinęło się na tyle by w 2001 r. rozpocząć produkcję pojazdów szynowych pod własnym szyldem.

Pierwsze pociągi Pesy trafiły do Włoch w 2008-2009 roku. Do dnia dzisiejszego, aż 85 pociągów z zamówionych 104 zostało dostarczonych do różnych odbiorców we Włoszech. Kursują one na liniach regionalnych w rejonach takich jak Bari, Bolonia, Florencja, Padwa, Mediolan czy Piza.

Statystyki wymiany handlowej Włoch

Import towarów (2022)

Ogółem: 582,6 mld EUR | z Polski: 12,6 mld EUR (2,2%)

Top 10:

338,6 mld EUR

(58,1%)

Pozostałe kraje: 244,0 mld EUR (41,9%)

Eksport towarów (2022)

Ogółem: 555,4 mld EUR | do Polski: 17,3 mld EUR (3,1%)

Top 10:

331,9 mld EUR

(59,8%)

Pozostałe kraje: 223,5 mld EUR (40,2%)

Źródło: International Trade Centre marzec 2023 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej.

Pozycja w rankingach

58/190 Doing Business
80/176 Wolność gospodarcza
42/180 Korupcja
26/132 Innowacyjność

Charakterystyka rynku

Mocne strony

  • Duży i chłonny rynek
  • Wysoki poziom technologiczny północy kraju
  • Nowoczesna infrastruktura
  • Ugruntowana pozycja w międzynarodowych łańcuchach dostaw

Słabe strony

  • Niepewność polityczna
  • Trwające spowolnienie gospodarcze
  • Niskie morale płatnicze
  • Biurokracja i skomplikowane regulacje prawne

Specyfika rynku

Zazwyczaj Włochy są odbierane jako kraj mało dynamiczny, niekonkurencyjny, z dużym długiem i niewydajną biurokracją. Przyczynia się też do tego niestabilność polityczna, a fakt, iż system gospodarczy Włoch zdaje się trwać w długim, niekończącym się okresie kryzysu nie pomaga przekonać przedsiębiorców. W efekcie, Włochy często nie są postrzegane jako kraj atrakcyjny do inwestowania i robienia biznesu.

To jednak nieprawda.

Włochy są trzecią największą gospodarką strefy euro i jednocześnie drugą największą gospodarką opartą na produkcji w Europie, będąc jednocześnie piątym światowym wytwórcą.

Rynek włoski to ponad 60 mln mieszkańców i PKB na głowę w wysokości 32 tys. dolarów. „Made in Italy” to nie tylko samochody, moda, meble, żywność i wino. W ostatnich latach, Włochy stały się liderem produkcji w sektorach takich jak: maszynowy, transportowy i farmaceutyczny.

Włochy są aktualnie trzecim największym partnerem handlowym Polski pod względem wielkości obrotów towarowych w skali świata (drugie miejsce w UE po Niemczech).

Problemem w przebiciu się we włoskich realiach mogą być tamtejsze wysokie wymagania co do jakości oraz wzornictwa (Włochy są globalnym liderem wzornictwa przemysłowego) oraz duży poziom przywiązania włoskich konsumentów do produktów krajowych i regionalnych.

Dla eksporterów rozpoczynających swoją działalność we Włoszech ważne jest też etykietowanie produktów. W przypadku kosmetyków wymagane są etykiety w języku włoskim.

Inna kwestia, na którą warto zwrócić szczególną uwagę to wysoki poziom skomplikowania prawa i nieprzejrzystość procedur administracyjnych (istnienie przepisów lokalnych wynikających z regionalności Włoch). Równie ważna jest świadomość rozproszonego systemu dystrybucji artykułów spożywczych, który oparty jest w znacznym stopniu na małych, lokalnych, rodzinnych sklepach, a także rozbudowanego systemu zrzeszeń przedsiębiorców (np. włoski oddział spółki zagranicznej musi być zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorstw prowadzonym przez izbę handlową) i związków zawodowych.

Inna znana powszechnie polskim firmom bolączka związana z handlem z Włochami to wydłużone terminy płatności. Wątpliwą sławą cieszy się też tzw. przymus adwokacki we wszystkich – poza małymi wyjątkami – postępowaniach cywilnych i karnych, jak również w postępowaniu egzekucyjnym.

Do innych barier należy także wiele obostrzeń administracyjno-prawnych przy delegowaniu pracowników (w szczególności obowiązek wyznaczenia osoby do kontaktów i uprawnionej do reprezentacji podmiotu w obrębie kontaktów z partnerami społecznymi, posiadającej domicyl we Włoszech, oficer łącznikowy, przedstawiciel prawny i podatkowy) oraz ograniczenia na rynku usług transportowych.

 

Partnerzy ITRO na rynku włoskim

Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu:

9 + 9 =

wyświetlono 2 551 views