Zaznacz stronę

Szwajcaria

Home | Rynki zagraniczne | Szwajcaria

Informacje ogólne

Stolica

Berno

Powierzchnia

41 285 km²

Liczba ludności

8,4 mln

Waluta

Frank szwajcarski (CHF)

PKB

703,8 mld USD

PKB per capita

82 950 USD

Dynamika PKB

2,5%

Case studies

Dyson zmiata konkurencję w Szwajcarii

Dyson Ltd. to znana brytyjska firma projektująca i produkująca mniejsze urządzenia gospodarstwa domowego, np. odkurzacze czy suszarki do włosów lub rąk. W 1993r. z ich taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy model odkurzacza na świecie, który nie tracił siły ssącej – DC01. Ćwierć wieku po swoim powstaniu, firma Dyson jest jednym z czterech głównych producentów odkurzaczy na świecie, pod względem sprzedanych jednostek.

W 1999r. Dyson otworzył swoją pierwszą siedzibę w Szwajcarii. Jak dalej potoczyły się ich losy?

Nowy Styl w stylu wkracza do Szwajcarii

Grupa Nowy Styl to polski producent mebli biurowych i kompleksowych rozwiązań organizacji przestrzeni publicznych. Firma została założona w 1992r. w Krośnie przez braci Adama i Jerzego Krzanowskich. Już po trzech latach działalności, bracia Krzanowscy zdecydowali się na wprowadzenie swoich produktów na rynki zagraniczne, odnosząc natychmiastowy sukces w Rosji, a rok później w Niemczech.

W 2013r. Nowy Styl próbował swoich sił na rynku szwajcarskim. Co z tego wynikło?

 

Porażka OVS na rynku szwajcarskim

Firma OVS, potocznie nazywana Magzzini Oviesse, jest bardzo znaną i popularną siecią domów towarowych we Włoszech. Założona została w 1972 roku, a w 2017 roku miała już aż 1600 sklepów na całym świecie.

Do ekspansji na rynek szwajcarski, OVS podchodziło dwa razy. Ich pierwsza próba odbyła się na początku lat 2000. Zakończyła się niepowodzeniem. Drugie podejście odbyło się w 2016 roku poprzez przejęcie większości udziałów w niewypłacalnej szwajcarskiej firmie Charles Vögele.

Jak powiodło się OVS tym razem?

Statystyki wymiany handlowej Szwajcarii

Import towarów (2018)

Ogółem: 236,0 mld EUR | z Polski: 2,1 mld EUR (0,9%)

Top 10:

165,0 mld EUR

(69,9%)

Pozostałe kraje: 71,0 mld EUR (30,1%)

Eksport towarów (2018)

Ogółem: 262,9 mld EUR | do Polski: 2,3 mld EUR (0,9%)

Top 10:

182,6 mld EUR

(69,5%)

Pozostałe kraje: 80,3 mld EUR (30,5%)

Źródło: International Trade Centre czerwiec 2019 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej. Wg danych GUS w 2018 roku polski eksport do Szwajcarii wyniósł 2,0 mld EUR, polski import ze Szwajcarii wg kraju wysyłki osiągnął 1,3 mld EUR, a polski import ze Szwajcarii wg kraju pochodzenia ukształtował się na poziomie 1,7 mld EUR.

Pozycja w rankingach

36/190 Doing Business
5/180 Wolność gospodarcza
4/180 Korupcja
1/129 Innowacyjność

Charakterystyka rynku

Mocne strony

  • Stabilność polityczna
  • Duży i chłonny rynek
  • Rozwinięta infrastruktura transportowa

Słabe strony

  • Rynek o silnej konkurencji
  • Konsumenci mocno przywiązani do rodzimych produktów
  • Ograniczone możliwości rozwoju

Specyfika rynku

Szwajcaria jest krajem o bardzo wysokim poziomie specjalizacji w dziedzinach m.in. zegarmistrzostwa, inżynierii,  chemii przemysłowej i farmaceutycznej, metalurgii, budowy maszyn, bankowości, usług ubezpieczeniowych i turystycznych, a także produkcji serów i czekolady. Tak szeroki zakres specjalizacji sprawia, że jest to rynek wielce atrakcyjny dla firm z całego świata. Również dla Polaków.

Kulturę biznesową w Szwajcarii można prosto odnieść do słynnego powiedzenia „chodzi jak w szwajcarskim zegarku.” Wszystko ma swoje odpowiednie miejsce, czas i wzór wykonania.

Spotkania ze szwajcarskimi kontrahentami powinny być uzgadniane z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby obie strony mogły się do niego jak najlepiej przygotować. Nie należy się spóźniać, a wręcz warto pojawić się wcześniej – nawet pięciominutowe spóźnienie może być odebrane jako brak profesjonalizmu albo, co gorsza, brak szacunku dla partnera, z którym planujemy prowadzić biznes.

W Szwajcarii docenia się i oczekuje profesjonalizmu oraz kompetencji. Nie wolno zatem liczyć na łut szczęścia przy negocjacjach biznesowych. Należy być przygotowanym na najbardziej szczegółowe pytania dotyczące oferty. Braki w przygotowaniu do rozmowy bardzo szybko wyjdą w trakcie spotkania i wrażenie jakie potencjalny klient odniesie nie będzie pozytywne, co może prowadzić do zerwania negocjacji jeśli kontrahent uzna nas za niekompetentnych. Elastyczność na tym rynku nie jest postrzegana jako zaleta.

Podczas spotkań Szwajcarzy mogą wydawać się sztywni i zdystansowani, a sam przebieg twardo trzyma się wcześniej ustalonych ram. Próby rozładowania napięcia żartami i inne reakcje emocjonalne nie są mile widziane w tym kraju. Liczą się tam fakty i kompetencje. Strefa biznesu i życia prywatnego jest w Szwajcarii wyraźnie oddzielona.

Wszystko to wskazuje, że Szwajcaria jest rynkiem bardzo zbliżonym do Niemiec, jeśli chodzi o kulturę biznesu. W większości jest to prawda. Decyzje podejmowane są tutaj na najwyższym szczeblu, a porządek, ustalone struktury i profesjonalizm mają ogromną wagę przy wyborze potencjalnych partnerów. Tym co różni Szwajcarów od Niemców jest to, że biznes w Szwajcarii nie podlega niemieckim zasadom egalitaryzmu. Szwajcarzy nie obnoszą się ze swoimi stanowiskami, więc nadmierne chwalenie się zajmowaną pozycją jest widziane jako faux pas.

Ponadto, wszyscy przedsiębiorcy rozważający wejście na rynek szwajcarski powinni pamiętać, że Szwajcarzy lubią bezpieczeństwo i nie podejmują się ryzykownych przedsięwzięć. Nie lubują się oni w zmianach, ale jeśli są konieczne, akceptują je tylko jeśli są dobrze uzasadnione i wprowadzone powoli przez dłuższy okres czasu.

Z tego też powodu negocjacje ze Szwajcarami mogą trwać znacznie dłużej niż polscy przedsiębiorcy są przyzwyczajeni. Innym powodem dlaczego mogą się one wydłużyć jest to, iż Szwajcarzy uwielbiają osiągać konsensus we własnym gronie. Próby przyspieszenia podjęcia przez nich decyzji lub stosowanie agresywnych taktyk negocjacyjnych w celu wymuszenia jej mogą przynieść wręcz odwrotny skutek, szczególnie dla przedsiębiorców z krajów wschodnich.

Szwajcarzy są dość nieufni w odniesieniu do kontaktów gospodarczych z partnerami z dawnego bloku wschodniego. Warto dlatego stosować się do powyższych dobrych rad by zmienić obraz polskich przedsiębiorców na bardziej pozytywny.

Partnerzy Itro na rynku szwajcarskim

Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu:

12 + 12 =

wyświetlono 62 views