Zaznacz stronę

Oferta

Promocja na rynkach zagranicznych

Inbound marketing

Inbound marketing („marketing przychodzący”) to strategia marketingu, która skupia się na przyciąganiu klientów czy też generowaniu leadów poprzez internetową promocję firmy i produktu, stworzoną i wykonaną przez samą firmę, co w założeniu ma powodować, iż klienci sami dotrą do danej firmy, a nie zostaną ściągnięci przez nachalnych marketerów.

  1. Dla kogo przeznaczony jest inbound marketing?
  2. Z czego się składa inbound marketing i jak go wdrożyć w życie?
  3. Zalety inbound marketingu

 

Dla kogo przeznaczony jest inbound marketing?

Strategia ta skierowana jest głównie do klientów już poszukujących produktu lub usługi, jako że umożliwia odbiorcom samodzielne odnalezienie nadawcy danego przekazu reklamowego. Jej głównym celem jest zbudowanie świadomości marki oraz wypracowanie długotrwałej relacji z klientami, opartej na dwustronnym modelu komunikacji i zaangażowaniu obydwu stron.

Działania w tym zakresie, w porównaniu do outbound marketingu są mniej agresywne i bardziej spersonalizowane. Polegają one głównie na budowaniu długotrwałych relacji z zadowolonymi klientami, przyciągnięciu bardziej sprecyzowanej grupy docelowych odbiorców, a w rezultacie także na zwiększeniu sprzedaży.

 

Z czego się składa inbound marketing i jak go wdrożyć w życie?

Inbound marketing możemy podzielić na cztery stadia.

Stadium 1: Przyciągnięcie klienta

Jako pierwszy krok, jest najważniejszy w całej strategii. Polega on nie tyle na przyciągnięciu uwagi kilenta poprzez reklamy na portalach społecnościowych, ale na przyciągnięciu klienta, który w naszym produkcie znajdzie zaspokojenie jakiejś potrzeby. Na przykład, jeżeli nasza firma zajmuje się produkcją zabawek dla dzieci, nasz marketing powinien opierać się nie tylko na tym czego same dzieci mogą potrzebować, ale też czego nasz klient pośredni – rodzice – będą od tych zabawek oczekiwać: bezpieczeństwa, walorów edukacyjnych, czy też po prostu dobrej zabawy.

Narzędzia używane w tym stadium:

  • blogi, na których można publikować nie tylko reklamy, ale też treści odnoszące się do jakości czy procesu produkcji, a ponadto – ciekawostki z życia wzięte, jak np. reakcje dzieci na daną zabawkę
  • tagowanie kontentu, co pozwala na dokładniejszym uplasowaniu postów tam, gdzie właśnie będzie tego szukał nasz klient (np. zabawki, pluszaki, edukacyjne, dzieci, itp.)
  • portale społecznościowe firmy, na które można i należy wrzucać zdjęcia, informacje, dane produktów, reguły gry, etc.

 

Stadium 2: Konwersja

W tym kroku, zainteresowanie klientów musimy przekonwerterować w aktywne leady. Najważniejszym tutaj jest zapewnienie przejrzystości naszej strony internetowej, bo to z nią właśnie klient ma styczność w pierwszej kolejności. Strona powinna być łatwa w obsłudze, ale także zachęcać do dokonania zakupu. Same zamówienie i zapłacenie za wybrane produkty nie powinno sprawiać trudności.

W tym stadium, ważnymi narzędziami są:

  • formularze, dzięki którym klienci są w stanie być na bieżąco z nowościami,
  • spotkania i rozmowy, zarówno te przez aplikacje Instant Messaging, jak i te przez Skype, gdyż dzięki nim, klient czuje się dla nas ważny i wartościowy – pozwala to na zbudowanie większego zaufania i lojalności do marki czy produktu.

 

Stadium 3: Zakotwiczenie leadów

Przez zakotwiczenie mamy na myśli przekształcenie samych leadów w kupujących klientów. Faza trzecia procesu inbound marketing jest ściśle powiązana z fazą drugą, przez co często uważane są za to samo.

W tym kroku, narzędzia są podobne jak w kroku poprzednim. Można do nich dodatkowo dołączyć:

  • zarządzanie procesem sprzedaży (sprawdzenie co działa, co nie, oraz odpowiednie ustosunkowanie się do tego w celu polepszenia sprzedaży),
  • dbałość o podtrzymywanie i rozwój leadów (w tym implementacja systemu lead scoring, który pozwala na nadanie priorytetów tym leadom, które mają większe prawdopodobieństwo przekształcenia w aktywnego klienta),
  • newsletter i email, które mogą pomóc pozyskać nadal niezdecydowanych klientów.

 

Stadium 4: Zadowolenie

Zadowolenie jest ostatnią fazą inbound marketingu, jednak jest tak samo kluczowa jak pozostałe. Na tym etapie, klient otrzymuje produkt, a wraz z nim zadowolenie z jego użytkowania. Sukces tego kroku można mierzyć przez polecenia produktu przez szczęśliwych klientów.

Narzędzia do wykorzystania na tym etapie to:

  • obsługa klienta (powinna być rzetelna, szybka i profesjonalna),
  • przemyślany kontent (nie można przecież wysyłać stałym klientom tych samych treści co tym, którzy odwiedzają naszą stronę po raz pierwszy),
  • prowadzenie rozmów z klientami, by dowartościować ich poczucie spersonalizowanego kontaktu z marką.

 

Zalety inbound marketingu:

Dużym plusem marketingu przychodzącego jest to, że nie narzuca się on konsumentom. Nie są oni atakowani przez bannery i spoty reklamowe, ani samo-otwierające się reklamy internetowe. Jest to tak zwany marketing za przyzwoleniem, ponieważ pozwala na skierowanie przekazu tylko do osób, które są potencjalnie zainteresowane danym produktem lub usługą i zbudowaniu z nimi pewnej więzi.

Strategia ta nie wymaga inwestowania dużych pieniędzy, lecz kreatywności i nakładu pracy, który zaowocuje w przyszłości lojalnością i zaufaniem klientów.