Zaznacz stronę

Wielka Brytania

Home | Rynki zagraniczne | Wielka Brytania

Informacje ogólne

Stolica

Londyn

Powierzchnia

244 820 km2

Liczba ludności

66,1 mln

Waluta

Funt szterling (GBP)

PKB

2 828 mld USD

PKB per capita

42 558 USD

Dynamika PKB

1.40%

Case studies

Porażka Banana Republic w Wielkiej Brytanii

Banana Republic jest znaną na świecie marką odzieżową, która założona została w 1978 roku w Stanach Zjednoczonych. Specjalizowała się w produkcji i sprzedaży ubrań o niestandardowym, egzotycznym stylu. W roku 1983 firma została wykupiona  i włączona pod szyld spółki Gap Inc., która zajmuje się sprzedażą detaliczną produktów różnych marek odzieżowych.

W 2008 roku Gap Inc. ogłosiło plany wejścia na rynek Wielkiej Brytanii z marką Banana Republic, zaczynając od placówki na Regent Street – jednym z najbardziej znaczących rejonów dla świata mody na Wyspach Brytyjskich.

Czy im się udało?

Wejście Best Buy do Wielkiej Brytanii

Best Buy jest amerykańską firmą prowadzącą wielokanałową sprzedaż detaliczną szeroko pojętego sprzętu elektronicznego. Firma posiada w sumie ponad 1700 sklepów stacjonarnych różnej wielkości. Best Buy jest również uznawany za jednego z największych sprzedawców internetowych na świecie.

W 2008 roku Best Buy podjął się ekspansji na rynki europejskie, zaczynając od wydawałoby się ich pokrewnego rynku Wielkiej Brytanii. Wejście na ten rynek rozpoczęto od stworzenia spółki typu joint venture z firmą Carphone Warehouse Europe, największym niezależnym sprzedawcą telefonów komórkowych w Europie.

Co z tego wynikło?

Jak Lego wybudowało sobie przyszłość na rynku brytyjskim?

The LEGO Group jest znaną na całym świecie duńską firmą, produkującą serię zabawek LEGO. Początki firmy sięgają roku 1932, kiedy powstał niewielki warsztat produkujący drewniane zabawki. Nie była to jedyna rzecz przez nich produkowana, jednak po początkowym sukcesie firma skupiła się jedynie na zabawkach. Pierwsza wersja słynnych klocków powstała w 1949 roku na bazie próbek z opatentowanej dwa lata wcześniej w Wielkiej Brytanii serii „Kiddicraft Self-Locking Bricks”. 

Lego weszło na rynki Wielkiej Brytanii i Irlandii w 1960r., prowadząc sprzedaż przez licencjonowanego pośrednika.

Co z tego wynikło?

Statystyki wymiany handlowej Wielkiej Brytanii

Import towarów (2023)

Ogółem: 731,8 mld EUR | z Polski: 17,6 mld EUR (2,4%)

Top 10:

428,4 mld EUR

(58,5%)

Pozostałe kraje: 303,4 mld EUR (41,5%)

Eksport towarów (2023)

Ogółem: 480,2 mld EUR | do Polski: 7,6 mld EUR (1,6%)

Top 10:

306,1 mld EUR

(63,7%)

Pozostałe kraje: 174,1 mld EUR (36,3%)

Źródło: International Trade Centre marzec 2024 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej.

Pozycja w rankingach

8/190 Doing Business
30/176 Wolność gospodarcza
20/180 Korupcja
5/133 Innowacyjność

Charakterystyka rynku

Mocne strony

  • Duży i chłonny rynek
  • Duża diaspora Polska, chłonna na towary z Polski
  • Wysoka rozpoznawalność polskich towarów

Słabe strony

  • Brexit i jego konsekwencje
  • Wzrost tendencji izolacjonistycznych
  • Rynek o wyjątkowo silnej konkurencji

Specyfika rynku

Wielka Brytania jest rynkiem wielce otwartym. Brak jest formalnych barier wejścia, ale mimo to rozkręcenie biznesu na Wyspach może być kłopotliwe. Właśnie dzięki brytyjskiej otwartości na biznesy z całego świata, na rynku tym obecna jest konkurencja, która może być zbyt mocna dla nowo wchodzących na rynek graczy. Przez tak silną konkurencyjność, tylko produkty o wysokiej jakości i z dokładnie zaplanowanym planem wejścia, dopasowaną ofertą oraz kampanią promocyjną mają szansę wybić się w Wielkiej Brytanii.

Kultura brytyjska jest mocno oparta na tradycji, przestrzeganiu odgórnie ustalonych praw i subtelnych reguł w kontaktach z drugim człowiekiem. Znajduje to swoje odzwierciedlenie również w życiu zawodowym. Odnosi się to jednak do rodowitych Brytyjczyków. W Wielkiej Brytanii przez ostatnie dziesięciolecia wykształciło się społeczeństwo na tyle multikulturowe, że nie sposób jest przewidzieć z kim będziemy prowadzić biznes – niezwykle ważna dlatego jest umiejętności rozpoznania różnic kulturowych i zastosowania ich do siebie (podczas rozmów biznesowych), jak i do swojego produktu.

Firmy brytyjskie są bardzo konkretne w działaniu i oczekują realnych i szybkich wyników. Dokładnie sprawdzają potencjalnych partnerów i nie tolerują braku kompetencji oraz nierzetelności. Negocjacje prowadzą w twardy i rzeczowy sposób, podchodząc realistycznie do cen i innych warunków kontraktu. W związku z tym nie należy przesadzać ani z ceną wyjściową, ani z długością samych negocjacji. Ponadto, przywiązują ogromną wagę do punktualności. Często poprzestają na ustnej informacji czy obietnicy, nie podpartych pismem. Tego samego oczekują od swoich partnerów.

Wielka Brytania ma otwarty, przejrzysty i przyjazny dla biznesu system, który zachęca do zakładania firm lub rozszerzania działalności na tamtejszy rynek. Nie potrzeba żadnego zezwolenia na utworzenie firmy lub filii w Wielkiej Brytanii, chociaż występują pewne regulacje dla niektórych sektorów (licencje w przypadku działalności finansowej, w dziedzinie obronności i poszukiwania ropy) oraz w kontekście wyboru nazwy dla przedsiębiorstwa. „Companies House” jest główną organizacją rządową, która koordynuje i zarządza sprawami biznesowymi na terenie Wielkiej Brytanii.

 

Partnerzy ITRO na rynku brytyjskim

Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu:

4 + 7 =

wyświetlono 1 299 views