Zaznacz stronę

Francja

Informacje ogólne

Stolica

Paryż

Powierzchnia

643 801 km2

Liczba ludności

64,8 mln

Waluta

Euro (EUR)

PKB

2 775 mld USD

PKB per capita

42 878 USD

Dynamika PKB

1.50%

Case studies

Four Seasons otwiera swoje drzwi we Francji

Four Seasons Hotels Limited jest międzynarodową korporacją z siedzibą w Kanadzie, która zarządza siecią luksusowych, pięciogwiazdowych hoteli na całym świecie. 

W roku 1999 podjęli decyzję o zakupie i odrestaurowaniu Hotelu George V, znajdującego się w 8 dzielnicy paryskiej. Przekształcono go w Four Seasons Hotel George V Paris. W ten sposób stał się on pierwszym hotelem tej sieci we Francji.

Jak wiodło im się dalej na rynku francuskim?

Jak McDonald’s podbił serca Francuzów?

McDonald’s to amerykańska firma fast food, założona w 1940 roku. Pierwszą restaurację, prowadzoną przez Richarda i Maurice’a McDonaldów, otwarto w San Bernardino w Kalifornii. 

Przez prawie 15 lat od 1980 roku McDonald’s oferował swoim francuski klientom „kawałek Ameryki”. Jednak już w roku 1995 wprowadził do swojej sieci pierwsze francuskie produkty w postaci serów takich jak chevre, cantal i niebieski, a także francuski sos musztardowy.

Czy przyczyniło się to do ich sukcesu?

Jak Disneyland zdobywał Francję?

Disneyland jest potoczną nazwą sieci parków rozrywki, w których wszystkie atrakcje są inspirowane filmami wytwórni Walt Disney Studio. Pierwszy park rozrywki otwarto w Stanach Zjednoczonych w roku 1955.

Zachęceni pozytywnym przyjęciem i akceptacją z jaką spotkał się Disneyland w Stanach i Azji, zarządcy Disneylandu podjęli decyzję o ekspansji zagranicznej na kontynent europejski. I tak, w 1986 roku, zwrócili uwagę na Francję, a dokładniej na Paryż – stolicę europejskiej kultury i stylu.

Statystyki wymiany handlowej Francji

Import towarów (2018)

Ogółem: 558,0 mld EUR | z Polski: 10,8 mld EUR (1,9%)

Top 10:

361,6 mld EUR

(64,8%)

Pozostałe kraje: 196,4 mld EUR (35,2%)

Eksport towarów (2018)

Ogółem: 481,3 mld EUR | do Polski: 9,9 mld EUR (2,1%)

Top 10:

313,8 mld EUR

(65,2%)

Pozostałe kraje: 167,5 mld EUR (34,8%)

Źródło: International Trade Centre czerwiec 2019 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej. Wg danych GUS w 2018 roku polski eksport do Francji wyniósł 12,2 mld EUR, polski import z Francji wg kraju wysyłki osiągnął 8,9 mld EUR, a polski import z Francji wg kraju pochodzenia ukształtował się na poziomie 8,2 mld EUR.

Pozycja w rankingach

32/190 Doing Business
71/180 Wolność gospodarcza
23/180 Korupcja
16/129 Innowacyjność

Charakterystyka rynku

Mocne strony

  • Duży i chłonny rynek
  • Brama na kraje Afryki Północnej
  • Wysoko rozwinięta infrastruktura

Słabe strony

  • Rynek o wyjątkowo silnej konkurencji
  • Konsumenci mocno przywiązani do rodzimych produktów
  • Bariery wejścia na rynek związane z certyfikacją produktów

Specyfika rynku

Francja jest oceniana przez największe agencje ratingowe jako kraj niskiego ryzyka politycznego i ekonomicznego, i to pomimo przedłużających się głośnych protestów „żółtych kamizelek” oraz relatywnie niewielkich sukcesów w ożywianiu gospodarki w ostatnich latach. Szczególnie dobrze oceniane są warunki do rozwoju środowiska biznesowego, chociaż wskazuje się jednocześnie na możliwość występowania utrudnień związanych z interwencjonizmem państwa w gospodarce.

W kraju dynamicznie rozwija się infrastruktura, a otoczenie prawne i podatkowe stanowi dobry grunt dla działalności zarówno międzynarodowych korporacji, jak i technologicznych startupów. Do największych problemów zalicza się wysokie strukturalne bezrobocie wśród ludności napływowej oraz zmieniającą się strukturę przedsiębiorstw na rynku, czyli spadek liczby firm produkcyjnych na rzecz handlowych i usługowych.

Największym zainteresowaniem polskich eksporterów cieszą się branże: chemiczna, tworzyw sztucznych, metalowa, spożywcza (głównie mięsna), transportowa i meblarska. Ze statystyk KUKE wynika, że przypadki całkowitego braku płatności od kontrahentów z Francji występują rzadziej niż w takich krajach, jak: Niemcy, Austria czy Holandia, nie mówiąc już o rynkach Europy Południowej.

Francuskie firmy mają obowiązek składania swoich sprawozdań finansowych w sądach rejestrowych i z reguły wywiązują się z niego, co ułatwia weryfikację standingu potencjalnego partnera handlowego. Standardowe terminy płatności, w zależności od specyfiki branżowej, kształtują się od 30 do 60 dni, choć zdarzają się opóźnienia do 75 dni, co jest powyżej średniej dla Europy. Korzyścią dla eksporterów są ustawowe odsetki za zwłokę w płatności, które w praktyce rynkowej podlegają negocjacjom przed spłatą zadłużenia, oraz prawnie chronione zastrzeżenie prawa własności towaru do momentu uzyskania za niego zapłaty, pod warunkiem że stosowna klauzula zostanie uwzględniona w umowie z kupującym.

Partnerzy Itro na rynku francuskim

Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu

6 + 8 =

wyświetlono 17 views