Zaznacz stronę

Joint Venture Toyota Peugeot Citroën w Czechach

Home | Case Studies | Joint Venture Toyota Peugeot Citroën w Czechach

Przekrój czeskiego rynku samochodowego

W roku 2017 r. sprzedano 74 041 samochodów osobowych w klasie samochodów średnich, gdy na przykład w klasie samochodów małych było to 41 247 tys. Natomiast w klasie samochodów dużych – jedynie 18 232 tysiące.

Czeska sprzedaż samochodów Toyota odnotowała w latach 2008-2019 wzrost netto z  5,5 tys. sztuk sprzedanych w 2008r. do  9,9 tys. sztuk sprzedanych w 2019r.

Według Stowarzyszenia Czeskiego Przemysłu Motoryzacyjnego w roku 2019 produkcja samochodów osobowych spadła o 3,8% i wyniosła łącznie 363 052 pojazdy. Wzrosła natomiast produkcja samochodów ciężarowych, autobusów oraz motocykli.

W pierwszych miesiącach roku produkcja w zakładach TPCA wzrosła o około  5%  i wyniosła 58 772 sztuk, natomiast produkcja Hyundaia w Nošovicach spadła o 12% i wyniosła 73 000 samochodów. W zakładach produkcyjnych Škoda Auto, gdzie powstało 231 280 samochodów, odnotowano spadek o 3%.

Produkcja autobusów wzrosła o 6,7% do 1 185 pojazdów.

Jawa Moto, jedyny producent motocykli na czeskim rynku, zwiększył produkcję o 152% do 589 maszyn. Wzrost wynika głównie ze wzrostu eksportu o 171% oraz wzrostu sprzedaży krajowej o 50%.

Źródło: www.statista.com

„W pierwszych miesiącach roku odnotowaliśmy wzrost produkcji we wszystkich kategoriach poza samochodami osobowymi. Producenci nie narzekają na brak popytu zarówno w Republice Czeskiej, jak i za granicą. Z drugiej strony, jeśli nowe trendy dotyczące napędów alternatywnych, digitalizacji czy autonomicznego zarządzania nie zostaną odpowiednio szybko wdrożone we współpracy z rządem i partnerami branżowymi, zagrozi to spadkiem tempa rozwoju przemysłu krajowego, a tym samym całej czeskiej gospodarce.”

Bohdan Wojnar

prezes, Stowarzyszenie Czeskiego Przemysłu Motoryzacyjnego

O firmie

TPCA Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o. jest spółką joint venture, powstałą z połączenia  japońskiej Toyota Motor Corporation i francuskiej PSA (Peugeot, Citroën). Spółka ta  zajmuje się produkcją  małych samochodów (segmentu A) na rynek europejski.  Swoją  działalność  rozpoczęła  w lutym 2005. Drugą linię produkcyjną uruchomiono w czerwcu, zaś trzecią w październiku 2005.

Toyota jest marką, której misja opiera się na byciu wiodącym producentem pojazdów na świecie, a co za tym idzie chce ona sprzedawać więcej samochodów, niż jakikolwiek inny producent na rynku. Jednak sama produkcja nie jest wyłącznym celem Toyoty. Ich pojazdy mają również spełniać wysokie standardy jakości, wydajności i konkurencyjności na rynku.  

PSA Peugeot, Citroën jest francuskim producentem pojazdów i czwartym co do wielkości producentem samochodów na świecie. PSA dąży do umocnienia swojej pozycji lidera na rynku europejskim, a jednocześnie do stania się wiodącym producentem w Ameryce Południowej. W strategii  długoterminowej, spółce zależy na zwiększeniu swoich zysków oraz na pozostaniu liderem w sektorze produkcji samochodów ekologicznych.

W TPCA Toyota była odpowiedzialna za rozwój i produkcję, podczas gdy PSA Peugeot Citroën odpowiadała za zakup.

Źródło: www.en.tpca.cz

Kiedy TPCA weszło do Czech?

TPCA swoją produkcję na rynku czeskim rozpoczęła w lutym 2005r., a już w następnym roku osiągnęła planowaną roczną prognozę produkcji – 300 000 samochodów. Javier Varela Sobrado, wiceprezes wykonawczy stwierdził, iż w Czechach kompetencje są bardzo wysokie. Pod względem dostawców i infrastruktury jest to najbardziej atrakcyjne miejsce do budowy samochodów w Europie Środkowej.

Specjalizacja TPCA pozwala na zbudowanie trzech wspólnie zaprojektowanych kompaktowych aut marki: Peugeot 108, Citroën C1 oraz Toyota Aygo. Dzięki najnowocześniejszej linii produkcyjnej, wszystkie trzy modele można montować jednocześnie. 99% produkcji jest eksportowana. Top 5 krajów eksportujących to Francja, Włochy, Niemcy, Holandia i Wielka Brytania.

Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku czeskim?

Jedną z podstaw sukcesu TPCA było postawienie na „zieloną politykę”. Gdy w roku 1999 została zawarta umowa pomiędzy Unią Europejską, a producentami samochodów osobowych, dotycząca zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, producenci samochodów tacy jak Toyota zaakceptowali wprowadzane zmiany. Dzięki temu zdecydowano się na opracowanie nowych silników hybrydowych oraz zmniejszenie zużycia paliwa, co stało się świetną szansą dla rozwoju produkcji małych samochodów osobowych.

Drugą trafną decyzją było dokonanie znacznej segmentacji rynku, dzięki której producent miał szansę dostosować swój produkt do potrzeb klientów indywidualnych, spełniając tym samym ich oczekiwania. Efektem tego była produkcja samochodów niezawodnych, z wieloma systemami bezpieczeństwa, a sami producenci mocno podnieśli swoją wiedzę z zakresu innowacyjnych technologii.

Trzecią kwestią, która zadecydowała o sukcesie TPCA  było  postawienie na czeską gospodarkę. Dzięki temu posunięciu, fabryka TPCA stała się jednym z najważniejszych pracodawców w regionie, zapewniając pracę dla ponad 3 000 pracowników. Z kolei aż 80% komponentów używanych w produkcji ich aut pochodziło od Czeskich dostawców.

Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu TPCA w Czechach?

 

  • Dogłębne zbadanie rynku i konkurencji obecnej w Czechach.

  • Adaptacja do zmieniających się czasów poprzez politykę eco-friendly.

  • Segmentacja rynku oraz dopasowanie produktów do potrzeb klientów.

  • Wsparcie gospodarki lokalnej.

Źródło: opracowanie własne ITRO Export Solutions na podstawie stron internetowych

Rozwój ekspansji na rynku czeskim. Zapraszam do kontaktu:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.

14 + 5 =

wyświetlono 202 views

[Case study] Telefónica O2 - rynek czeski

Firma Telefonica O2 jest globalną marką telefonii komórkowej, której właścicielem jest hiszpański koncern Telefónica. Firma powstała jako zbiór światowych firm telekomunikacyjnych, znanych w drugiej połowie lat 90. 

W 2012 roku Telefonica postanowiła wejść na czeski rynek telekomunikacyjny. Przed faktycznym wejściem na rynek ze swoimi produktami i usługami, wzięli udział w przetargu na zakup niewykorzystanych częstotliwości szerokopasmowego połączenia mobilnego (LTE).

Co z tego wynikło?

[Case study] Grycan - rynek czeski

Firma Grycan jest polską manufakturą istniejącą od 2004 roku. Tworzenie lodów to ich pasja.  Korzystając z rodzinnych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie, od lat tworzą niepowtarzalne lody i sorbety, które budzą wspomnienia smaków naszego dzieciństwa.

Pod koniec marca 2013 roku firma Grycan otworzyła swoją pierwszą placówkę w centrum handlowym Cerny Most w Pradze. Założenia strategiczne marki były takie same jak w rodzinnym kraju.

Czy przyniosło im to sukces?