Zaznacz stronę

Telefonica O2 na rynku czeskim

Home | Case Studies | Telefonica O2 na rynku czeskim

Przekrój czeskiego rynku telekomunikacji komórkowej

Republika Czeska posiada wyrafinowany rynek telekomunikacyjny, następstwem czego jest wysoka konkurencyjność we wszystkich sektorach zapewniana przez wielu operatorów alternatywnych. Obecnie dominującym graczem na ryku pozostaje operator telekomunikacyjny O2 Republika Czeska, chociaż operatorzy alternatywni zyskują coraz większy udział w rynku. Odbywa się to kosztem ich fuzji i przejęć.

Rynek telefonii komórkowej wykazuje stały wzrost, choć nadal istnieją obawy, że nie jest on nadal wystarczająco konkurencyjny. Rząd czeski w 2017 roku zmienił ustawę o telekomunikacji, tak aby dostosować konkurencyjność cen dla użytkowników końcowych. Wszystkie telefony operatorów sieci mobilnych koncentrują się na zwiększaniu przychodów poprzez marketing mobilnego Internetu szerokopasmowego i innych usług o wartości dodanej, takich jak treści mobilne i aplikacje.

Statystyka obok pokazuje wzrost udziału w rynku czterech wiodących operatorów telefonii komórkowej:

  • O2 Czech Republica a.s,
  • T-Mobile Czech Republic a.s,
  • Vodafone Czech Republic a.s.
  • oraz MVNO.

Na przestrzeni lat udział ten ulegał znacznym wahaniom. W roku 2018, O2 posiadało 27,7% udziału w rynku, T-mobile 38,7%, Vodafone 25,9% a MVNO jedynie 7,7%.

Źródło: www.ctu.cz

O firmie

Firma Telefonica O2 jest globalną marką telefonii komórkowej, której właścicielem jest hiszpański koncern Telefónica. Firma powstała jako zbiór światowych firm telekomunikacyjnych, znanych w drugiej połowie lat 90. W ramach reorganizacji, dokonanej w 2004 roku, wszystkie działania i udziały poszczególnych jednostek dokonywane były pod szyldem Telefónica Europe. Tym samym, wszystkie te firmy stały się zależnymi od jej spółki dominującej: Telefónica SA. Telefónica Europe świadczyła usługi telefonii komórkowej w Wielkiej Brytanii i Niemczech oraz udzielała licencji swojej marce wcześniejszym operacjom w Irlandii, Czechach i na Słowacji.

Český Telecom to nowa nazwa firmy znanej wcześniej jako SPT Telecom, która powstała w wyniku podziału czeskiego Ministerstwa Poczty i Telekomunikacji w 1993 roku. W roku 2000, gdy nastąpiła całkowita prywatyzacja przedsiębiorstwa, firma została przemianowana na Český Telecom. Rząd Republiki Czeskiej sprzedał Telefónice w 2005 roku pozostałe udziały w Český Telecom (wraz ze spółką zależną Eurotel).

W wyniku tych działań, nazwę firmy znowu zmieniono: na Telefónica O2 Republika Czeska. Od 2006 r. marki O2 zaczęto używać zarówno do usług stacjonarnych, jak i mobilnych.

Kiedy Telefónica O2 weszła do Czech?

W 2012 roku Grupa PPF (która jest większościowym udziałowcem Telefónica O2 Republika Czeska) postanowiła wejść na czeski rynek telekomunikacyjny. Przed faktycznym wejściem na rynek ze swoimi produktami i usługami, wzięli udział w przetargu na zakup niewykorzystanych częstotliwości szerokopasmowego połączenia mobilnego (LTE).

Co z tego wynikło?

Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku czeskim?

W połowie stycznia 2014r. Komisja Europejska zatwierdziła umowę współpracy pomiędzy PPF – Telefonica O2. Jednym z warunków zawarcia tej umowy był wymóg zachowania marki O2 na rynku na kolejne cztery lata, a następnie przedłużenie licencji do roku 2019 wraz z opcją  kontynuacji do 2022 roku.

Dzięki temu doszło do specjalizacji w dwóch głównych obszarach firmy.

Pierwszym, koncentrującym się na czeskich klientach detalicznych, było położenie nacisku na obsługę klienta, rozwój marki oraz prędkość reagowania na „szybko zmieniające się wymagania” konsumentów, stale ulepszając i rozszerzając swoją sieć, dodając nowe usługi.

Drugim z nich były nakłady na rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej o długoterminowym horyzoncie inwestycyjnym. Było to niezbędne posunięcie, gdyż O2 wprowadzając nową ofertę usług dla swoich klientów było świadome, że ze względu na swoja znakomitą reputację nie może sobie pozwolić na ryzyko częstych awarii i zakłóceń.

Kolejnym krokiem było wprowadzenie mobilnej sieci głosowej, w wyniku czego firma musiała stawić czoła zmianom wynikającym z jej ogromnego sukcesu wśród konsumentów. Dostawca wprowadził nowe usługi LTE dla wszystkich swoich użytkowników mobilnych, co spowodowało gwałtowny wzrost popytu.

W czasie kiedy Telefonica rozpoczynała wejście na rynek, Czeski Urząd Telekomunikacyjny (CTO) ogłosił aukcję niewykorzystanych częstotliwości szerokopasmowego połączenia mobilnego (LTE), zastrzegając przy tym, że część pasma częstotliwości ma zostać zarezerwowana na wejście nowego (czwartego) operatora na rynek.

Niestety, pierwszy przetarg nie doszedł do rozstrzygnięcia z powodu niedociągnięć proceduralnych. W międzyczasie, dotychczasowi operatorzy, którzy obawiali się pojawienia się silnego nowego gracza, sprawili, że ich oferty detaliczne stały się bardziej atrakcyjne. Rozpoczęli rewolucję cenową, tzn. wprowadzili pakiety (taryfy), dzięki czemu ich usługi były tańsze niż te oferowane przez Telefonicę. Pomimo tych działań, ich ruch jedynie przyspieszył tendencję do spadku rentowności w całym sektorze usług mobilnych.

W ramach nowej inicjatywy LTE firma O2 zaktualizowała infrastrukturę mobilną o nowy sprzęt i wprowadziła wirtualizację i automatyzację sieci, aby procesy były jeszcze sprawniejsze. Aby wesprzeć te nowe modele biznesowe, dostawca potrzebował znacznie więcej, niż tylko usług wsparcia technicznego. Potrzebował usługi o wysokiej wartości, która byłaby dostosowana do jego specyficznych potrzeb biznesowych i koncentrowała się na dostarczaniu realnych wyników biznesowych.

Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom, Firma Telefonica O2 osiągnęła wiodącą pozycję na rynku czeskim, zyskując pozycję lidera w swojej branży.

Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Telefoniki O2 w Czechach?

 

  • Wykorzystanie okazji zapewnionej przez rząd rynku docelowego.

  • Odpowiedni standard oferowanych usług, który przyciągnął klientów pomimo konkurencyjnych cenami ofert innych operatorów.
  • Podnoszenie jakości swoich usług by ich klienci byli zadowoleni.
  • Skupienie na najważniejszych potrzebach ich klientów.

Źródło: opracowanie własne ITRO Export Solutions na podstawie stron internetowych

Rozwój ekspansji na rynku czeskim. Zapraszam do kontaktu:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.

6 + 3 =

wyświetlono 218 views

[Case study] Grycan - rynek czeski

Firma Grycan jest polską manufakturą istniejącą od 2004 roku. Tworzenie lodów to ich pasja.  Korzystając z rodzinnych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie, od lat tworzą niepowtarzalne lody i sorbety, które budzą wspomnienia smaków naszego dzieciństwa.

Pod koniec marca 2013 roku firma Grycan otworzyła swoją pierwszą placówkę w centrum handlowym Cerny Most w Pradze. Założenia strategiczne marki były takie same jak w rodzinnym kraju. Czy przyniosło im to sukces?

[Case study] TPCA - rynek czeski

TPCA Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o. jest spółką joint venture, powstałą z połączenia japońskiej Toyota Motor Corporation i francuskiej PSA (Peugeot, Citroën). Spółka ta  zajmuje się produkcją  małych samochodów (segmentu A) na rynek europejski.

TPCA swoją produkcję na rynku czeskim rozpoczęła w lutym 2005r., a już w następnym roku osiągnęła planowaną roczną prognozę produkcji – 300 000 samochodów.