Zaznacz stronę

Oferta

Rozwój sprzedaży eksportowych
Home | Rozwój sprzedaży eksportowych | Organizacja udziału w targach zagranicznych

Organizacja udziału w targach zagranicznych

Zagraniczne targi branżowe, jako forma promocji, cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich przedsiębiorców. Biorąc w nich udział czy wystawiając się ze swoimi produktami, mamy okazję zaprezentować ofertę potencjalnym klientom, spotkać się z kontrahentami, z którymi już współpracujemy, zdobyć nowe możliwości współpracy, a także zapoznać się z ofertą konkurencji.

  1. Dlaczego warto brać udział w targach branżowych?
  2. Jak wybrać odpowiednie targi?
  3. Jak dobrze przygotować się do wyjazdu na targi?

 

Dlaczego warto brać udział w targach branżowych?

Targi branżowe, jako forma interaktywnego marketingu, zakorzeniają się w świadomości przedsiębiorców w coraz większym stopniu. Ich ogromna różnorodność stwarza okazje do doskonałej promocji oferty niemal każdej z rodzimych firm. Targi są również szansą na rozpoczęcie dialogu i wymiany opinii z innymi przedsiębiorcami z branży. Nie tylko jako wystawca możemy udać się na takie targi i wynieść z nich coś przydatnego dla naszej firmy – nawet jako zwykły uczestnik targów, poprzez obserwację stoisk konkurencji (ich ofert, sposobów marketingu, sposobu prezentacji, etc.) jesteśmy w stanie zaczerpnąć techniki, które później mogą nam pomóc w podwyższeniu rangi swojej własnej firmy. Jak mówi przysłowie, warto uczyć się na błędach innych, ale warto też jest powielać dobre praktyki, żeby wyjść na tym jak najlepiej jak najniższym kosztem własnym.

Poza tymi pośrednimi zyskami jakie prezentuje uczestnictwo w targach, możemy doliczyć jeden z najważniejszych celów takiego przedsięwzięcia: pozyskiwanie klientów. Targi umożliwiają nawiązanie kontaktów z nowymi klientami, odświeżenie kontaktów oraz prowadzenie rozmów z obecnymi klientami podczas spotkań twarzą w twarz, które poza tym terminem mogą być niemożliwe, oraz odnawianie kontaktów z dawnymi klientami poprzez przedstawienie im nowej, bardziej korzystnej oferty. Na targach można też znaleźć lokalnych przedstawicieli i dystrybutorów produktów, przez współpracę z którymi można zmniejszyć koszty eksportu.

Ponadto, targi są doskonałym miejscem na poznanie oczekiwań klientów wobec naszej firmy czy marki. Jako wystawca, możemy przedstawić swój produkt tak, jak chcemy by był używany. Dzięki temu, że mamy bezpośredni kontakt z użytkownikami, jesteśmy też w stanie uzyskać natychmiastowe opinie o naszych produktach. Wiele firm wybiera się na targi np. z prototypami produktów lub produktami jeszcze w fazie dopracowywania, co pozwala im skustomizować te produkty na podstawie feedbacku, który otrzymują od klientów na targach, i w ten sposób zwiększyć użytkowość produktu pod potrzeby swoich klientów.

Efekt synergii można osiągnąć poprzez jednoczesne wykorzystanie wielu różnych korzyści płynących z obecności na targach. W skrócie, targi umożliwiają:

  • pozyskanie nowych klientów;
  • kompilację bazy danych nowych klientów;
  • wzmocnienie kontaktów z klientami;
  • wprowadzenie na rynek nowych produktów i usług;
  • demonstrację i promocję produktów;
  • sprzedaż produktów;
  • tworzenie wizerunku firmy;
  • tworzenie i wzmocnienie marki;
  • zwiększenie zainteresowania mediów.

Co warte podkreślenia, obecność polskich firm na targach zagranicznych, oprócz oczywistej promocji danego przedsiębiorstwa na szeroką skalę, ma jeszcze jedną dużą korzyść – kreowanie wizerunku Polski, jako kraju nowoczesnego, z mocną gospodarką, liczącego się na gospodarczej mapie świata.

 

WAŻNE! Dofinansowanie targów zagranicznych to jeden z najważniejszych instrumentów wsparcia internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w latach 2014-2020. O ubieganie się o dofinansowanie udziału w targach zagranicznych można ubiegać się w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (PO PW). 

 

Jak wybrać odpowiednie targi?

Aby wykorzystać szansę, którą daje udział w zagranicznych targach i przekuć ją we własny sukces, należy pamiętać o kliku ważnych kwestiach:

Priorytetową sprawą jest odpowiedź na pytanie, jaki cel chcemy osiągnąć?

Jeśli odpowiemy sobie na to pytanie, musimy zastanowić się nad wyborem imprezy, która spełni nasze oczekiwania. W wyborze tych najciekawszych mogą pomóc rozmowy z klientami – warto się z nimi skontaktować i sprawdzić, które targi preferują i w jakim terminie mogą się spotkać. Należy również pamiętać, że targi mają swoją własną renomę: targi z większą rangą mogą być droższe niż te z rangą mniejszą, co każdy przedsiębiorca powinien wziąć pod uwagę odnośnie celu uczestnictwa w tych targach.

Od organizatorów imprezy warto uzyskać informacje dotyczące szczegółów eventu.

Rozumiemy przez to rzeczy takie jak plany zachęcenia zwiedzających do wizyty na targach, katalogi i dane statystyczne z poprzednich edycji targów. Ściślej mówiąc, np.: statystyki uczestników i wystawców, zarówno krajowych jak i zagranicznych, liczby patronów medialnych, czy też artykuły prasowe odnoszące się do wcześniejszych imprez i ich sukcesów.

Wybierając wydarzenie, warto zwrócić uwagę na cykliczność imprezy, doświadczenie organizatorów, przeczytać relacje uczestników oraz dokładnie zapoznać się z programem nadchodzącej edycji. Szczególnie relacje i komentarze z poprzednich targów mogą być pomocne w ustaleniu profesjonalizmu i prestiżu danej imprezy.

Wszystkie inne moduły towarzyszące targom (np. konferencje, szkolenia, warsztaty) oraz ich lokalizacja mają duży wpływ na poziom atrakcyjności targów dla grupy docelowej. Producenci np. broni myśliwskiej, mogą zastanowić się nad przedstawieniem swojej oferty na targach motoryzacyjnych, gdzie gros odwiedzających stanowią mężczyźni – najwięksi fani tego typu sprzętu.

 

Jak dobrze przygotować się do wyjazdu na targi?

Obecność na targach i promocja produktów na arenie międzynarodowej jest ważnym elementem biznesu. Jednak udział w misjach i targach zagranicznych jest dużym przedsięwzięciem logistycznym oraz finansowym, do którego należy się dobrze przygotować. Tylko przemyślany udział w targach jest gwarantem sukcesu.

Na co zwrócić uwagę, o czym pamiętać, zanim udamy się na podbój zagranicznych rynków?

Już na kilka tygodni przed imprezą trzeba podjąć odpowiednie działania, w tym także promocyjne. Zalecamy wcześniejsze:

  • zbadanie danego rynku;
  • przygotowanie materiałów promocyjnych (wersja językowa, poprawność prawno-etyczna, np. w krajach arabskich);
  • wysłanie zaproszeń na spotkanie podczas targów do rozpoznanych, ewentualnych partnerów;
  • telefoniczne umówienie spotkań z potencjalnymi partnerami biznesowymi na targach.

Należy także pamiętać o logistyce związanej z wyjazdem na targi. Obejmuje to między innymi:

  • wykupienie powierzchni i zabudowy stoiska,
  • zakup biletów lotniczych/pociągowych lub obranie trasy samochodowej,
  • wynajęcie hotelu na czas pobytu na targach,
  • zaplanowanie drogi z hotelu do miejsca odbywania targów,
  • wynajem wierzytelnego dostawcy, z zapewnieniem wystarczającej ilości czasu na transport,
  • przygotowanie prezentacji lub krótkiego filmiku pokazywanego na stoisku,
  • wydrukowanie katalogów w języku kraju docelowego,
  • przygotowanie oferty na dany rynek,
  • wynajęcie tłumacza (jeśli to konieczne).

Organizacja wyjazdu na targi nie jest rzeczą łatwą. Dlatego też wiele przedsiębiorstw, szczególnie małych i średnich, obawia się zrobić ten krok na drodze internacjonalizacji. Jednakże, aby nasi klienci mogli skupić się na tym co robią najlepiej, czyli prezentowaniu swojej firmy i sprzedaży jej wyrobów, wszelkie formalności związane z organizacją i wyjazdem na targi firma ITRO bierze na swoje barki.

W ramach oferty wyjazdów na targi, ITRO zapewnia swoim klientom następujące usługi:

  • reprezentowanie w kontaktach z organizatorem targów;
  • rezerwację i wynajęcie powierzchni wystawowej;
  • pełną obsługę i organizację wyjazdu – przelot, hotel, wizy, ubezpieczenie;
  • zorganizowanie spotkań biznesowych z potencjalnymi partnerami handlowymi;
  • opracowanie katalogów, cenników i ofert współpracy;
  • wsparcie tłumacza i negocjatora.