Zaznacz stronę

Nowy Styl w stylu wkracza do Szwajcarii

Home | Case Studies | Nowy Styl w stylu wkracza do Szwajcarii

Przekrój szwajcarskiego rynku meblarskiego

W 2018 roku wartość światowego eksportu mebli i ich części oraz mebli tapicerowanych wzrosła o 8%, w porównaniu do 2.2% średniej stopy wzrostu w latach 2014-2018, i wyniosła 189,3 mld USD.

W tym samym czasie import wzrósł o 7.1% i osiągnął 187 mld USD.

Eksport mebli stanowi 1% całkowitego światowego eksportu towarów. Chiny, Niemcy i Polska były największymi eksporterami mebli w 2018r. i odpowiadały odpowiednio za 33.6, 7.1 i 6.9% światowego eksportu. Najpopularniejsze miejsca docelowe tego eksportu to USA, Niemcy i Francja z odpowiednio 31.1, 8.5 i 5% udziału w rynku.

W 2018 Polska zajęła drugie miejsce wśród krajów eksportujących meble, z całkowitą wartością wyeksportowanych towarów przekraczającą 10 mld USD (10.4).

Chociaż blisko ze sobą spokrewnione, rynek mebli domowych i biurowych rządzą się innymi prawami. Ze względu na odbiorcę końcowego meble biurowe mają inne kanały dystrybucji, z kolei ze względu na swoje przeznaczenie różnią się znacząco designem, a często też i materiałem wykonania.

Wg. Schweizerische Büroeinrichtungsverband (stowarzyszenia wyposażenia biur), zrzeszającego 85%  najważniejszych producentów, wyspecjalizowanych dealerów oraz projektantów profesjonalnych mebli biurowych w kraju, rynek mebli biurowych w Szwajcarii odnotował w 2018r. bardzo niewielki wzrost. Członkowie Stowarzyszenia zgłosili jednoprocentowy wzrost obrotów powiększający ich ogólną wartość do 446 mln CHF. Spadek sprzedaży dało się zaobserwować wśród mebli biurowych: -2%.

W tym samym czasie wzrosła sprzedaż krzeseł biurowych +5%. Także sprzedaż szafek i korpusów do szaf znacząco spadła i jest to utrzymujący się od kilku lat trend. W przeciwieństwie do ogólnej tendencji, producenci z kategorii „pozostałe części wystroju” mieli powody do zadowolenia, jako że zanotowano wyraźny, bo aż 19%, wzrost sprzedaży mebli do stref relaksu i stref spotkań.

Największy wzrost dało się zaobserwować w honorariach za profesjonalne planowanie przestrzeni biurowej – aż 28% w stosunku do lat poprzednich, co wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na tego typu usługi.

Znaczący wpływ na sytuację producentów mebli biurowych mają zmiany liczby miejsc pracy. Wpływ ten daje się zaobserwować szczególnie przy realizacji dużych projektów, chociaż zachowania zakupowe osób prywatnych, mikroprzedsiębiorstw i start-upów, kupujących pojedyncze meble przez Internet w kraju i zagranicą, także wpływają na napiętą sytuację na szwajcarskim rynku mebli biurowych.

Kolejnym aspektem jest tendencja do tworzenia przestrzeni biurowych typu Co-Working. To, co przynosi korzyści finansowe danej firmie, stawia przed producentami mebli biurowych, zwłaszcza tymi, którzy specjalizują się w klasycznych rozwiązaniach biurowych do stałych miejsc pracy, poważne wyzwania. Dodatkowym czynnikiem ograniczającym wzrost na rynku jest wciąż silna pozycja szwajcarskiego franka. Wysoki kurs CHF sprawia, że import z innych krajów europejskich ma negatywny wpływ na ceny detaliczne na lokalnym rynku, a szwajcarscy producenci coraz częściej szukają inwestorów zagranicznych.

Jedną z najnowszych transakcji była sprzedaż wiodącego producenta mebli biurowych, firmy Lista Office (LO) notowanej na giełdzie chińskiej spółce Zhejiang Henglin Chair Industy Co., Ltd.

Źródło: www.statista.com

O firmie

Grupa Nowy Styl to polski producent mebli biurowych i kompleksowych rozwiązań organizacji przestrzeni publicznych.

Grupa Nowy Styl została założona w 1992r. w Krośnie przez braci Adama i Jerzego Krzanowskich. Chociaż do dziś firma wyrosła na trzeciego co do wielkości potentata na europejskim rynku mebli biurowych, jej początki były skromne. Pomysł założenia własnej fabryki krzeseł zrodził się z połączenia doświadczeń Adama Krzanowskiego w pracy w USA dla firmy Wythe, znanego producenta krzeseł, oraz ducha przedsiębiorczości Jerzego Krzanowskiego. Bracia zaczynali od jednej fabryki, 3 modeli krzeseł i 7 pracowników.

Już po trzech latach działalności, bracia Krzanowscy zdecydowali się na wprowadzenie swoich produktów na rynki zagraniczne, odnosząc natychmiastowy sukces w Rosji. Rok później, po udanym udziale w targach Orgatech w Kolonii, firma zaczęła eksport krzeseł do Niemiec. Właściciele Nowego Stylu, w celu rozwoju przedsiębiorstwa oraz poszerzenia oferty, kreowali nowe marki wewnątrz firmy np. Baltic Wood, producent podłóg drewnianych z siedzibą w Jaśle i Forum Seating, producent krzeseł stadionowych.

W 2002r. firma zatrudniała już 4 tyś. pracowników, wyprodukowała 20 mln krzeseł a jej całkowita powierzchnia produkcyjna wynosiła 170 tyś. m².

Nowy Styl jest wspaniałym przykładem jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się polskich firm. Do dziś w globalnym portfolio firmy znajduje się osiem marek: Nowy Styl, BN Office Solution, Grammer Office, Rohde&Grahl, SITAG, Kusch+Co, Forum Seating oraz Stylis. Nowy Styl działa w 16 krajach, zatrudnia ponad 7 tys. osób, posiada fabryki m.in. w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Turcji i Rosji, współpracuje z ekskluzywnymi hotelami w Dubaju, a swoje rozwiązania prezentuje w 31 showroomach zlokalizowanych w największych europejskich miastach.

W 2019r. zwieńczeniem tego pasma sukcesów była prestiżowa nagroda BrandMe CEO i tytuł „Liderów XXI wieku” dla Adama i Jerzego Krzanowskich, przyznana w konkursie magazynu „Forbes”. Dodatkowo, na IV Kongresie Polskiego Kapitału, także organizowanego przez „Forbes’a”, Krzanowscy wyróżnieni zostali nagrodą „Transakcja Roku, M&A Roku” za akwizycję nie jednej, a dwóch zachodnioeuropejskich firm. W styczniu tego roku zakupiono niemiecką firmę Kusch+Co, a w maju francuską Majencję. To właśnie dzięki serii przejęć, z których pierwsze odbyło się w 2011r. firma zbudowała tak silną pozycję na rynku europejskim.

Kiedy Nowy Styl wszedł do Szwajcarii?

Nowy Styl bardzo szybko zdecydował się na eksport swoich produktów, zaczynając od rynku rosyjskiego. W 1996r. firma zaczeła eksport produkowanych w Krośnie krzeseł do Niemiec. W ciągu kolejnych lat firma rosła w siłę, rozszerzała i usprawniała produkcję, by w 2000r. świętować pierwszy milion sprzedanych krzeseł.

W 2004 było to już 20 mln krzeseł, a w 2006, po rozszerzeniu produkcji, 60 mln sprzedanych różnych produktów.

W 2011r. Grupa Nowy Styl nie była już tylko producentem i dystrybutorem polskich krzeseł. Przedsiębiorstwo stało się na tyle poważnym graczem, że zaczynało przejmować firmy na docelowych lukratywnych rynkach Europy Zachodniej. Nowy Styl zachowywał rozpoznawalne i prestiżowe marki, łącznie z ich zakładami produkcyjnymi oraz rozbudowanymi sieciami sprzedaży i dystrybucji.

W 2011r.  Nowy Styl dokonał przejęcia pierwszej firmy na zachodzie Europy, w jego ręce trafiła marka Grammer Office – niemiecki producent ergonomicznych krzeseł Sato Office. W 2013r. kolejna niemiecka marka, Rohde&Grahl, dostaje się pod parasol Nowego Stylu i w rok po przejęciu odnotowuje dwudziestoprocentowy wzrost przychodów.

W 2013r. również przyszedł czas na rozszerzenie swojej oferty na rynku Szwajcarskim. Oczywiście krzesła, jak i inne meble biurowe Grupy Nowy Styl były dostępne w Szwajcarii już od kilku lat, jednak w 2013r. pojawiła się okazja do podjęcia dalszego kroku w zmienionej strategii rozwoju firmy. Do Grupy dołącza szwajcarska marka SITAG, jedna z najdroższych i najbardziej znanych marek mebli biurowych w Szwajcarii.

Jak dalej potoczyły się losy Nowego Stylu w Szwajcarii?

Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku szwajcarskim?

Firma Nowy Styl w ciągu swojej 27-letniej działalności wypracowała sobie pozycję jednego z liderów na europejskim rynku kompleksowych rozwiązań meblowych dla przestrzeni biurowych oraz miejsc użyteczności publicznej. Na krzesłach wyprodukowanych przez krośnieńską firmę zasiadały głowy państw na szczytach NATO oraz G20, kibice na mundialu w RPA (m.in. Green Point Stadium, Kapsztad) oraz Mistrzostwach Europy w Polsce (m.in. PGE Narodowy, Warszawa), jak i melomani w Bayerische Staatsoper w Monachium.

Jednak żadna z tych realizacji nie byłaby możliwa, gdyby nie imponujący sukces modelu biznesowego braci Krzanowskich: koncentracji na produkcji świetnej jakości mebli biurowych, międzynarodowej sieci dystrybucji oraz kompleksowej usługi projektowania i optymalizacji przestrzeni biurowej. Kluczem do wzmocnienia ich pozycji na zachodzie Europy była seria przejęć wysoce zaawansowanych technologicznie i szanowanych na docelowych rynkach marek producenckich.

Akwizycja szwajcarskiej firmy Sitag w 2015r. oraz przejęcie jej zaplecza produkcyjnego i sieci dystrybucji krzeseł, obejmującej także rynek austriacki i niemiecki, było trzecią z kolei tego typu inwestycją w ciągu czterech lat. Z każdym takim krokiem Grupa Nowy Styl wzbogacała się o nowe rynki zbytu, unikalny know-how oraz nowe produkty poszerzające dotychczasowe portfolio firmy.

By przejąć Sitag, wielokrotnie nagradzanej szwajcarskiej firmy z ponad 50-letnią tradycją, Grupa Nowy Styl musiała wesprzeć się kredytem udzielonym przez Bank PKO BP. Chociaż nigdy nie podano wysokości transakcji, wiadomo, że kredytu udzielono we frankach szwajcarskich (CHF).

Przejmując zachodnioeuropejskie firmy, Nowy Styl zachowuje dobrze znane na rodzimych rynkach marki i wykorzystuje ich potencjał, aby poszerzyć ich ofertę o swoje produkty oraz dodatkowo wprowadzić na rynek kompleksowe usługi projektowania przestrzeni biurowych. Przejęcie przez jednego z największych producentów mebli biurowych w Europie okazało się bardzo korzystne dla obu firm.

W ciągu kilku lat działalności pod marką macierzystą Grupy Nowy Styl, Sitag podjęła współpracę z University of Lichtenstein realizując projekt „Design of future work spaces” oraz otworzyła trzy przedstawicielstwa w Sennwald, Bachenbülach i Nyon. W 2019 r., zatrudniająca 125 osób firma, dzięki zakończeniu kilku dużych projektów odnotowała wyraźny wzrost sprzedaży (+30%), a całkowity obrót osiągną 41 mln CHF.

Szwajcarzy, podobnie jak Niemcy, wykazują silny pozytywny patriotyzm gospodarzy i chętnie kupują rodzime marki. Połączenie potencjałów „Made in Switzerland” oraz polskiego ducha przedsiębiorczości zaowocowało zwiększeniem udziału w ogólnym rynku sprzedaży mebli biurowych w Szwajcarii, który szacowany jest na ok. 500 mln CHF.

Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Nowego Stylu w Szwajcarii?

 

  • Adaptacja modelu biznesowego internacjonalizacji do ich potrzeb i możliwości oraz tego, czego najbardziej potrzebują klienci docelowi.
  • Koncentracji na produkcji świetnej jakości mebli biurowych oraz oferta kompleksowej usługi projektowania i optymalizacji przestrzeni biurowej.
  • Przejmowanie już znanych i dobrze prosperujących firm na rynkach lokalnych.
  • Zaufanie wobec partnerów lokalnych, którzy posiadają wewnętrzny know-how i specjalizują się w wiedzy o potrzebach klientów lokalnych.

Źródło: opracowanie własne ITRO Export Solutions na podstawie stron internetowych

Rozwój ekspansji na rynku szwajcarskim. Zapraszam do kontaktu:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.

9 + 14 =

wyświetlono 632 views

[Case study] OVS - rynek szwajcarski

Firma OVS, potocznie nazywana Magzzini Oviesse, jest bardzo znaną i popularną siecią domów towarowych we Włoszech. Założona została w 1972 roku, a w 2017 roku miała już aż 1600 sklepów na świecie.

Do ekspansji na rynek szwajcarski, OVS podchodziło dwa razy. Pierwsza nieudana próba odbyła się na początku lat 2000. Drugie podejście odbyło się w 2016 roku poprzez przejęcie większości udziałów w niewypłacalnej szwajcarskiej firmie Charles Vögele.

Jak powiodło się OVS tym razem?

[Case study] dyson - rynek szwajcarski

Dyson Ltd. to brytyjska firma projektująca i produkująca mniejsze urządzenia gospodarstwa domowego, jak odkurzacze, suszarki do włosów, oczyszczacze powietrza, wentylatory bezłopatkowe i suszarki do rąk. W 1993r. z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy odkurzacz na świecie, który nie tracił siły ssącej – DC01. Ćwierć wieku po swoim powstaniu, firma Dyson jest jednym z czterech głównych producentów odkurzaczy na świecie, licząc sprzedane jednostki.

W 1999r. Dyson otworzył swoją pierwszą siedzibę w Szwajcarii. Jak dalej potoczyły się ich losy?