Zaznacz stronę

Stany Zjednoczone USA

Home | Rynki zagraniczne | Stany Zjednoczone USA

Informacje ogólne

Stolica

Waszyngton

Powierzchnia

9 373 967 km2

Liczba ludności

325,9 mln

Waluta

Dolar amerykański (USD)

PKB

20 494 mld USD

PKB per capita

62 606 USD

Dynamika PKB

2.90%

Case studies

Tesco przełamuje pierwsze lody w Stanach

Tesco to brytyjska sieć hipermarketów i supermarketów, która ma swoje filie również w innych krajach. Firma została założona w 1919r. przez Jacka Cohena. Początkowo zajmowała się sprzedażą żywności, ale później rozszerzyła swoją ofertę również na odzież, sprzęt elektroniczny i samochody. 

Tesco weszło na rynek amerykański w listopadzie 2007 roku, otwierając swoje sklepy pod szyldem „Fresh & Easy” – nazwa miała zaznajomić klientów ze specyfiką oferowanych produktów – świeże i za rozsądną cenę.

Czy tak rzeczywiście się stało?

Wejście Red Bulla do USA

W 1982r. Dietrich Mateschitz podczas podróży służbowej do Tajlandii cierpiał na jet lag. Poradzono mu, aby spróbował lokalnego drinka – Krating Daeng (Czerwony Bizon), który znacznie poprawił jego samopoczucie. Zainspirowany niezwykłymi właściwościami produktu, Mateschitz postanowił sprowadzić go do domu w formacie jakiego do tej pory nie było na rynku – napoju energetycznego.

Red Bull został wprowadzony do sprzedaży w Austrii w 1987 roku. Zaledwie po pięciu latach stał się globalnym graczem. 

Jak do tego doszło?

Jak Hyundai wjechał na amerykańskie drogi?

Hyundai to południowo-koreański producent samochodów. Firma powstała jako koncern budowlany, jednak w wyniku kryzysu został on zrestrukturyzowany na pomniejsze spółki. Firma, którą znamy dzisiaj – Hyundai Motor Company – powstała dopiero w 1967 roku. W 1975 roku z taśm produkcyjnych zjechał pierwszy model opracowany przez Hyundaia. Obecnie ich samochody sprzedawane są w prawie 200 krajach na całym świecie. 

W lutym 1986r. Hyundai wprowadził na rynek amerykański swój pierwszy, subkompaktowy model Excel.

Jaka była reakcja klientów docelowych?

Statystyki wymiany handlowej Stanów Zjednoczonych

Import towarów (2018)

Ogółem: 2,2 bln EUR | z Polski: 7,0 mld EUR (0,3%)

Top 10:

1,5 bln EUR

(69,7%)

Pozostałe kraje: 671,4 mld EUR (30,3%)

Eksport towarów (2018)

Ogółem: 1,4 bln EUR | do Polski: 4,6 mld EUR (0,3%)

Top 10:

902,3 mld EUR

(64,0%)

Pozostałe kraje: 506,7 mld EUR (36,0%)

Źródło: International Trade Centre czerwiec 2019 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej. Wg danych GUS w 2018 roku polski eksport do Stanów Zjednoczonych wyniósł 6,2 mld EUR, polski import ze Stanów Zjednoczonych wg kraju wysyłki osiągnął 4,5 mld EUR, a polski import ze Stanów Zjednoczonych wg kraju pochodzenia ukształtował się na poziomie 6,4 mld EUR.

Pozycja w rankingach

6/190 Doing Business
17/180 Wolność gospodarcza
23/180 Korupcja
3/129 Innowacyjność

Charakterystyka rynku

Mocne strony

  • Ogromny rynek o stałym potencjale wzrostu
  • Wysoka siła nabywcza obywateli
  • Duża diaspora Polska, chłonna na towary z Polski

Słabe strony

  • Rynek o wyjątkowo silnej konkurencji
  • Niepewność w relacjach z partnerami handlowymi
  • Odległość od Polski

Specyfika rynku

Do walorów rynku amerykańskiego zalicza się przede wszystkim jego wielkość, zróżnicowanie i stabilność. Jest to rynek z ogromną siłą nabywczą: chłonny i dynamiczny. Również jest on wielki geograficznie. Mówi się, że każdy stan to swoje małe państwo w państwie, gdzie gusta i preferencje zakupowe klientów mogą się od siebie diametralnie różnić pomimo bliskości geograficznej. Tym, co działa na rękę eksporterom jest proaktywność rządu, który trzyma rękę na pulsie by sprzyjać działalności gospodarczej. Dodatkowo, USA jest krajem o wysokim stopniu innowacji i technologicznych nowinek, dlatego też rynek amerykański jest miejscem nadania globalnego rozpędu każdej działalności gospodarczej.

Tradycyjne polskie sektory eksportowe, takie jak sprzęt transportowy, komputery i elektronika, sprzęt elektryczny, AGD czy meble, odnotowują niezmienne zapotrzebowanie na produkty na tym rynku. Pojawiają się też nowe gałęzie eksportowe, z których polscy eksporterzy mogliby skorzystać. Są to między innymi produkty oryginalne, niszowe, luksusowe czy innowacyjne – coś, czego nie można łatwo dostać na rynku. Mogą to być np. produkty z branż: gier komputerowych, aplikacji mobilnych, druk 3D, edukacja online, farmakologia czy higiena osobista.

Trzy najlepsze metody wejścia na rynek amerykański z produktem zależne są od celów, rozmiaru i dostępnych na rozwój środków firmy. Po pierwsze, może to być fizyczna obecność na rynku poprzez zarejestrowanie spółki lub założenie oddziału na terytorium USA. Następnie, może to być znalezienie partnera (przedstawiciela czy dystrybutora) na rynku amerykańskim. Ostatnim sposobem może być kampania marketingowa na odległość, która za zadanie będzie miała skłonienie klientów czy kontrahentów do zakupu przed samym wyeksportowaniem towaru.

Jeśli chodzi o bariery wejścia, zaliczyć do nich możemy kilka najważniejszych. Stawki celne naliczane są jako procent od wartości handlowej wwożonych na teren Stanów Zjednoczonych towarów. Różnice w amerykańskich i europejskich kodach (10 cyfrowy w Stanach, 6 cyfrowy w Europie) są bardzo ważnym punktem, który wymaga uwagi. Są także ograniczenia wobec ilości, wymogów sanitarnych jakie muszą spełniać dane produkty oraz spis towarów zakazanych, których nie wolno wwozić do kraju.

W stosowaniu się do regulacji na rynku amerykańskim, należy pamiętać, że są tam prawa dwojakiego rodzaju: federalne i stanowe. Federalne to te, które muszą wprowadzić wszystkie stany na równi. Nie ma tu wyjątków. Prawo stanowe zaś może obejmować tylko jeden wybrany stan. Przy wyborze stanu, do którego eksporter będzie wprowadzał swoje produkty, należy zapoznać się z panującymi tam regulacjami w handlu.

Pamiętać także należy o wizach. Dla handlowców i inwestorów stworzona została specjalna kategoria – kategoria E-2. Wydawane są na okres 1 roku z możliwością przedłużenia do 5 lat. Okres oczekiwania na taką wizę to 1-3 miesięcy. Jest również możliwość otrzymania Zielonej Karty (EB-5) na ten sam cel. Wydawane są na okres 2 lat z możliwością przedłużenia do 10 lat. Czas oczekiwania jest jednak o wiele dłuższy – aż 1 rok.

Partnerzy Itro na rynku amerykańskim

Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu:

6 + 4 =

wyświetlono 46 views