Zaznacz stronę

Badanie rynku

Strategia rozwoju eksportu

Home | Strategia rozwoju eksportu | Badania rynku

Badanie rynku docelowego

Podjąłeś decyzję o eksporcie, ale nie wiesz czy wybrany rynek jest odpowiedni dla Twoich produktów? A może jedynie myślisz o internacjonalizacji, ale chcesz przed tym wiedzieć jak wygląda sfera biznesowa na potencjalnym rynku zbytu?

Badania rynku docelowego czy inne badania marketingowe to niedocenione narzędzie w rozwoju sprzedaży. Pozwalają nie tylko na zapoznanie się ze specyfiką i formalnościami rynku, ale także na badanie konkurencji oraz sposobów promocji i dystrybucji. Dzięki takim informacjom jesteśmy w stanie lepiej rozwinąć sprzedaż na danym rynku, podjąć się działań, które mogą być dla niego specyficzne czy nawet ocenić czy jest on dla nas tak perspektywiczny jak myśleliśmy.

Korzyści płynące z inwestycji w badania rynku

Oszczędność

Twojego czasu i pieniędzy – inwestowanie w rynek, który jest niesprawdzony może prowadzić do poważnych strat zasobowych

Świadomość

potrzeb i preferencji rynku pozwoli uniknąć kosztownych błędów już na starcie

Konkurencyjność

firmy i jej produktów wzrośnie jeśli zapoznamy się z kanałami dystrybucji i promocji właściwymi na danym rynku

Możliwość

adaptacji i dopasowania swoich planów, strategii i produktów przed podjęciem ryzyka

Pewność

podejmowanych działań na rynku, które uzasadnione będą nie tylko subiektywnymi odczuciami, ale też danymi i wiedzą o rynku

Efektywność

działań na rynku wzrasta wraz z ukierunkowaniem ich na odpowiednie grupy docelowe i kanały promocji

Wybór rynku to klucz do rozpoczęcia badań

Najkosztowniejszy błąd w eksporcie to niewłaściwy wybór rynku. Zanim podejmiemy decyzję opartą o przeczucia czy garstkę niewiążących zapytań z rynku, warto sprawdzić czy oferuje on możliwości jakich się od niego spodziewamy. Do tego między innymi służą badania rynku oraz badania marketingowe.

Co jeśli nie znamy kierunku eksportowego? Albo nie jesteśmy pewni czy już przez nas wybrany będzie perspektywiczny? Jak wtedy podejść do badań?

Nie sposób jest poświęcić lata na zgłębienie specyfik wszystkich rynków na świecie. Dzięki doświadczeniu i wewnętrznemu know how, w ITRO opracowaliśmy raport, który pozwoli sprawdzić dane statystyczne z wymiany handlowej konkretnym towarem na 150 rynkach świata by zoptymalizować wybór rynku lub ocenić adekwatność już obranego kierunku eksportowego.
Export Indicator to alternatywa dla kosztownych badań marketingowych prowadzonych samodzielnie. Nasze raporty wykonujemy szybko, w oparciu o wiarygodne dane statystyczne. Opracowanie Export Indicator Premium dla jednego kodu HS zawiera około 40 stron informacji, które przydadzą się każdemu eksporterowi.
Raport jest narzędziem zarówno dla firm już eksportujących swoje towary oraz firm planujących aktywny rozwój eksportu od podstaw.

Sebastian Sadowski-Romanov

CEO

Większość klientów, którzy trafiają do ITRO ma już wybrany rynek i poszukuje wsparcia w realizacji ich zamierzeń. W ITRO zaczynamy od przeprowadzenia badania przepływu produktów w handlu międzynarodowym na podstawie danych z urzędów celnych po kodach HS, mających na celu odpowiedni wybór rynku docelowego. Koszt takich badań to 600 PLN netto za jeden kod HS (kod celny).

Jeżeli weźmiemy pod uwagę, iż koszty penetracji rynku to czas minimum jednego naszego pracownika to inwestujemy około 3500 PLN miesięcznie. W porównaniu, koszty badania na poziomie 600 PLN netto wydają się stosunkowo niskie. Dzięki raportowi Export Indicator sprawdzimy przynajmniej na jaki rynek chcemy tego pracownika wysłać i czy w ogóle warto.

Export Indicator

  • oparty na kodach celnych (kodach HS)
  • wymiana handlowa na 150 rynkach świata
  • najwięksi importerzy Twojego towaru
  • najwięksi eksporterzy Twojego towaru
  • kraje sąsiadujące o największym imporcie
  • kraje sąsiadujące o największym eksporcie
  • gdzie eksportuje konkurencja
  • gdzie jest największy popyt na Twój produkt

Proces badania rynku

Krok 1

Badanie sytuacji gospodarczej rynku

Gdy już mamy wybrany rynek, badanie go rozpocząć należy od zebrania podstawowych danych na jego temat. Research „zza biurka” sprawdzi się tu idealnie. Większość informacji jesteśmy w stanie zebrać sami na podstawie źródeł internetowych, np. oficjalnych stron rządowych lub agencji prowadzących statystyki. Badamy przede wszystkim:

  • strukturę gospodarczą
  • wskaźniki makroekonomiczne, czyli m.in. import, eksport, bezrobocie, inflację, PKB
  • sferę handlu zagranicznego na danym rynku
  • dynamikę importu danego towaru na ten rynek
  • najważniejszych partnerów wymiany handlowej danego kraju i ich udział w rynku
  • oraz, w obecnych czasach, wpływ pandemii COVID-19 na gospodarkę i poszczególne jej sektory

Krok 2

Badanie uwarunkowań formalno-prawnych

Przed wprowadzeniem produktu do obrotu, producent lub eksporter musi sprawdzić czy spełniają one wymogi rynku docelowego, w tym ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów. Istnieją także dodatkowe regulacje szczegółowe, dotyczące pewnych grup produktów, przewidujące bardziej precyzyjne wymogi, które produkt musi spełniać, aby został uznany za bezpieczny.

Zanim zaczniemy inwestować w ekspansję na wybrany rynek, warto sprawdzić na ile restrykcyjne jest lokalne prawo dotyczące wprowadzenia naszych produktów na ten rynek. Koszty uzyskania odpowiedniej ochrony prawnej dla mniejszych podmiotów gospodarczych mogą być niewspółmiernie wysokie do możliwych przyszłych zysków.

Badanie formalności prawnych powinno także obejmować cło, VAT, podatki lokalne, akcyzę oraz bariery taryfowe i pozataryfowe na danym rynku.

Krok 3

Badanie potrzeb i preferencji rynku

Gdy już znamy sytuację gospodarczą rynku i wiemy z jakimi formalnościami wiąże się wejście z produktem na jego obszar, kolejnym krokiem w naszym badaniu jest poznanie potrzeb i preferencji rynku oraz konsumentów. Jest to odmienna od formalności prawnych gałąź, ale równie kluczowa.

Przykładowo, do zakresu tych badań zaliczamy ograniczenia klimatyczne – w klimatach o większej wilgotności opakowania tekturowe nie sprawdzą się, ponieważ wilgoć szybko wsiąka w papier i może wpłynąć na datę przydatności towaru, powodując straty. Innym przykładem może być Skandynawska miłość do ekologicznych rozwiązań – jeśli na produkcie widnieje wzmianka o tym, może on mieć większą szansę na sprzedaż niż produkt bez niej.

Dostosowanie produktu do takich wymogów możliwe jest tylko dzięki uprzedniemu ich poznaniu.

Krok 4

Badanie konkurencji

Badania konkurencji są niezwykle cennym źródłem informacji. Pozwalają nam nie tylko poznać największych graczy na rynku, ale także:

  • poznać lokalne kanały dystrybucji
  • zainspirować się strategiami marketingowymi
  • znaleźć najlepsze kanały promocji dla danej branży
  • oszacować ceny własnych produktów
  • dopasować produkt do oczekiwań klientów
  • poznać słownictwo branżowe i lokalne

Trafne rozpoznanie powyższych obszarów pozwoli na odpowiednie pozycjonowanie na rynku przez dostosowanie oferty do odpowiedniego segmentu rynku.

Krok 5

Badanie kanałów dystrybucji

W większości przypadków łańcuch sprzedaży zmieni się względem pierwotnego łańcucha na rynku krajowym o minimum jedno ogniwo, czyli importera. Może okazać się, że dana branża funkcjonuje inaczej w wybranym przez nas kraju lub wymogi prawne powodują określenie firmy odpowiedzialnej za dany produkt na rynku.

Opracowanie kanałów dystrybucji w głównej mierze oparte jest zatem na:

  • analizie konkurencji wewnętrznej
  • zrozumieniu ich sposobu dotarcia do klientów na lokalnym rynku
  • porównaniu działań producentów i importerów na danym rynku
  • zaplanowaniu budowy własnej ścieżki sprzedażowej

Wszystkie te aspekty zawieramy w badaniu rynku pod kątem konkurencji.

Krok 6

Badanie kanałów promocji

Kanały promocji są niezwykle ważną częścią badania rynku. Bez nich, działania marketingowe mogą przynieść znikome rezultaty, a co za tym idzie straty pieniężne spowodowane inwestowaniem w kampanie, które nie docierają do potencjalnych klientów.

Do kluczowych do zbadania kanałów należy zaliczyć:

  • portale społecznościowe – social media
  • portale branżowe
  • portale ogłoszeniowe
  • czasopisma i magazyny branżowe
  • imprezy i wystawy branżowe
  • inne, specyficzne dla rynku, kanały promocji

W ostatnich latach social selling zyskuje na popularności, więc na te kanały trzeba zwrócić znaczącą uwagę.

Case studies

Jak dogłębne badania rynku mogły pomóc tym firmom zaoszczędzić duże pieniądze? 

Disneyland

Jakim kosztem udało im się wejść na rynek francuski?

Walmart

Dlaczego nie podołał wyzwaniom na rynku niemieckim?

Barbie

Jakich błędów nie powielać przy wejściu na rynek chiński?

 

Badania rynku eksportowego

to narzędzie, które dopracowaliśmy w ITRO by pomóc firmom podejmować świadome, przemyślane decyzje oparte na wiedzy i faktach, a nie personalnych odczuciach lub sugestiach innych. 

Badanie rynku w ITRO

Raport składa się z części stałych, w tym:

    1. Analiza firmy
    2. Sytuacja gospodarcza na wybranym rynku
    3. Analiza importu towaru do wybranego kraju
    4. Obsługa otoczenia formalno-prawnego
    5. Doradztwo w sprawie pozyskania agentów handlowych
    6. Analiza obecności konkurencji na wybranym rynku
    7. Analiza obecności potencjalnych dystrybutorów i klientów końcowych z danego rynku
    8. Lista stron internetowych do poszukiwania dystrybutorów i klientów oraz zbierania informacji o rynku i konkurencji
    9. Strony internetowe do promowania się firmy na wybranym rynku
    10. Imprezy targowe oraz eventy branżowe
    11. Podsumowanie/rekomendacje

 

Jesteśmy również w stanie zbadać rynek pod względem własnych wytycznych i specyfikacji oraz potrzeb Twojej firmy. Elementy badania możliwe są do rozszerzenia również o badanie danej branży poprzez zbieranie opinii ankietowanych według metody CATI.

 

Zbadamy każdy dowolny rynek według Twoich potrzeb!

Zamów badania rynku dla Twojej firmy

Jeśli chcesz poznać wybrany przez siebie rynek eksportowy i zainteresowała Cię nasza metodologia, wypełnij formularz i zamów konsultację bądź gotowy raport dla swojej firmy!

Jeśli interesuje Cię oferta cenowa, wypełnij poniższy formularz:

    [page-title]

    wyświetlono 593 views