Przekrój czeskiego rynku lodów
W roku 2019 czeski rynek lodów oraz deserów mrożonych świętował triumfy sprzedażowe. Konsumpcja mrożonych deserów odnotowywała wtedy stały i systematyczny wzrost. Wspierana była przez rozwijający się trend wygody, a także przez wzrastającą konsumpcję własnych marek premium. Natomiast spożycie lodów wykazuje tendencję sezonową z najwyższym szczytem w miesiącach wiosennych i letnich. Silny wpływ mają na to warunki klimatyczne, ciepła wiosna i gorące lato. W tych okresach wolumen sprzedaży znacznie wzrasta.
Sektor lodów w Republice Czeskiej posiada 0,33% udziału w rynku globalnym i tylko 3,07% w rynku regionalnym. Kluczowymi czynnikami wzrostu tego sektora są: zwiększające się zapotrzebowanie konsumentów na produkty wysokiej jakości oraz innowacje w zakresie smaków i używanych składników.
W Czechach wartość konsumpcji lodów w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi 6,3kg, co stanowi wysoki wynik w porównaniu z poziomem w Europie i Europie Wschodniej, wynoszącym odpowiednio 4kg i 6,1kg.
Głównymi konsumentami w tym sektorze są kobiety oraz konsumenci z wykształceniem średnim. Stanowią aż 52,4%. Pozostałe 48,6% udziału natomiast mają konsumenci starsi oraz dzieci. Pod względem produktowym największą popularnością cieszyły się lody typu take-home oraz rzemieślnicze.
Wiodącymi dystrybutorami lodów oraz produktów mrożonych są producenci żywności i napojów, których udział w tej gałęzi rynku wynosi 51,6%.
Największe roczne przychody ze sprzedaży lodów osiągają Stany Zjednoczone: 10 302 mln USD. Zaraz za nimi plasują się Chiny, które uzyskują wysokość przychodu rocznego szacowaną na poziomie 9 279 mln USD. Trzecia w klasyfikacji jest Brazylia z wartością 5 021 mln USD. Po niej, Japonia – która osiąga 3 430 mln USD. Top 5 zamyka Rosja z wartością 2 812 mln USD.
Czechy rocznie odnotowują przychody ze sprzedaży lodów w granicach 133 mln USD.
Przychody z czeskiego rynku lodów oraz produktów mrożonych od roku 2010 kształtują się na poziomie powyżej 100 mln USD. W samym 2010 roku osiągnęły poziom 102 mln USD, w 2012r. było to 108 mln USD, a w 2013 aż 113 mln USD. W 2014r. przychody uległy nieznacznemu spadkowi (109 mln USD), by następnie od roku 2015 systematycznie wzrastać. Szacuje się, że w roku 2023, przychody z rynku lodów osiągną wartość aż 137 mln USD.
Źródło: www.statista.com
O firmie
Firma Grycan jest polską manufakturą istniejącą od 2004 roku. Tworzenie lodów to ich pasja. Korzystając z rodzinnych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie, od lat tworzą niepowtarzalne lody i sorbety, które budzą wspomnienia smaków naszego dzieciństwa.
Choć pierwsza lodziarnia powstała w roku 1946 tuż po II wojnie światowej i prowadzona była we Wrocławiu przez rodziców dzisiejszego właściciela firmy, Zbigniewa Grycana, to początki rodzinnej marki sięgają jeszcze wcześniejszego okresu, kiedy to na kresach wschodnich w buchaczu (obecnie tereny Ukrainy), Józef Grycan (ojciec obecnego właściciela) razem ze swoim ojcem, Grzegorzem, rozpoczęli pierwszą produkcję lodów. Rodzinną tradycję do dnia dzisiejszego kontynuuje Zbigniew Grycan, obecny właściciel i prezes firmy.
W ciągu 12 lat, marka Grycan zbudowała największą w Europie sieć lodziarnio-kawiarni, zdobywając przy tym pozycję lidera rynku lodów familijnych w Polsce, jak również podbijając rynek lodów impulsowych. Poza lodami i deserami lodowymi, oferta firmy obejmuje również domowe ciasta, torty, słodkości, świeżo wyciskane soki i koktajle owocowe oraz parzoną kawę.
Kiedy Grycan wszedł do Czech?
Firma zdecydowała się wejść na rynek czeski, ponieważ w znacznym stopniu nie różni się on od rynku polskiego, na którym zauważalna jest już tendencja nasycenia powodująca konkurencję miedzy rodzimymi firmami. Dzięki temu posunięciu zapoczątkowano sprzedaż detaliczną lodów Grycan na rynku czeskim. Natomiast bliskość geograficzna, bardzo podobna mentalność klientów oraz nienasycenie rynku dobrze rokowało przyszłym inwestycjom.
W momencie gdy firma zdecydowała się wejść na rynek czeski, polski rynek producentów lodów kształtował się na poziomie produkcji aż 259,9 mln litrów lodów rocznie, co zachęciło firmę do podjęcia działań eksportowych skierowanych w stronę naszych zachodnich sąsiadów.
Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku czeskim?
„Kluczem sukcesu jest utrzymanie wysokiej jakości produktów, w myśl naszego motto: jakość, jakość, jakość!”
Pod koniec marca 2013 roku firma Grycan otworzyła swoją pierwszą placówkę w centrum handlowym Cerny Most w Pradze. Założenia strategiczne marki były takie same jak w rodzinnym kraju. Opierały się więc one wyłącznie na koncepcji rozwoju własnego placówek.
Mając na uwadze fakt, że firma Grycan jest firmą rodzinną z wieloletnimi tradycjami w branży lodziarskiej, na drodze ekspansji zagranicznej postawiono na znaną i sprawdzoną strategię. Lodziarnie otworzono w centrach handlowych, wprowadzając na rynek nowe lody, które swoim smakiem i jakością miały być reklamą dla nowej marki. Do produkcji używa się wyłącznie naturalnych składników, a nie sztucznych zamienników czy ekstraktów. W lodach Grycan znajdziemy więc prawdziwe orzechy, bakalie oraz owoce. Na opakowaniach umieszczono logo firmy, a nie zagranicznej korporacji.
Jednym z założeń strategicznych rozwoju lodziarnio-kawiarni było ulepszenie oferty produktowej, jak również obsługi klientów.
Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Grycana w Czechach?
- Wybór odpowiedniego rynku docelowego dla ich produktu.
- Głębokie badania rynkowe.
- Badania konkurencyjności na rynku docelowym.
- Przełożenie doświadczeń z rynku lokalnego na rynek docelowy.
Rozwój ekspansji na rynku czeskim. Zapraszam do kontaktu:
Sebastian Sadowski-Romanov
Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.
Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.
wyświetlono 713 views
[Case study] TPCA - rynek czeski
TPCA Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o. jest spółką joint venture, powstałą z połączenia japońskiej Toyota Motor Corporation i francuskiej PSA (Peugeot, Citroën). Spółka ta zajmuje się produkcją małych samochodów (segmentu A) na rynek europejski.
TPCA swoją produkcję na rynku czeskim rozpoczęła w lutym 2005r., a już w następnym roku osiągnęła planowaną roczną prognozę produkcji – 300 000 samochodów.
Jak tego dokonali?
[Case study] Telefónica O2 - rynek czeski
Firma Telefonica O2 jest globalną marką telefonii komórkowej, której właścicielem jest hiszpański koncern Telefónica. Firma powstała jako zbiór światowych firm telekomunikacyjnych, znanych w drugiej połowie lat 90.
W 2012 roku Telefonica postanowiła wejść na czeski rynek telekomunikacyjny. Przed faktycznym wejściem na rynek ze swoimi produktami i usługami, wzięli udział w przetargu na zakup niewykorzystanych częstotliwości szerokopasmowego połączenia mobilnego (LTE).
Co z tego wynikło?