Zaznacz stronę

Kryzys to też szansa biznesowa

Home | Aktualności | Informator | Kryzys to też szansa biznesowa

Dzisiejszy czas prawdziwym sprawdzianem, ale również wielką szansą dla polskiego eksportu

Piszę ten artykuł w odpowiedzi na pytania naszych klientów, moich znajomych prowadzących biznesy i tych zadawanych przez dziesiątków artykułów na temat obecnej sytuacji związanej z korona wirusem i tym jaki ma to wpływ na nasze biznesy.

Mam to szczęście, że mój biznes oparty jest na pracy głównie z użyciem Internetu.

Dość łatwo więc było przenieść wykonywanie zadań do home office, choć wymagało to kilku zmian w strukturze informatycznej firmy. W przeciągu dwóch dni udało się nam ustawić zdalny i bezpieczny dostęp do serwera plików dla pracowników zdalnych oraz utworzyć wspólne kanały komunikacji, za pomocą komunikatorów internetowych i darmowych, łatwo dostępnych aplikacji na telefon, i praca może płynąć dalej.
 
Jakie są moje przemyślenia dotyczące bieżącej i przyszłej sytuacji gospodarczej? Jak w każdym kryzysie, będą wygrani i przegrani. Jedni stracą mniej, inni więcej, a niektórzy wykorzystają tę szansę do dynamicznego rozwoju. Chciałbym, aby polskie firmy wykorzystały tę szansę do zbudowania przewagi konkurencyjnej i zaistniały na rynkach globalnych.

Zależność od chińskiego rynku

Kiedy kryzys zaczął się w Chinach, wiele firm zrozumiało, że zależność od chińskiego rynku może okazać się problematyczna. Analitycy stwierdzili, że wiele globalnych firm będzie musiało zdywersyfikować swoje łańcuchy dostaw.

Firmy opierające swój handel tylko na chińskich produktach z przerażeniem obserwują topniejące stany magazynowe i komunikaty o zamykaniu granic i przedłużających się kwarantannach. Dziś wiele biznesów zaczyna rozumieć zasadę pareto nie tylko w sprzedaży, ale również w zakupach.

Zaczynamy rozumieć że nie tylko zysk i niska cena są wyznacznikiem w biznesie, ale również coraz bardziej popularny design, marka, szybkość realizacji zamówienia i dostawa, elastyczne podejście do klienta i jego obsługa.

Klienci są gotowi zapłacić więcej właśnie za dodatkową obsługę i wyjątkowe doznania. Sklepy internetowe już dawno wiedzą, że kluczem ich sukcesu jest obsługa klienta i szybkość realizacji zamówienia.  Przewiduję, że właśnie te elementy biznesu zaczną decydować o większym potencjale oferty biznesowej, niż tylko najniższa cena.
 
Jako, że Polska gospodarka jest w dużej mierze oparta na firmach produkcyjnych, wytwarzających fizyczne produkty, mamy wykwalifikowanych pracowników i leżymy w strategicznym logistycznie miejscu na styku gospodarek wschodu i zachodu, powinniśmy wykorzystać ten trudny czas do budowy naszych biznesów. Jak ostatnio wykazali analitycy EY to nie wewnętrzna konsumpcja napędza Polską gospodarkę, a polski eksport.

Chciałbym Wam powiedzieć, Eksporterzy, właśnie nadchodzi Wasz czas. My jesteśmy tu po to, by nieść Wam wsparcie i dzielić się wiedzą. Bądźmy gotowi, aby właśnie teraz dokonać kolejnego skoku, okazję do którego dziś daje nam diametralnie zmieniająca się globalna gospodarka.   

Sebastian Sadowski-Romanov

CEO, ITRO Export Solutions

Jako, że firma Itro Sp. z o.o. zajmuje się doradztwem eksportowym, wiemy od swoich klientów jakie mają dziś obawy i z jakimi problemami się mierzą. Kluczowe dla uzyskania przewagi konkurencyjnej dla polskich przedsiębiorców będzie przetrzymanie pierwszych miesięcy kryzysu w odpowiedniej kondycji, tak aby w momencie wybudzania się globalnej gospodarki z kwarantanny byli gotowi do rozpoczęcia negocjacji i przyjęcia zamówień w nowo tworzonym łańcuchu dostaw i przepływów gospodarczych.

Zapraszam do wypełnienia ankiety potencjału eksportowego

Jeżeli otrzymamy Twoją ankietę, możesz być pewny, że będziemy z Tobą w kontakcie i będziemy mieli na uwadze, że firma którą prowadzisz zajmuje się eksportem.

 

Kluczową rolę w tym przypadku mają polscy przedsiębiorcy którzy muszą podjąć działania takie aby ich firmy w jak najmniejszym stopniu ucierpiały na kryzysie. Pamiętajmy, że w końcowym rozrachunku każda upadająca firma to utrata miejsc pracy i potencjału rozwojowego naszej gospodarki, czyli pośrednio budowy naszego dobrobytu. Szczególnie trudne zadanie będą miały średnie firmy, które są zbyt duże, aby szybko reagować na gwałtownie zmieniającą się sytuację ekonomiczną i zbyt małe, aby je ratować je za wszelką cenę, jak w przypadku banków czy kopalni.

Politycy muszą przygotować narzędzia, które umożliwią pomoc państwa dla polskich biznesów, przedsiębiorcy, aby dostosować swoje firmy do spowolnienia gospodarczego oraz pracownicy, którzy powinni zrozumieć, że firmy, w których pracują są częścią ich życiowego ekosystemu i muszą o nie dbać tak jak ich właściciele. Dzisiejszy czas będzie prawdziwym sprawdzianem dla polskiego biznesu, polskiej klasy politycznej i samych Polaków. Wierzę jednak, że to co się dzieje jest dla nas nie tylko samym zagrożeniem, ale również wielką szansą na rozwój.

Zapraszam do kontaktu:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

posiada wieloletnie doświadczenie w działalności importowo-eksportowej w sektorze MŚP na rynku międzynarodowym – Unii Europejskiej, Unii Celnej, Chin i USA –bezpośrednio jako przedsiębiorca i jako konsultant (43 l.).

3 + 8 =

wyświetlono 185 views