fbpx
Zaznacz stronę

Polska Śnieżka na rynku w Białorusi

Home | Case Studies | Polska Śnieżka na rynku w Białorusi

Przekrój białoruskiego rynku farb, lakierów i szpachli

Gracze rynku białoruskiego konkurują zarówno z producentami międzynarodowymi, jak i lokalnymi – także z markami rosyjskimi, które dzięki swobodnemu przepływowi towarów w ramach Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (Rosja, Białoruś, Kazachstan, Armenia i Kirgistan) stają się coraz bardziej konkurencyjne. Główni gracze poza Grupą to: DAW (marki: Caparol/Alpina), Eskaro (marka Condor), AkzoNobel (marki: Dulux i Sadolin), Tikkurila, MAW, Tajfun, Ilmax, Ceresit i Knauf. Równocześnie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność producenci rosyjscy, a wśród nich: ABC Farben, Bergauf i Volma. Na wymagającym rynku białoruskim Śnieżka jest obecna zarówno w kanale B2C (będąc liczącym się graczem za pośrednictwem sieci marketów budowlanych typu DIY oraz placówek detalicznych dystrybutorów firmy), jak i w kanale B2B (w mniejszym zakresie). Według szacunków FFiL Śnieżka SA na rynku białoruskim sprzedaż wyrobów dekoracyjnych prowadzona jest w następujących punktach dystrybucyjnych:

  • około 15–20 hurtowni I stopnia (dokonujących redystrybucji produktów zakupionych bezpośrednio od producenta),
  • sieciowe markety budowlane (DIY),
  • niezależne (pozasieciowe) sklepy detaliczne, posiadające w ofercie farby.

Białoruski przemysł materiałów budowlanych odpowiada za około 6% całkowitej produkcji przemysłowej kraju. Głównym czynnikiem rozwoju tej branży jest polityka rządu ukierunkowana na stymulowanie inwestycji w środki trwałe, a w szczególności w budownictwo. Wielkość produkcji szpachli i mieszanek budowlanych na Białorusi szacowana jest na 760 tys. ton rocznie.

Główne siły napędowe i czynniki wzrostu rynku:

  • wzrost wolumenu budowy
  • ograniczenie korzystania z samodzielnie wykonanych rozwiązań
  • ograniczenie importu przewidziane w programie substytucji importu
  • wprowadzenie krajowego przepisu technicznego TR 2009/013/BY

Na rynku białoruskim nie brakuje producentów szpachli. W kraju powstało kilka fabryk produkujących niskiej i średniej jakości i niedrogie produkty. W sumie w kraju istnieje kilkunastu dużych producentów, których produkty są dostarczane na rynek lokalny i za granicę, przede wszystkim do Rosji.

Jednym z nich jest polska Śnieżka w postaci polsko-białoruskiego przedsiębiorstwa „Śnieżka-BelPol”. Ono jest znaczącym producentem szpachli, farb i lakierów na rynku białoruskim, z dominującą pozycją w segmencie szpachli – ale jakościowej. Swoje produkty sprzedaje pod marką Śnieżka za pośrednictwem hurtowni, sieci marketów budowlanych oraz punktów sprzedaży detalicznej.

Śnieżka fakty i liczby infografika

O firmie

Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka SA to założona 37 lat temu firma będąca wiodącą spółką w Grupie Kapitałowej Śnieżka. Należy do czołówki producentów farb dekoracyjnych, lakierów oraz szpachli w Polsce. Do grupy należą marki takie jak: Magnat, Śnieżka, Vidaron, Rafil, Foveo-Tech, Ultra biel i Beston, jak również popularne na Węgrzech: Platinum, Inntaler, Cellkolor i Boróka.

Firma prowadzi własne wyspecjalizowane laboratoria badawcze, a w 2017 roku dopuściła do sprzedaży innowacyjną farbę z formułą redukującą formaldehyd.

FFil Śnieżka została także uhonorowana wyróżnieniem w przygotowanym przez dziennik „Rzeczpospolita” rankingu „Najważniejsze firmy dla Polski”.

Kiedy Śnieżka weszła na Białoruś?

„Śnieżka-BelPol” to nowoczesne przedsiębiorstwo działające na Białorusi według europejskich kanonów i standardów jakościowych. Produkcję farb i suchych mieszanek budowlanych, szpachli, uruchomiono w 2003 roku. W 2016 roku rozpoczęto produkcję w Żodino pierwszej farby na Białorusi z dodatkiem technologii Teflon Surface Protector Śnieżka Design Lux.

 

Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku białoruskim?

Od samego początku przedsiębiorstwo koncentrowało się na produkcji produktów, które w niczym nie ustępują jakości analogom zagranicznych producentów. Potwierdzają to zarówno regularne badania w laboratorium materiałów budowlanych Białoruskiego Narodowego Uniwersytetu Technicznego, jak i w laboratorium fabryki farb i lakierów Śnieżka (certyfikowana zgodnie z systemem ISO-9001) oraz stale rosnące zapotrzebowanie konsumentów. Jednocześnie koszt produktów firmy jest znacznie niższy niż ceny podobnych produktów od zagranicznych producentów o identycznej jakości. Zakład Śnieżka koncentruje swoją działalność w segmencie farb emulsyjnych (rozpuszczalnych w wodzie), olejowo-ftalowych (rozpuszczalnych przez rozpuszczalniki) oraz wypełniaczy. Firma oferuje szeroką gamę wysokiej jakości farb i lakierów, zapewniając klientom pomoc we wdrażaniu i użytkowaniu takich produktów.

Produkcja rozpoczęła się od dwóch niedrogich produktów: farby i suchej szpachlówki budowlanej. Obecnie w asortymencie znajdują się 3 podkłady (uniwersalne i głęboko penetrujące z zastosowaniem formuły polimerowej i koncentratu podkładu do nadania jednorodności podkładowi), powierzchnię szpachlową w postaci suchej i gotowej oraz 8 farb białych. Należy zauważyć, że produkty Śnieżki-BelPol produkowane na Białorusi w całości pochodzą z surowców europejskich. Składniki farb i suchych mieszanek dostarczane są z Polski, tylko woda jest białoruska.

Wszystkie komponenty, zanim trafią do białoruskiego przedsiębiorstwa, są najpierw testowane we własnym polskim laboratorium, certyfikowanym zgodnie z normami europejskimi, a następnie na Białorusi. Każda partia produkowanych wyrobów podlega ścisłej kontroli. Badają nie tylko surowce, ale także opakowania puszek, opakowania papierowe; starannie dobierane są próbki kontrolne, które następnie są znakowane i przechowywane przez cały okres przydatności towaru.

Główną zasadą polityki rynkowej „Śnieżka-BelPol” jest zaoferowanie kupującemu produktu o wyraźnej przewadze. Firma podkreśla, że ​​jest to produkt przyjazny środowisku, bezpieczny dla zdrowia. Ze względu na niską zawartość lotnych związków organicznych farba rzadziej powoduje reakcje alergiczne, a naturalne składniki w jej składzie pozwalają domowi „oddychać”. Jest bardzo oszczędna w zużyciu, dlatego w porównaniu z produktami konkurencyjnymi pozwala pomalować dużą powierzchnię za mniejsze pieniądze bez utraty jakości.

W przeciwieństwie do innych rynków eksportowych, firma na rynku białoruskim skoncentrowała się na jednym głównym segmencie – szpachli. Wynikało to z faktu, że produkcja lakierów i farb na Białorusi tradycyjnie rozwijała się na wysokim poziomie od czasów sowieckich, kiedy ten kierunek był gałęzią specjalizacji Białorusi. Od pół wieku w kraju działają duże przedsiębiorstwa, które tradycyjnie posiadają dużą część rynku. W związku z tym trudno było z nimi konkurować bezpośrednio, ponieważ otrzymywali wymierne dotacje rządowe i pomoc agencji rządowych w sprzedaży dużych partii towarów. Firma wybrała segment, który wydawał się niedowartościowany – szpachli – i została liderem w tym segmencie.

Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Śnieżki na Białorusi?

  • Tworzenie produktów na najwyższym poziomie
  • Bardzo korzystny stosunek ceny do jakości produktów jako przeciwwaga dla drogich zagranicznych odpowiedników
  • Szeroka gama produktów
  • Dbanie o bezpieczeństwo klientów poprzez tworzenie produktów przyjaznych zdrowiu i środowisku
  • Wybór najbardziej niedowartościowanego segmentu, co przyniosło wysoką sprzedaż i pozycję lidera

Źródło: opracowanie własne ITRO Export Solutions na podstawie stron internetowych

Rozwój ekspansji na rynku białoruskim. Zapraszam do kontaktu:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.

6 + 3 =

wyświetlono 182 views

[Case study] Otis - rynek rosyjski

Otis Elevator Company to przedsiębiorstwo branży przemysłowej produkujące windy oraz schody i chodniki ruchome. Siedziba spółki mieści się w Farmington w stanie Connecticut (USA).

Przedsiębiorstwo zostało założone przez Elishę Otisa w 1853 roku. Od 1976 do kwietnia 2020 roku było częścią United Technologies Corporation (UTC). Obecnie jest to jeden z największych producentów wind i schodów ruchomych na świecie, zatrudniający ok. 69 000 pracowników. Według danych spółki na świecie działa ok. 2,5 mln urządzeń Otis.

[Case study] Wilhelm Geldbach - rynek azerbejdżański

Wilhelm Geldbach GmbH, jest jednym z najstarszych i najbardziej znanych niemieckich przedsiębiorstw przemysłowych i producentów materiałów stalowych. Firma została założona w 1903 roku przez specjalistę ds. materiałów stalowych, Wilhelma Geldbacha.

Pierwsza w firmie fabryka produkowała materiały stalowe wykorzystywane do produkcji rur, kolanek, złączek itp., które miały zastosowanie w przemyśle. Wraz z wprowadzaniem licznych innowacji technologicznych i wynalazków, gama produktów wytwarzanych przez firmę sie rozszerzyła.