Zaznacz stronę

Jak Uniqlo weszło do Kanady?

Home | Case Studies | Jak Uniqlo weszło do Kanady?

Przekrój kanadyjskiego rynku odzieżowego

Rynek odzieżowy w Kanadzie jest bardzo rozwinięty. W 2016r. krajowa wartość rynku odzieżowego wyniosła około 25 miliardów dolarów, a oczekuje się, że do 2020r. osiągnie około 30 miliardów dolarów. Do 2018r. wiodącymi sprzedawcami odzieży w Kanadzie byli Winners, Walmart i The Bay. Wśród kanadyjskich rodzin, średnie wydatki na odzież i akcesoria pozostawały w ciągu ostatnich kilku lat stabilne i wynosiły około $3400 dolarów kanadyjskich rocznie.

Wielkość krajowego przemysłu tekstylnego, odzieżowego i skórzanego w Kanadzie zmieniała się od 2012 roku, być może podążając za wspólnym trendem wielu krajów rozwiniętych zlecających produkcję do krajów rozwijających się, aby utrzymać niskie koszty. Wartość odzieży importowanej do Kanady wzrosła z około 9 miliardów dolarów kanadyjskich w 2011 roku do prawie 13,5 miliarda dolarów kanadyjskich w roku 2018.

Sprzedaż detaliczna odzieży w Kanadzie wyniosła około 34,4 mld dolarów kanadyjskich w 2018r. W porównaniu z 26,5 mld dolarów kanadyjskich w 2012r. jest to kwota niemal o połowę większa. Na przestrzeni lat, sprzedaż detaliczna odzieży damskiej, męskiej i dziecięcej była konsekwentnie najwyższa w czwartym kwartale, najprawdopodobniej z powodu sezonu wakacyjnego.

Statistic: Monthly retail sales of clothing stores in Canada from 2015 to 2019 (in billion Canadian dollars)* | Statista

Źródło: www.statista.com

O firmie

Uniqlo to firma odzieżowa, założona przez Tadashi’ego Yanai, która swój pierwszy sklep otworzyła w Hiroshimie (Japonii) w 1984 roku. Początkowo Uniqlo zaczynało jako „podmiejska sieć przydrożnych  sklepów z odzieżą”, ale w 1998 roku otworzyła swój pierwszy miejski sklep w super modnej dzielnicy Harajuku, w okręgu Shibuya. Zarówno lokal w Tokyo, jak i sama markai stały się bardzo popularne w dużych miastach śródmieścia, takich jak Tokio i Osaka.

UNIQLO zapewnia innowacyjną i naprawdę wartościową odzież, zaprojektowaną z myślą o poprawie codziennego życia dla kobiet, mężczyzn, dzieci i niemowląt. Firma angażuje się w tworzenie odzieży, która skupia się na użytkowniku, a oferta produktów obejmuje unikalne i zastrzeżone kolekcje marki, takie jak AIRism, HEATTECH i Ultra-Light Down, a także jeansy premium, bawełniane koszulki Supima, koszulki polo i polary.

Dziś Uniqlo jest spółką zależną w 100% od Fast Retailing Company Limited i jest znana z wysokiej jakości odzieży codziennej marek prywatnych po niskich cenach. Do września 2019r. marka rozrosła się do ponad 2196 sklepów w 21 krajach w Azji, Europie i Stanach Zjednoczonych w ciągu zaledwie 21 lat. Jest to największa sieć odzieżowa w Azji, posiadająca ponad 800 sklepów detalicznych w samej Japonii.

Kapitalizacja rynkowa Fast Retailing wynosi ponad 57,7 miliarda USD i zatrudnia ponad 52 000 pracowników na całym świecie. W roku 2017 Fast Retailing odnotował przychody w wysokości 20 mld USD i 1,5 mld USD zysku. Rynek macierzysty (Japonia) przyczynił się do 44% jej całkowitych przychodów, a co czwarty Japończyk twierdzi, że jest właścicielem puchowej kurtki Uniqlo.

Szybka sprzedaż detaliczna rozwijała się w niewiarygodnym tempie w ciągu ostatnich 5 lat, a zaufanie klientów wobec marki znajduje odzwierciedlenie w prognozie wzrostu sprzedaży o 4,8%, do 22 miliardów USD na rok 2020.

Według magazynu Forbes, wartość marki Uniqlo wynosi 8,6 miliarda USD i zajmuje ona 84 miejsce na liście najbardziej wartościowych marek na świecie.

Uniqlo dąży do tego, aby do 2020r. stać się największym na świecie sprzedawcą detalicznym odzieży. Ich celem sprzedażowym jest 27,6 mld USD. Opierają go głównie na ekspansji w USA, Chinach i Internecie. Jeśli Uniqlo osiągnie ten ambitny cel, zdetronizuje Inditex (spółka dominująca Zary) jako lidera w branży odzieży globalnej.

Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku kanadyjskim?

Krajobraz konkurencyjny rynku odzieżowego w Kanadzie jest szeroki i przeciążony, gdyż żadna marka nie ma więcej niż 1,9 procent udziału w rynku. Istotne jest to, że Uniqlo realizuje właściwe cele marketingowe i strategię, aby wykorzystać swoje podstawowe kompetencje: produkt wysokiej jakości, niską cenę i japońską tożsamość.

Kanadyjskie cele marketingowe Uniqlo to podnoszenie świadomości marki, pozycjonowanie firmy jako kanadyjskiego numeru jeden na rynku odzieży codziennej i zwiększenie udziału w kanadyjskim rynku odzieży do 1,0% do 2022 roku. Strategia marketingowa mająca na celu osiągnięcie tych celów będzie polegać na odsłonięciu pierwszego kanadyjskiego sklepu flagowego Uniqlo, zlokalizowanego na Yonge i Dundas Square – to głośna, o dużym natężeniu ruchu lokalizacja w otoczeniu innych sklepów z odzieżą.

Tej lokalizacji będzie również towarzyszyć rozbudowany kanał e-commerce, który będzie obsługiwał także pozostałą część Kanady. Uniqlo podkreśli swoją wyjątkową strategię wysokiej jakości i niskiej ceny poprzez pouczające bilbordy reklamowe na ulicach i wprowadzenie kurtki parkowej HEATTECH za jedyne 150 USD. Wykorzystując te i inne strategie promocyjne, Uniqlo będzie dążyć do zwiększenia sprzedaży poprzez lokalizację w Toronto i sklep internetowy, celem ekspansji na inne obszary Kanady.

Analiza SWOT

 

MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

·  Wysoka jakość przy niskim koszcie

·  Masowa sprzedaż detaliczna

·  Innowacyjna technologia tkanin: HEATTECH & AIRism

·  Zaawansowane badania i centra rozwoju

·  Japońska tożsamość

·  Doskonałe relacje z producentami, aby „zabezpieczyć stabilność dostaw dużych ilości najwyższej jakości materiałów”

·  Największy udział w rynku detalicznym odzieży w Azji

·  Brak logo na odzieży – nierozpoznawalność.

·  Mniejszy wybór tkanin i styli odzieży niż u konkurencji.

·  Jest bardzo mała świadomość marki wśród ogółu społeczeństwa w Kanadzie.

·  Marka nie jest stylem życia.

·  Rozmiary i dopasowanie nie pasują do uniwersalnej sprzedaży detalicznej odzieży na rynku (ze względu na wąskie dopasowanie).

SZANSE

ZAGROŻENIA

·  Duża populacja azjatycka w Toronto.

·  Pozytywna świadomość marki wśród przedstawicieli mody

·  Linia HeatTech idealna na kanadyjską zimę.

·  Już ustaleni konkurenci na rynku kanadyjskim, w tym Zara, H&M i American Apparel.

·  Kanadyjscy konsumenci są za odejściem od outsourcingu i faworyzowaniem produkcji „made in Canada”.

·  Brak możliwości dostosowania trendu.

Strategie promocyjne Uniqlo dotyczące ekspansji w Kanadzie będą dostępne dla szerokiej rzeszy odbiorców – na szeroką skalę będą wdrażane reklamy za pośrednictwem bilbordów, plakatów, kampanii cyfrowych i mediów społecznościowych. Celem strategii push & pull jest przyczynienie się do zwiększenia udziału w rynku do 1% do 2022 roku.

„Wejście na rynek kanadyjski jest kamieniem milowym dla firmy i znaczącym krokiem w naszej strategii rozwoju. Nasze dwa pierwsze sklepy w wielkim mieście Toronto będą oznaczać wprowadzenie na rynek marki UNIQLO w Kanadzie, którą zamierzamy następnie rozwinąć dzięki obecności w pięknym mieście Vancouver”.

Larry Meyer

CEO, UNIQLO USA i Kanada

Niektóre taktyki promocyjne, które już zostały wykorzystane podczas wejścia Uniqlo na rynek kanadyjski, to umieszczenie mobilnego sklepu jako zwiastuna przed otwarciem fizycznego sklepu flagowego. Ta taktyka ma na celu wzbudzenie świadomości Uniqlo jako marki u klienta docelowego. Do prezentacji zostaną wykorzystane reklamy zewnętrzne, takie jak bilbordy i reklamy w mediach łatwo dostępnych dla mieszkańców Toronto.

Długofalowym celem Uniqlo w Kanadzie jest otwarcie magazynów i centrów dystrybucji w pobliżu sklepów detalicznych. Jednak na początkowych etapach ekspansji w Toronto, Uniqlo będzie tymczasowo współpracować z wcześniej ustalonymi kanałami dystrybucji, takimi jak Tiger Distribution.

Na dzień dzisiejszy Uniqlo posiada w Kanadzie 13 sklepów zlokalizowanych w Ontario (8), Kolumbii Brytyjskiej (4) i Albercie (1), a do końca 2020 roku planuje otworzyć kolejny w Montrealu.

Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Uniqlo w Kanadzie?

 

  • Dogłębne zbadanie rynku, poznanie mocnych i słabych stron marki na danym rynku.
  • Innowacyjne podejście do tworzenia kolekcji odpowiadającej na potrzeby klientów, nie idącej za modą.
  • Sprzedaż produktów wysokiej jakości w niskich cenach.
  • Szeroki asortyment, odpowiedni dla każdej grupy wiekowej.
  • Przeprowadzona na dużą skalę kampania marketingowa, zaznajamiająca potencjalnych klientów z marką, współpraca ze znanymi osobami, influencerami.
  • Wzbudzenie ciekawości poprzez postawienie sklepu-kontenera w centrum Toronto, odliczającego dni do otwarcia sklepu stacjonarnego.
  • Umożliwienie zakupów klientom spoza Toronto poprzez sklep internetowy.
  • Ulokowanie pierwszego sklepu w modnej, ruchliwej dzielnicy, pośród innych sklepów z odzieżą.
  • Współpraca z lokalnymi dystrybutorami.

Źródło: opracowanie własne ITRO Export Solutions na podstawie stron internetowych

Rozwój ekspansji na rynku kanadyjskim. Zapraszam do kontaktu:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.

1 + 13 =

wyświetlono 206 views

[Case study] Walmart- rynek kanadyjski

Walmart Inc. (wcześniej: Wal-Mart Stores, Inc.) to amerykańska sieć supermarketów założona w 1962 roku przez Sama Waltona. W 2010 przedsiębiorstwo było największym na świecie sprzedawcą detalicznym (licząc obroty). Swoją siedzibę ma w Bentonville w stanie Arkansas, w Stanach Zjednoczonych.

Lata 80. i wczesne 90. to okres wzrostu i stabilności handlu detalicznego. Ogłoszenie, że Walmart przejmie 122 lokalizacje Woolco – amerykańskiego detalisty, który był obecny w Kanadzie od lat 60. – wywołało jednak małą panikę wśród konkurencji lokalnej.

Jak Walmart sobie z tym poradził?

[Case study] Target - rynek kanadyjski

Target Corporation jest ósmym co do wielkości sprzedawcą detalicznym w Stanach Zjednoczonych. Firma została założona przez George’a Daytona z siedzibą główną w Minneapolis. Pierwszy sklep Target został otwarty w Roseville w stanie Minnesota w 1962r. Od 2 lutego 2019r. Firma Target prowadzi 1,844 sklepy w całych Stanach Zjednoczonych.

W dniu 13 stycznia 2011r. Target ogłosił swoją pierwszą międzynarodową ekspansję w Kanadzie, gdzie wykupił dzierżawę 220 sklepów kanadyjskiej sieci sprzedaży Zellers, należących do firmy Hudson’s Bay Company.

Jak dalej potoczyły się ich losy?