Zaznacz stronę

Ekspansja 7Eleven na rynek japoński

Home | Case Studies | Ekspansja 7Eleven na rynek japoński

Przekrój japońskiego rynku sprzedaży detalicznej

Japonia w latach 70-tych zaimportowała model sklepu spożywczego ze Stanów Zjednoczonych. Od tego czasu ten styl sprzedaży mocno zakorzenił się w kulturze kraju kwitnącej wiśni. Zdecydowana większość konbini (bo tak nazywane są te sklepy w Japonii) jest otwarta 24 godziny na dobę, przez cały rok.

Sprzedają one szeroką gamę jedzenia i napojów, w tym świeżo przygotowane kulki ryżowe, sałatki, kanapki i lunche bentō. Zazwyczaj sklepy oferują również artykuły codziennego użytku, takie jak kosmetyki, artykuły łazienkowe, środki czyszczące, znaczki i artykuły papiernicze. Inne przedmioty na półkach mogą również obejmować książki i czasopisma, skarpetki i bieliznę, karmę dla zwierząt domowych, ładowarki do telefonów komórkowych i pocztówki.

Oprócz szerokiej gamy produktów spożywczych, sklepy wielobranżowe zapewniają również wiele przydatnych usług. Kupujący mogą płacić rachunki za media lub podatki, rezerwować i płacić za bilety na  imprezy i środki komunikacji miejskiej, korzystać z kserokopiarek i drukarek oraz odbierać paczki od sprzedawców internetowych. Większość sklepów udostępnia klientom toalety – chociaż jest to mniej powszechne w ruchliwych dzielnicach – a wiele konbini ma bankomaty.

Ten sektor  w Japonii cieszy się bardzo dobrą koniunkturą.  Wraz z końcem roku 2019 w Japonii działało  55 620 sklepów wielobranżowych, których łączna kwota ze sprzedaży wyniosła 11,16 biliona JPY (około 102 mld USD). Jeśli porównamy to z danymi z 2018r. odnotujemy wzrost rzędu 1,7% . Wydatki na klienta w 2019r. wzrosły o 2,1% wynosząc 632,6 JPY (5,77 USD) na osobę.

Z drugiej strony wizyty klientów w sklepach wielobranżowych spadły o 1,6%. Jednak ogólna tendencja pokazuje, że choć klienci w mniejszym stopniu niż wcześniej zaopatrują się w sklepach tego typu to jednak jednorazowo są skłonni wydać więcej.

Rok 2019  przyniósł również zamknięcie 24 sklepów 7-Eleven. Firma macierzysta sieci Seven & i Holdings ogłosiła również w październiku 2019 r. że będzie redukować miejsca pracy i restrukturyzować niektóre inne firmy, w tym supermarket Ito-Yokado, co spowodowane jest zaostrzaniem się działań konkurencji.

Jedna ze statystyk obok pokazuje jaki udział w rynku krajowym mają sklepy wielobranżowe (konbini).  Stan przedstawiony na powyższym wykresie pokazuje dane na rok 2019. W tym okresie blisko 36% udziału należało do sieci 7-eleven Japan. Drugim co do wielkości udziałowcem był FamilyMart, który posiadał wartość udziału 28,2%, a trzecim była sieć sklepów Lawson o udziale w japońskim rynku sklepów wielobranżowych na poziomie 25.1%.

Źródło: www.statista.com

O firmie

7-Eleven jest międzynarodową siecią sklepów typu convenience. W roku 2007 roku osiągnęła statut największej sieci handlowej na świecie pod względem ilości posiadanych placówek, bijąc na głowę McDonald’s, który do tej pory był niedorównywalnym tytanem w tym zakresie.

Sklepy 7eleven zlokalizowane są w 19 krajach, z czego ponad 80% znajduje się w Japonii, USA, Chinach i Tajlandii. Pierwsze sklepy firmy znajdowały się w Dallas i pierwotnie nosiły nazwę „Tote’m Stores”, a przed niektórymi sklepami znajdowały się oryginalne słupy totemiczne z Alaski.  Jednak  w 1946r. nazwę sieci  zmieniono z „Tote’m” na „7-Eleven”, aby odzwierciedlić nowe, wydłużone godziny pracy firmy, od 7:00 do 23:00 (ang. „from seven till eleven”).

Kiedy 7-ELEVEN weszło do Japonii?

Japonia posiada więcej sklepów 7-eleven niż jakikolwiek inny kraj na świecie. Spośród wszystkich  67 480 globalnych lokalizacji, aż 20 700 sklepów, czyli prawie 31% znajduje się w Japonii. W samym Tokio jest ich prawie 3 tysiące.

Od lipca 2019r. sieć 7-eleven posiada sklepy we wszystkich 47 prefekturach Japonii. Umowę licencyjną pozwalającą spółce York Seven Co. Ltd. na sprzedaż jej produktów podpisano w 1973 roku. Pierwszy sklep pod szyldem 7-eleven otwarto w Japonii w prefekturze Koto-ku, Tokyo w roku 1974.

Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku japońskim?

Niespełna dwie dekady temu japońskie społeczeństwo opanowała obsesja na punkcie całodobowych sklepów wielobranżowych. Trend ten sprawił, że na chwilę obecną sieć 7-eleven łączy pod swoją marką aż 4 328 franczyz, czyli około jednej czwartej wszystkich sklepów wielobranżowych w Japonii.

Co więc przyczyniło się do tak dużego sukcesu?

Pierwszy z trafnych kroków jakich dokonała sieć sklepów 7-eleven było otwarcie swej pierwszej lokalizacji w obszarze Tokyo. Ten właśnie zabiegsprawił, że w przeciwieństwie do swojej największej konkurencji (Lawson), 7-eleven miało możliwość wyjścia i opanowania całego rynku japońskiego wiedząc przy tym jak ważnym jest rozbudowanie sieci dystrybucji.

Podstawą sukcesu było zapewnienie, że ​​najlepiej sprzedające się produkty są zawsze na stanie i dostępne od ręki dla klientów. Różnorodność towarów i usług sprawiła, iż  ​​sklepy 7-eleven to coś więcej niż tylko zwykły sklepik osiedlowy. Od samego początku stawiano na rozpoznawalność swojej marki, jako sklepu wielobranżowego, w którym klient w jednym miejscu jest w stanie zaopatrzyć się we wszystkie niezbędne produkty i załatwić podstawowe sprawy, takie jak opłaty rachunków lub też zakup biletów komunikacji miejskiej czy biletów na koncert.

Drugim krokiem na drodze do sukcesu 7-eleven było podjęcie decyzji o wprowadzeniu na rynek nowych przebojowych produktów. Pozwoliło im to być zawsze „na fali” i cieszyć się popularnością.

Aby mieć pewność, że najpopularniejsze produkty są zawsze w magazynie, każdy zakup w 7-eleven jest natychmiast rejestrowany na komputerze, który monitoruje system dostawy „just-in-time”. Dostarczane są tylko przedmioty, które z pewnością zostaną sprzedane i tylko wtedy, gdy się kończą. Każdy sklep zazwyczaj otrzymuje 12 dostaw dziennie.

“Jeśli nie będziemy wprowadzać najnowszych produktów, ludzie wejdą i będą myśleć, że jesteśmy żałośnie przestarzałym sklepem.”

Hidetoshi Akiyama

rzecznik prasowy, 7-eleven Japan

Dzięki tej przewadze, sieć 7-eleven ugruntowała swoja pozycję na rynku japońskim, stając się liderem w swoim sektorze.

Jak widać strategia ta okazała się trafiona, ponieważ przychody ze sprzedaży stale rosną, a przechadzając się przez japońskie miasta, na każdym rogu możemy napotkać sklep 7-eleven, otwarty o każdej porze dnia czy nocy.

Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu 7-eleven w Japonii?

 

  • Wprowadzenie nowego modelu sklepu na rynek.
  • Różnorodność towarów i usług.
  • Zrozumienie tożsamości japońskiego klienta, który chce załatwić wszystko w jednym miejscu i zaoszczędzić czas.
  • Stała dostępność produktów – dobrze opracowane kanały dystrybucji.
  • Skomputeryzowanie procesów zamówień oraz sprawdzania stanu magazynów.

Źródło: opracowanie własne ITRO Export Solutions na podstawie stron internetowych

Rozwój ekspansji na rynku japońskim. Zapraszam do kontaktu:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.

8 + 7 =

wyświetlono 68 views

[Case study] Kit Kat - rynek japoński

Początkowo produkowany przez Rowntree jako Chocolate Crisp, Kit Kat (obecnie produkowany przez Nestlé) swoją nazwę wział od słynnego klubu z lat 20. XX wieku, mieszczącego się w Londynie. Jego podstawowa receptura pozostała niezmieniona od lat 30. XX wieku. 

Kit Katy zostały wprowadzone do Japonii w 1973 roku, kiedy to Rowntree podpisało umowę z  ogólnokrajową siecią sklepów i restauracji cukierniczych w Japonii, Fujiya.

Co stało się dalej?

[Case study] Godiva - rynek japoński

Firma Godiva została założona w 1926r. w Brukseli. Markę stworzoną na cześć legendy o Lady Godivie wykreowała rodzina Drapsów, która otworzyła swój pierwszy sklep na Grand Place w Brukseli.

Godiva posiada i prowadzi ponad 650 sklepów na całym świecie, z czego aż 300 mieści się w Japonii. Godiva Japan rozpoczęła działalność w Japonii w 1972r. jako pierwsza w kraju firma produkująca wyroby premium z czekolady. 

Jaki miało to wpływ na ich ekspansję na rynku japońskim?