fbpx
Zaznacz stronę

Polpharma triumfuje w Kazachstanie

Home | Case Studies | Polpharma triumfuje w Kazachstanie

Przekrój kazachstańskiego rynku farmaceutycznego

Kazachstański rynek farmaceutyczny jest jednym z największych na arenie państw należących do związku WNP (Wspólnota Niepodległych Państw). Oceniana wartość tego rynku wynosi 1.2 miliardów USD, z tym że warto dodać iż w 2020 roku wykazał on szczególnie pozytywną dynamikę. W ciągu pierwszych 9 miesięcy ubiegłego roku wielkość rynku gotowych produktów farmaceutycznych wzrosła do 460 mld KZT (1 mld USD), o 22% rok do roku.  Na produkcję lokalną składają się w zdecydowanej większości leki generyczne (ok. 90%) oraz leki oryginalne (10%).

W 2014 roku Republika Kazachstanu, wraz z Białorusią i Federacją Rosyjską, powołała Euroazjatycką Unię Gospodarczą (EAUG), co wpłynęło bezpośrednio na kazachstański rynek farmaceutyczny. Zostały wprowadzone opłaty celne za leki importowane do krajów członkowskich unii – ich kwoty oscylują w granicach 5,7-12% w zależności od rodzaju leku.

Ponadto każde z państw członkowskich w głównej mierze polega na lekach pochodzących z importu. Najczęściej producentami tych leków są firmy wywodzące się z Europy – przede wszystkim z Niemiec, ale też Francji czy Szwajcarii. W Kazachstanie największą sprzedażą może się poszczycić gigantyczny francuski koncern Sanofi , a tuż za nim uplasował się miejscowy Chimpharm JSC, czyli firma należąca do Grupy Polpharma i operująca obecnie pod nazwą handlową SANTO.

 

polpharma fakty i liczby infografika

O firmie

Zakłady Farmaceutyczne Polpharma S.A. to przedsiębiorstwo założone w Starogardzie Gdańskim w 1935 roku. Jest największym polskim producentem leków i jedyną rodzimą firmą farmaceutyczną, która odniosła międzynarodowy sukces. Oferuje ona zarówno leki wydawane na receptę jak i bez recepty (OTC), suplementy diety, fitofarmaceutyki oraz inne wyroby medyczne. 86 lat działalności firmy zaowocowało w utworzenie Grupy Polpharma, na którą składają się dwie spółki: Zakłady Farmaceutyczne Polpharma SA i Polfa Warszawa, a także firma Santo, zajmująca drugie miejsce wśród wszystkich firm farmaceutycznych działających w Kazachstanie. W 2000 roku firma została wykupiona przez Jerzego Staraka i jego spółkę Spectra Holding, tym samym przechodząc z sektora publicznego do prywatnego.

Przedsiębiorstwo dysponuje siedmioma zakładami produkcyjnymi  na całym świecie oraz siedmioma centrami badań łącznie z tymi, które działają poza granicami Polski. Ten ogromny sukces firma w dużym stopniu zawdzięcza sprzedaży leków generycznych – są one stosunkowo niedrogie w wytwarzaniu i znacznie lżejsze dla portfela pacjenta niż leki oryginalne, zatem oznaczają pewny zysk. Ich sprzedaż, generując niebagatelne zyski, umożliwiła firmie ekspansję zagraniczną jak również na terenie kraju. Polpharma jest obecnie 20 firmą generyczną na świecie.

W 2020 roku Polpharma znalazła się na liście 25 Największych Polskich Prywatnych Inwestorów za Granicą przygotowanej przez magazyn Forbes.

Kiedy Polpharma weszła do Kazachstanu?

Przedstawicielstwo firmy w Kazachstanie powstało w 2007 roku. Jednakże, za najważniejszą datę dotyczącą tego kraju można uznać 2011 rok. Wtedy do Grupy Polpharma dołączył największy producent leków w Kazachstanie, Chimpharm JSC, który następnie został przemianowany na SANTO Member of Polpharma Group.

 

Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku kazachstańskim?

Przykład ekspansji firmy Polpharma może być książkowym modelem jak budować swoją pozycję na rynku zagranicznym. Przy czym nie tylko lokalnie w Kazachstanie, ale również na obszarze unii celnej, czyli na rynkach wschodnich.

Wiele firm budując swoją pozycję na rynku robi to latami, zdobywając ją krok po kroku. Rok za rokiem budują świadomość marki, poznają oczekiwania i potrzeby klientów lub tak jak Polpharma, przejmują najważniejszego gracza na rynku. Przedsiębiorstwa, które poważnie myślą o ekspansji zagranicznej i jednocześnie posiadają odpowiednie zasoby, powinny analizować właśnie takie modele penetracji rynku jakie zastosowała Polpharma.

Jeżeli firma posiada odpowiednie możliwości wystarczy prosta kalkulacja. Wysokość inwestycji, udział w rynku posiadany przez firmę, którą zamierzamy przejąć, połączenie możliwości i zasobów obu podmiotów i wykorzystanie efektu synergii.

Przejęcie firmy Chimpharm (największego producenta leków w Kazachstanie) posiadającego około 200 produktów z 24 grup terapeutycznych z 50% udziałem w rynku za 70 mln USD w 2011 roku, było stosunkowo łatwe do skalkulowania. Polpharma uzyskała dostęp do nowego rynku, a Chimpharm uzyskał dostęp do Grupy Polpharma w postaci kapitału i nowoczesnego know-how oraz niezbędnych dla osiągnięcia światowych standardów wytwarzania GMP (Good Manufacturing Practice).

Po osiągnięciu przez Chimpharm międzynarodowych standardów GMP, Polpharma przeniosła produkcję wielu swoich preparatów sprzedawanych na terenie Kazachstanu i innych krajów w regionie do fabryki w Szymkencie. Dotychczasowa działalność komercyjna Polpharmy w regionie Centralnej Azji została zintegrowana z działaniami Chimpharmu, który zachował regionalny charakter i na rynku występuje pod marką „Santo Member of Polpharma Group”. W ten sposób Kazachstan stał się centrum zarządzania działalnością komercyjną Grupy Polpharma w regionie Azji Centralnej.

SANTO przeszło przez lata imponującą drogę rozwoju – od małego zakładu wytwarzającego lek santonin na bazie lokalnych ziół, do jednej z wiodących firm farmaceutycznych w Kazachstanie, oferującej zaawansowane produkty w oparciu o nowoczesne technologie. Cieszę się, że mogę być częścią tego sukcesu – jako inwestor, przedsiębiorca i przyjaciel Kazachstanu

Jerzy Starak

Przewodniczący Rady Nadzorczej, Polpharma

W pierwszym etapie ok. 85 mln USD przeznaczono w Chimpharmie na inwestycje w nową infrastrukturę, technologie i standardy jakości. To pozwoliło na zwiększenie konkurencyjności całego sektora farmaceutycznego w Kazachstanie poprzez napływ nowoczesnych technologii, dostęp do nowych produktów, a także rozwój pracowników w międzynarodowej organizacji.

Przejęcie największego kazachskiego producenta leków pozwoliło na podwyższenie pozycji Polpharmy na tym rynku z dotychczasowej drugiej dziesiątki na drugie miejsce. Było to kolejne udane przejęcie Polpharmy. Firma stała się również właścicielem 70% akcji firmy Akrihin – jednego z wiodących rosyjskich producentów leków. Polpharma współpracowała z Akrihinem jako partner strategiczny, następnie przejęła większościowy pakiet udziałów w spółce. Obroty Akrihina wynoszą ok. 170 mln dolarów rocznie. Spółka produkuje ponad 150 preparatów z najważniejszych grup terapeutycznych, w tym ważne społecznie leki przeciwgruźlicze, kardiologiczne, diabetologiczne. Tak oto polski przemysł farmaceutyczny buduje swoją potęgę na rynkach wschodnich.

Polpharma jest obecnie dużym graczem w regionie – 45 proc. naszych produktów sprzedajemy poza Polską. Jesteśmy największą firmą farmaceutyczną w Kazachstanie i szóstą pod względem wielkości firmą na rynku rosyjskim. Uważam, że polskie firmy mają ogromny potencjał, którego źródłem są ludzie – pracownicy i know-how oraz nadal atrakcyjne koszty produkcji. Dzięki temu mogą zwiększać swój zasięg i z pewnością mają możliwość stać się graczem o znaczeniu regionalnym.
Markus Sieger

CEO, Grupa Polpharma

Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Polpharmy w Kazachstanie?

 

  • Zainwestowano duże ilości środków w modernizację infrastruktury i technologii co podniosło standardy branży w całym kraju
  • Zadbano o rozwój kadry pracowniczej
  • Przejęcie największego producenta leków w Kazachstanie

Źródło: opracowanie własne ITRO Export Solutions na podstawie stron internetowych

Rozwój ekspansji na rynku kazachstańskim. Zapraszam do kontaktu:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.

12 + 14 =

wyświetlono 338 views

[Case study] Wilhelm Geldbach - rynek azerbejdżański

Wilhelm Geldbach GmbH, jest jednym z najstarszych i najbardziej znanych niemieckich przedsiębiorstw przemysłowych i producentów materiałów stalowych. Firma została założona w 1903 roku przez specjalistę ds. materiałów stalowych, Wilhelma Geldbacha. Pierwsza w firmie fabryka produkowała materiały stalowe wykorzystywane do produkcji rur, kolanek, złączek itp., które miały zastosowanie w przemyśle. Wraz z wprowadzaniem licznych innowacji technologicznych i wynalazków, gama produktów wytwarzanych przez firmę sie rozszerzyła.

Jak potoczyły się jej dalsze losy?

[Case study] PESA - rynek włoski

Pesa Bydgoszcz SA to przedsiębiorstwo, produkujące i remontujące pojazdy szynowe. Założone w 1851r., przedsiębiorstwo początkowo zajmowało się jedynie naprawami, jednak z biegiem lat rozwinęło się na tyle by w 2001 r. rozpocząć produkcję własnych maszyn.

Pierwsze pociągi Pesy trafiły do Włoch w 2008-2009 roku. Aż 85 pociągów zostało dostarczonych do Włoch do dnia dzisiejszego. Kursują one na liniach regionalnych w rejonach takich jak Bari, Bolonii, Florencji, Padwie, Mediolanie czy Pizie.