Zaznacz stronę

Inwestycje w handel zagraniczny mogą wspomóc polskie przedsiębiorstwa w odbiciu się od realiów kryzysowych

Home | Aktualności | Informator | Inwestycje w handel zagraniczny mogą wspomóc polskie przedsiębiorstwa w odbiciu się od realiów kryzysowych

W dobie kryzysu spowodowanego ograniczeniami w handlu w związku z pandemią koronawirusa, wiele przedsiębiorstw zmuszonych będzie do walki o przetrwanie. Pomoc rządowa z Tarczy Antykryzysowej przyniesie ulgę napięciom finansowym, ale nie wystarczy by zapewnić wszystkim firmom przetrwanie. Tutaj, to właśnie przedsiębiorcy muszą wykazać się umiejętnościami reorganizacji pracy i pozyskiwania dochodów.

„Powinniśmy pamiętać, iż polscy przedsiębiorcy od czasu 1989 roku przeżyli kilka kryzysów więcej niż kraje rozwinięte, co może przełożyć się na ich lepsze przygotowanie do obecnego. Polska gospodarka jest silnie rozdrobniona, co powoduje, że jest też stabilna. Ważne, aby te kluczowe dwa procent przedsiębiorstw osiągających przychody powyżej pięciu milionów złotych rocznie, według danych Ministerstwa Finansów, utrzymało swój potencjał gospodarczy i było gotowe do wzrostu po kryzysie.”

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes ITRO

Taka sytuacja ma miejsce nie tylko w Polsce, ale w wielu innych krajach na świecie i trzeba mieć na uwadze to, że nawet dla dużych graczy będzie to poważny cios w wyniki finansowe firm. Każdy tydzień przestoju to ogromne straty, a przewidywane spowolnienie gospodarcze też nie będzie budzić u konsumentów optymistycznych nastrojów do dokonywania zakupów. 

„Nawet w takim czarnym scenariuszu będą jednak firmy, które wygrają w obecnej sytuacji. Będą to firmy dla których internet był ważnym lub głównym kanałem sprzedaży. Trzeba mieć świadomość że sklepy internetowe potrafią mieć kilkudziesięciu procentowy udział w sprzedaży firmy. Wysyłać kilkanaście, a czasem i kilkadziesiąt tysięcy przesyłek miesięcznie. Dlatego właśnie te firmy, które dziś mają mocno rozwinięty kanał e-commerce wyjdą mniej osłabione z kryzysu.”

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes ITRO

Sklepy internetowe i handel e-commerce odnoszą teraz zwiększone zyski. Klienci, którzy nie mogą wyjść z domu do galerii i odwiedzić sklepów w ten sposób, wybierają opcję zakupów online. Dla niektórych przedsiębiorstw jest to jedyna szansa na zysk w tym momencie.

Jakie porady oferuje polskim przedsiębiorstwom Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju?

  1. Wprowadź vouchery/karty podarunkowe, które będzie można wykorzystać po zażegnaniu pandemii, co pozwala firmie nadal odnotowywać zyski.
  2. Cyfrowa adaptacja sprzedaży – rozwijaj sprzedaż e-commerce.
  3. Przekształć model działalności/pracy w współgrający model pracy zdalnej, np. video konferencje, kursy, szkolenia, filmy instruktażowe itp.
  4. Wykorzystaj okazję do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań. Przykładowo, sieć restauracji Dingdong Fresh wprowadziła ofertę połowicznie gotowych posiłków z powodu nagłego wzrostu zapotrzebowania na zwyczajową kuchnię związaną z obchodami chińskiego nowego roku.
  5. Zaspokajaj obecne potrzeby klientów. W dobie kryzysu pandemiologicznego, klienci najbardziej cenią bezpieczeństwo. Np. firma ubezpieczeniowa Ant Financial wprowadziła do swojej oferty klauzulę o bezpłatnej ochronie przeciw koronawirusowi i odnotowała 30% wzrost w wyborze ich usług.
  6. Zadbaj o zdrowie i nastawienie pracowników. To właśnie oni będą niezbędni by podnieść firmę na nogi po kryzysie. Zatrudnienie nowego teamu nie będzie ani łatwe, ani przyjemne, gdy reszta branży również będzie się o nich starać. Dlatego warto jest właśnie teraz docenić swoich pracowników.
  7. Myśl perspektywicznie. Kryzys nie będzie trwał wiecznie. Tylko od decyzji jakie podejmowane są teraz będzie zależeć czy dane przedsiębiorstwo przetrwa. Warto jest więc skupić się na tym co, kiedy i jak można zmienić by w efekcie końcowym wyjść obronną ręką z tego kryzysu.

Zespół PFR, we współpracy z przedsiębiorcami i ekspertami, opracował również specjalne ebooki do automatyzacji biznesu by wspierać polskie firmy w dobie kryzysu.

Zarówno dla tych firm, które tracą z każdym mijającym dniem, jak i dla firm z branż, które kryzysem zostały najmniej dotknięte – branża spożywcza, farmaceutyczna, producenci maseczek oraz środków do dezynfekcji, ale także branża IT i e-commerce – szansą na zwiększenie przypływów ze sprzedaży będzie ekspansja zagraniczna.

Dlaczego warto rozpocząć planowanie strategii wejścia na rynki obce już dziś? Otóż, gdy fala zachorowań zacznie maleć i granice ponownie zostaną otwarte, a życie jakie znamy wróci do normy, zagraniczni przedsiębiorcy będą pod taką samą presją jak polskie przedsiębiorstwa: szybko rozpocząć produkcję, szybko sprzedać, szybko odnieść zyski by odskoczyć od przestoju, na którym wszyscy ucierpieli. Wprowadzenie w życie już zaplanowanych działań będzie znacznie skuteczniejsze niż planowanie wszystkiego od początku, podczas gdy konkurencja już wyrabia sobie markę. W tym wyścigu o klientów, ten czas będzie miał ogromne znaczenie.

Po tak długim kryzysie, firmy, które pozwalniały pracowników będą szukać innych na zastępstwo. Również łańcuchy dostaw ulegną zmianie, dając szansę polskim eksporterom na owocną sprzedaż towarów.

Jaki będzie najkorzystniejszy kierunek eksportowy dla polskich wyrobów?

„Na Zachodzie patriotyzm ekonomiczny jest silny. Konsumenci są tam mocno przywiązani do rodzimych produktów. Dlatego zbudowanie rozpoznawalnej marki i przekonywanie klientów, że made in Poland jest wyjątkowe, nie działa. Tymczasem na Wschodzie nasze produkty zbierają pozytywne opinie jako towary wysokiej jakości, ale w przystępnej cenie.

Biznes jednak nie lubi próżni, dlatego miejsce europejskich spółek po sankcjach zaczęły zajmować chińskie firmy i dzisiaj to z nimi będą konkurować polscy eksporterzy próbujący odbudować swoją pozycję na Wschodzie.”

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes ITRO

Niezwykle ważne jest by nie zwlekać z podjęciem decyzji o rozpoczęciu planowania eksportu. Do 28 maja Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzi nabór na konkurs o dofinansowanie projektów internacjonalizacji z Unii Europejskiej. Przedsiębiorstwa z Polski Wschodniej – woj. warmińsko-mazurskie, podlaskie, świętokrzyskie, lubelskie, podkarpackie – mają okazję zdobyć dodatkowe środki na sfinansowanie swojej działalności eksportowej.

Project POPW działanie 1.2 Internacjonalizacja MŚP przeznaczony jest dla miro, małych i średnich przedsiębiorstw z Polski Wschodniej. Wartość dofinansowania może wynieść do 800 000 PLN netto. Maksymalna intensywność dofinansowania projektu wynosi 85 % kosztów kwalifikowalnych.

 

Program nie wymaga wskaźników rezultatu w postaci wzrostu eksportu, co przy niestabilnej sytuacji gospodarczej na świecie jest dość istotne.

 

Zainteresowanych zapraszamy do wypełnienia ankiety, która znajduje się w linku poniżej lub zapoznania się z projektem POPW działanie 1.2 Internacjonalizacja MŚP.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety potencjału eksportowego

Lub poczytaj więcej o konkursie POPW, działanie 1.2

Jeżeli są Państwo zainteresowani aktualnymi zmianami na temat dotacji 1.2 POPW Internacjonalizacja MŚP, prosimy wypełnić krótki formularz:

wyświetlono 13 views