Już dzisiaj można powiedzieć, że kryzys gospodarczy dotknął nas wszystkich. Zarówno przedsiębiorcy, jak i konsumenci, którzy by wydać pieniądze muszą je najpierw zarobić, odczuwają konsekwencje spowolnienia gospodarczego. Z powodu fali zwolnień i znikomych sprzedaży wielu przedsiębiorstw spowodowanych ograniczeniami w handlu przez prawie dwa miesiące w związku z pandemią koronawirusa, kryzys który mamy dziś jest jednym z najpoważniejszych z jakimi przyszło się nam do tej pory mierzyć.
Kluczem do przetrwania firm będzie elastyczność i innowacyjność.
Zatrzymanie gospodarki, ale również wysłanie ludzi na kwarantannę powoduje spadek zakupów, a to odczuwają już praktycznie wszystkie branże, choć nie w równym stopniu. Polskie szwalnie szybko przebranżowiły się na produkcję maseczek ochronnych, a firmy które miały dostęp do skażonego spirytusu – na produkcję płynów dezynfekujących. Do wzmożonej produkcji należało szybko uzupełnić braki w produkcji opakowań itp.
Takich połączeń w gospodarce jest sporo, choć oczywiście mniej firm korzysta na kryzysie w porównaniu do tych, które tracą. Dużo będzie zależało od kondycji poszczególnych firm oraz od skłonności do inwestycji, które w czasach kryzysu spadają. Firmy będą musiały się dostosowywać, czasami przebranżawiać i dostarczać produkty, na które będzie zapotrzebowanie.Nie wszystkie przedsiębiorstwa są w stanie przebranżowić się wciągu paru tygodni. Nie wszystkim też się to opłaca.
W czasach kryzysu obserwujemy umacnianie się walut światowych, co może skompensować spadek sprzedaży wyrażony w sztukach względem wzrostu przychodów wyrażonych w polskiej walucie.
„W dalszej perspektywie czasu, z powodu osłabienie polskiej waluty, możemy się spodziewać zwiększonych zamówień u polskich eksporterów z powodu niższej realnej ceny zakupów w euro czy dolarach.”
Dodatkowo, na korzyść polskich eksporterów może również wpłynąć niepewna sytuacja gospodarcza Chin. Najwięksi gracze na chińskim rynku już teraz przenoszą część swoich mocy produkcyjnych w inne rejony świata by zdywersyfikować ryzyko związane z pojawieniem się kolejnych ognisk COVID-19. Z tego powodu, będą oni szukać innych rynków do alokacji swoich przedstawicielstw.
Dla polskich przedsiębiorców to idealna okazja do nawiązania współpracy z firmami, które do tej pory mogły być poza ich zasięgiem.
„Obroty handlowe z Chinami w ostatnich miesiącach spadły, ale głownie było to spowodowane izolacją chińskiej gospodarki z powodu wirusa. Wiele firm, które opierały się na produkcji w Chinach lub na sprzedaży chińskich produktów z przerażeniem patrzyły na topniejące zapasy magazynowe i podnosiło ceny aby maksymalizować dochód nie wiedząc jak długo będą czekać na kolejne zamówione towary. Myślę że to kolejny czynnik, który uświadomi takim firmom że nie mogą być zależne od jednego dostawcy, czy od jednego rynku.
Jeszcze dziś za wcześnie prognozować które gałęzie gospodarki w Polsce zyskają na zerwanych łańcuchach dostaw. Trzeba pamiętać iż Polska jest jednym z niewielu krajów gdzie jest jeszcze wysoki potencjał wytwórczy gospodarki. Z dzisiejszym dostępem do kapitału nie ma problemu aby wybudować nową fabrykę, jest za to problem, kto w tej fabryce będzie pracował. Dlatego będziemy obserwować odpływ inwestycji z Chin i odpływ zamówień z chińskiej gospodarki, jednak będzie to powolny proces. Każdy sektor, który jest dziś silnie wykorzystywany w Chinach przez duże globalne firmy będzie zyskiwał przy dywersyfikacji dostawców i tego możemy być pewni.”
Sukcesy polskiej gospodarki są w większym stopniu uwarunkowane eksportem polskich produktów i usług niż konsumpcją wewnętrzną. Dlatego też w dobie tego kryzysu warto jest zwrócić uwagę właśnie na rozwój firmy poprzez eksport. Ważnym też jest zrozumienie, że polscy eksporterzy to w większości średnie i duże firmy, czyli te które też najwięcej mają do stracenia przez spadki w sprzedaży.
„Polski rząd, realizując dobrze przygotowaną strategię wsparcia strategicznych sektorów oraz średnich i dużych firm, może ustawić polską gospodarkę w bardzo korzystnej pozycji startowej, kiedy to globalna gospodarka zacznie na nowo budować swoje więzi handlowe oparte na strategicznych przepływach, a nie jedynie na optymalizacji zysku. W tym momencie Polska ze swoim potencjałem wytwórczym może stać się jednym z głównych centrów relokacji produkcji globalnych koncernów nie tylko z Niemiec, ale również z USA, Chin czy innych krajów Europy Zachodniej.”
Polski rząd aktywnie wspiera polskich eksporterów, którzy mogą szukać wsparcia w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w programach „Internacjonalizacji MŚP” w ramach programów operacyjnych, jak i w programach branżowych POIR 3.3.3. Go to brand. Należy zwrócić uwagę, iż wydłużono terminy naborów na te działania wspierające eksporterów do 14 maja 2020 w działaniu POIR 3.3.3. Go to brand i do 28.05.2020 w działaniu POPW 1.2 Internacjonalizacja MŚP Polski Wschodniej.
Ponieważ nabór do konkursu na dofinansowanie przedsiębiorstw z Polski Wschodniej POPW 1.2 nadal trwa, zapraszamy do zapoznania się bliżej z tą ofertą wsparcia eksporterów w dobie kryzysu.
Pula oferowanych środków to jedynie 50 mln zł, z czego jeden projekt może otrzymać aż 800 tys zł. Wsparcie wyniesie do 85% wartości projektu, który eksporter zgłosi do konkursu. Szanse na odbicie się od kryzysowego dna są więc dla przedsiębiorców z Polski Wschodniej ogromne!
Zapraszamy do wypełnienia ankiety potencjału eksportowego
Lub poczytaj więcej o konkursie POPW, działanie 1.2
W celu ograniczenia negatywnych skutków ekonomicznych wywołanych pandemią COVID-19, w regulaminie konkursu wprowadzono również korzystne dla wnioskodawcy zmiany, które wynikają z specustawy funduszowej. Lista wprowadzonych zmian obejmuje między innymi wydłużenie terminu dostarczenia wyjaśnień czy składania odwołań oraz możliwość dokonania zmian wskaźników projektu zawartych we wniosku o dofinansowanie przed popisaniem umowy.
Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie PARP.
Przyjmowanie wniosków kończy się 28 maja
Dzień(s)
:
Godzina(y)
:
Minut(y)
:
Sekund(y)
Jeżeli są Państwo zainteresowani aktualnymi zmianami na temat dotacji 1.2 POPW Internacjonalizacja MŚP, prosimy wypełnić krótki formularz:
wyświetlono 146 views