Czechy
Informacje ogólne
Stolica
Praga
Powierzchnia
78 866 km2
Liczba ludności
10,6 mln
Waluta
Korona czeska (CZK)
PKB
242 mld USD
PKB per capita
22 850 USD
Dynamika PKB
2.90%
Case studies
Telefonica O2 na rynku czeskim
Firma Telefonica O2 jest globalną marką telefonii komórkowej, której właścicielem jest hiszpański koncern Telefónica. Firma powstała jako zbiór światowych firm telekomunikacyjnych, znanych w drugiej połowie lat 90.
W 2012 roku Telefonica postanowiła wejść na czeski rynek telekomunikacyjny. Przed faktycznym wejściem na rynek ze swoimi produktami i usługami, wzięli udział w przetargu na zakup niewykorzystanych częstotliwości szerokopasmowego połączenia mobilnego (LTE).
Co z tego wynikło?
Przez żołądek do serca – Grycan na rynku czeskim
Firma Grycan jest polską manufakturą istniejącą od 2004 roku. Korzystając z rodzinnych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie, od lat tworzą niepowtarzalne lody i sorbety, które budzą wspomnienia smaków naszego dzieciństwa.
Pod koniec marca 2013 roku firma Grycan otworzyła swoją pierwszą placówkę w centrum handlowym Cerny Most w Pradze. Założenia strategiczne marki były takie same jak w rodzinnym kraju.
Czy przyniosło im to sukces?
Joint Venture Toyota Peugeot Citroën Automobile w Czechach
TPCA Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o. jest spółką joint venture, powstałą z połączenia japońskiej Toyota Motor Corporation i francuskiej PSA (Peugeot, Citroën). Spółka ta zajmuje się produkcją małych samochodów (segmentu A) przeznaczonych i sprzedawanych na rynek europejski.
TPCA swoją produkcję na rynku czeskim rozpoczęła w lutym 2005r., a już w następnym roku osiągnęła planowaną roczną prognozę produkcji – 300 000 samochodów.
Jak im się to udało?
Statystyki wymiany handlowej Czech
Import towarów (2023)
Ogółem: 213,9 mld EUR | z Polski: 20,0 mld EUR (9,3%)
Top 10:
160,5 mld EUR
(75,0%)
Pozostałe kraje: 53,4 mld EUR (25,0%)
Eksport towarów (2023)
Ogółem: 236,6 mld EUR | do Polski: 17,0 mld EUR (7,2%)
Top 10:
175,9 mld EUR
(74,3%)
Pozostałe kraje: 60,7 mld EUR (25,7%)
Źródło: International Trade Centre kwiecień 2024 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej.
Pozycja w rankingach
Charakterystyka rynku
Mocne strony
- Kraj sąsiedni
- Wysoki stopień kooperacji pomiędzy polskimi i czeskimi przedsiębiorstwami
- Wysoka siła nabywcza obywateli
Słabe strony
- Rynek o wyjątkowo silnej konkurencji
- Konsumenci mocno przywiązani do rodzimych produktów
- Pogarszające się nastroje społeczne
Specyfika rynku
Wymieniając najważniejsze czynniki sprzyjające eksportowi na dany rynek, zazwyczaj mówi się o bliskości geograficznej, wielkości gospodarki, kierunku z którego przychodzą inwestycje bezpośrednie, mentalności i pokrewieństwie dusz, obecności sieci handlowych oraz migracji. W przypadku Czech na korzyść polskich eksporterów działa czynnik pierwszy – bliskość geograficzna. Przedsiębiorcy, rozszerzając skalę swojej działalności, odbiorców szukają najpierw pośród sąsiadów. W przypadku Czech owo skoncentrowanie na sąsiadach ma bardzo duże nasilenie.
W sposób naturalny konkurencja na czeskim rynku ze strony polskich przedsiębiorców jest częstokroć przyjmowana jako problematyczna dla lokalnych wytwórców. Z drugiej strony, skala otwartości czeskiego rynku na nasze produkty jest bardzo duża. Pomaga nam też w eksporcie wzmiankowane wyżej i określane, nieco żartobliwie, pokrewieństwo dusz. Mimo niewątpliwych różnic w historii i kulturze naszych narodów, łatwo nam na niwie biznesowej porozumieć się z parterami z Czech.
Sporo też kontaktów zawdzięczamy działaniom prowadzonym w obrębie międzynarodowych koncernów – obecnych tak na polskim, jak i czeskim rynku. Zazwyczaj myśli się tu o motoryzacji, ale warto wspomnieć też o przemyśle spożywczym, paliwach, energetyce i metalurgii. Spora nadwyżka w wymianie handlowej może wskazywać na to, że część sprowadzonych od nas towarów czescy przedsiębiorcy reeksportują dalej, lub używają w procesie swojej produkcji – eksportowanej później do krajów trzecich.
Partnerzy Itro na rynku czeskim
Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu: