Zaznacz stronę

Polski eksport 2015. Podsumowanie

Home | Aktualności | Informator | Polski eksport 2015. Podsumowanie

Pomimo rosyjskiego embargo, eksport w górę

Pomimo rosyjskiego embarga, który spowodował wyraźny spadek wymiany handlowej z Rosją (o ok. 30%), polski eksport poszybował w górę. Od stycznia do października 2015 r. rodzime firmy sprzedały swoje towary za granicę o 7% więcej w stosunku roku ubiegłego. Udział Rosji w całości polskiego eksportu w 2014 r. był na poziomie 4,4% i zmalał do zaledwie 2,9%. Polski przedsiębiorcy w związku z tym postawili na wcześniej słabo eksploatowane rynki, co zaowocowało bardzo dobrymi wynikami.

Niemcy naszym czołowym partnerem

W 2015 r. bardzo dużą rolę we wzroście polskiego eksportu odegrały Niemcy – obecnie jest to nasz największy partner gospodarczy. Tylko w pierwszych miesiącach ubiegłego roku (styczeń-marzec) do Niemiec trafiło ponad 26% polskiego eksportu, co stanowi wartość o 1 pkt proc. większą w porównaniu z rokiem poprzednim. Pozostałe największe rynki eksportowe Polski to: Wielka Brytania, Czechy, Francja, Holandia, Włochy, Rosja, Węgry, Hiszpania oraz Szwecja.

Rekordowy eksport polskiej żywności

Eksport żywności jest jednym z filarów polskiego handlu zagranicznego. Jego udział w całości polskiego eksportu wynosi niemal 13%. Polską żywność kupują klienci w 73 krajach i wg odbiorców doceniana jest jej jakość. Jeżeli chodzi o statystyki z 2015 r., 5,9 mld euro – o tyle więcej produktów rolno-spożywczych wyeksportowaliśmy niż importowaliśmy do Polski w okresie od stycznia do września. Jak zapowiadają progności, w 2016 r. po raz kolejny wzrośnie sprzedaż zagraniczna polskiej żywności – o ok. 2-3%. W liczbach oznacza to, że polskie firmy z branży rolno-spożywczej mogą zarobić nawet 25 mld euro.

Nadal eksportujemy najwięcej jabłek

Pomimo obaw polskich sadowników związanych z nałożonym przez Rosję embargiem, Polska zamknęła ubiegły rok jako największy eksporter jabłek na świecie. Nasze produkty cieszyły się ogromnym zainteresowaniem m.in. wśród państw Dalekiego Wschodu, Zatoki Perskiej czy Afryki Północnej.

Wielki sukces Wiedźmina

Trzecią część gry o przygodach wiedźmina Geralta określa się mianem polskiego hitu eksportowego ubiegłego roku. Dzieło polskiego studia CD Projekt Red trafiło do 109 krajów, a jeszcze przed premierą otrzymało ponad 200 nagród. Gra rozeszła się w milionach egzemplarzy i dzięki ogromowi pozytywnych recenzji, stała się doskonałą wizytówką całej polskiej branży gier komputerowych. Warto wspomnieć, że tylko w poprzednią część Wiedźmina zagrało ponad 8 mln graczy na całym świecie.

Gratulujemy polskim eksporterom tak dobrych wyników w roku ubiegłym oraz życzymy, aby ta dobra passa przełożyła się na dopiero co rozpoczęty nowy rok!