Przekrój litewskiego rynku sprzedaży detalicznej produktów spożywczych
System dystrybucji gotowych produktów konsumenckich wciąż przechodzi szybką transformację i pozostaje jednym z najbardziej dynamicznych i najszybciej rozwijających się obszarów litewskiej gospodarki.
W miarę wzrostu dochodów litewskich konsumentów, Litwini stają się coraz bardziej wybrednymi nabywcami, co wymusza na detalistach zwracanie większej uwagi na takie kwestie jak: jakość produktu, obsługa klienta, dostępność dodatkowych usług, a także dostosowanie wyglądu sklepu, aby zakupy były przyjemniejsze i wygodniejsze.
Lidl wchodzi na rynek oligopolistyczny, który może być postrzegany jako bardzo konkurencyjny. Pod względem wartości, aż 71% rynku detalicznego artykułów spożywczych na Litwie stanowiło w 2015r. tylko czterech detalistów – Maxima LT, Palink, Norfos Mazmena i Rimi Lietuva. Maxima jest wyraźnym liderem z 36% udziałem w wartości. Największe sieci na Litwie posiadają blisko 700 sklepów, mają ugruntowane marki i konkurują poprzez duże inwestycje w marketing. Mimo to, ze względu na utrzymujące się ceny, wielu Litwinów wyjeżdża w celach zakupowych do krajów sąsiadujących, np. Polski.
W 2015 roku, kiedy stało się jasne, że Lidl planuje wejść na rynek litewski, zaobserwowano rosnącą aktywność wśród wiodących detalistów spożywczych, którzy aktywnie promowali spadające ceny najpopularniejszych produktów.
Największe sieci sklepów na Litwie
Statystyka poniżej przedstawia największych liderów sprzedaży detalicznej produktów spożywczych na Litwie w latach 2015-2018 na podstawie ich rocznych dochodów w milionach Euro.
Maxima
(245 sklepów)
IKI
(228 sklepów)
Norfa
(134 sklepów)
Lidl
(45 sklepów)
RIMI
(60 sklepów)
Aibė
(784 sklepów)
Źródło: www.statista.com
O firmie
Lidl Stiftung & Co. KG to niemiecka sieć sklepów dyskontowych, działająca w 28 państwach europejskich i USA. Główna siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Neckarsulm w Niemczech. Nazwa sieci pochodzi od nazwiska Ludwiga Lidla, który był jednym z założycieli firmy w latach 30. XX wieku. Lidl należy do Schwarz-Gruppe, która jest także właścicielem sieci sklepów „Kaufland”.
W początkowej fazie Lidl był hurtownią owoców egzotycznych i artykułów kolonialnych działających pod nazwą Lidl & Schwarz Lebensmittel-Sortiments-Großhandel. Z czasem nazwa firmy została przekształcona właśnie w ,,Lidl” (nazwisko Schwarza pominięto, ponieważ Schwarzmarket w języku niemieckim oznacza czarny rynek).
Pierwszy dyskont marki Lidl rozpoczął działalność w 1973r. w Ludwigshafen nad Renem. Jej międzynarodowy rozwój rozpoczął się w 1990r. i trwa do dziś. Pierwsze zagraniczne sklepy marki Lidl otworzono we Francji. Potem przyszedł czas na Wielką Brytanię i inne kraje europejskie, w tym Polskę, w której marka obecna jest od 2002r. Obecnie Lidl posiada ponad 670 sklepów w Polsce i około 11 000 w 28 innych krajach.
Kiedy Lidl wszedł na Litwę?
Lidl wszedł na rynek spożywczy na Litwie w 2016 roku. 2 czerwca otworzył sklepy w Wilnie, Kownie, Kłajpedzie, Szawlach, Olicie, Mariampolu, Kiejdanach, Kretydze, Możejkach i Telszachach.
Pod koniec 2017 roku, Lidl posiadał już 35 sklepów oraz centrum logistyczne w Kownie, a jego udział w rynku wynosił 6,5%. Obecnie w całym kraju są 42 sklepy Lidla, a firma cały czas się rozbudowuje.
Jak do tego doszło?
Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku litewskim?
Lidl to pierwszy zagraniczny koncern, który wszedł na rynek litewski na krajową skalę. Jeszcze przed oficjalnym otwarciem sklepów Lidl zainwestował w Litwę ponad 60 mln euro – przeszkolił przyszłych pracowników i zapewnił im pensję wyższą, niż konkurencja.
Pojawienie się Lidla na rynku litewskim i możliwość zaoferowania niższych cen produktów niż konkurencja, wymusiło na największych sieciach obniżenie swoich cen. Ucieszyło to klientów, którzy do tej pory wydawali średnio 1/5 swoich dochodów na artykuły żywnościowe.
Lidl podjął również współpracę z lokalnymi producentami, oferując klientom ponad 300 ich artykułów spożywczych, czym zasłużył na sympatię Litwinów przyzwyczajonych do lokalnej żywności.
Właśnie dzięki niskim cenom i postawieniu na produkty bliskie Litwinom, Lidl odniósł sukces na Litwie.
Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Lidla na Litwie?
Głębokie badania rynkowe oraz badania preferencji klientów.
- Zrozumienie różnic kulturowych.
- Odpowiednie obniżenie cen wobec zarobków przeciętnych klientów, co pozwoliło im kupować taniej i tym samym przyciągnęło jeszcze więcej klientów.
Rozwój ekspansji na rynku litewskim. Zapraszam do kontaktu:
Sebastian Sadowski-Romanov
Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.
Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.
wyświetlono 444 views
[Case study] PKN Orlen - rynek litewski
Polski Koncern Naftowy Orlen Spółka Akcyjna to koncern paliwowo-energetyczny. Jest liderem wśród przedsiębiorstw petrochemicznych w Europie środkowo-wschodniej.
Zakup rafinerii „Mažeikių nafta“ przez PKN Orlen miał miejsce w czasie, gdy gospodarka Litwy rozwijała się bardzo dynamicznie, a klimat ekonomiczny i polityczny był sprzyjający. Zainteresowanie nabyciem akcji „Mažeikių nafta“ wykazało kilka koncernów, m.in.: rosyjski Lukoil, kazachski KazMunaiGaz oraz polski PKN Orlen.
Początkowo rząd litewski, który formalnie musiał wyrazić zgodę na transakcję, nie brał pod uwagę polskich inwestorów jako poważnych nabywców rafinerii. Jak zatem udało im się tego dokonać?
[Case study] Jaguar Land Rover - rynek słowacki
Jaguar Land Rover to brytyjski producent samochodów terenowych i SUV-ów, działający od 1968 roku. Jest on częścią koncernu motoryzacyjnego Tata Motors oraz współtworzy od 2013r. sojusz Jaguar–Land Rover. Od 1989 roku produkuje pojazdy pod swoją marką (dawniej były to modele marki Rover).
Podstawową działalnością Jaguar Land Rover Limited jest projektowanie, rozwój, produkcja i sprzedaż pojazdów marki Jaguar i Land Rover.
Początkowo Słowacja nie znajdowała się nawet wśród potencjalnych kandydatów. Jak więc doszło do tego, że Jaguar otworzył fabrykę właśnie tam?