Przekrój australijskiej branży gastronomicznej
Pizzerie i branża na wynos znacznie zmieniły się w ciągu ostatnich pięciu lat i będą się zmieniać przez następne pięć. Podczas gdy pizza pozostaje popularna wśród Australijczyków, ich apetyty i portfele są coraz bardziej testowane. Trendy wygody i zmieniające się menu pomogły branży silnie wyjść z kryzysu finansowego, który skłonił konsumentów do zamiany lub zastąpienia żywności na wynos tańszymi alternatywami.
Postęp technologiczny nie tylko przyczynił się do wydajności operacyjnej, ale także umożliwił bardziej spersonalizowane zamówienia klientów. Ponieważ społeczeństwo coraz częściej domaga się szybkich, ale pysznych potraw, franczyzy pizzowe są w stanie wykorzystać swoje rozległe sieci.
Podczas gdy restauracje oferujące pizzę były w stanie wyróżnić się na tle oferty produktowej i geograficznej, ogólnie silniejsza konkurencja zmusiła największych graczy do rywalizacji cenowej. Trend ten, wraz z rosnącymi wymogami kapitałowymi, zachęcił właścicieli franczyzy do konsolidacji działalności.
W miarę rozszerzania się australijskich miast, wymagania systemowe będą rosły, a właściciele franczyzy znajdą się na najlepszej pozycji, aby wejść na nowe rynki. Dodatkowo, w nowych projektach mieszkaniowych będzie miejsce dla niezależnych operatorów, którzy będą w stanie skutecznie odróżnić się od największych sieci. Oczekuje się, że pizzerie i branża na wynos będą miały niski poziom koncentracji udziału w rynku. Chociaż w branży istnieją dobrze znane marki pizzy, w całej Australii działa również duża liczba małych, niezależnych i lokalnych restauracji oferujących to danie.
W branży istnieje szeroka gama struktur biznesowych, przy czym niektórzy operatorzy czerpią większość swoich dochodów z dostaw na wynos, podczas gdy inni działają jako restauracje oferujące pizzę wraz z wieloma innymi opcjami menu dań głównych.
Główną przewagą konkurencyjną, jaką niezależni operatorzy mają w stosunku do sieci franczyzowych, jest zmiana preferencji konsumentów wobec produktów premium i produktów ekologicznych, ponieważ niezależni operatorzy mogą dostosować się do zmieniających się gustów i preferencji konsumentów szybciej niż duże sieci. Główni gracze w branży to Pizza Domino, Eagle Boys i Pizza Hut.
O firmie
Domino’s Pizza, Inc. to amerykańska sieć pizzerii działająca na rynku międzynarodowym. Spółka powstała w 1960 roku, a jej siedziba mieści się w Ann Arbor, w stanie Michigan. Podstawowym produktem oferowanym przez Domino’s Pizza jest pizza, choć w ofercie znajdują się także inne dania, przystawki oraz desery. Działalność przedsiębiorstwa obejmuje dostawę zamówień do klienta.
Podobnie jak inne duże sieci fast foodów, Domino’s Pizza wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, a jej początki sięgają „Dominick’s Pizza” w Ypsilanti w stanie Michigan, która została otwarta w 1960 roku. W 1963 roku sklep został przejęty przez dwóch braci: Toma i Jamesa Monaghana. Tom Monaghan wykupił brata, otworzył dwa kolejne sklepy i w 1965 roku przemianował je na Domino. W 1967 roku otworzono pierwszy franczyzowy sklep Domino’s Pizza, a do 1978 roku firma powiększyła się o 200 sklepów w USA. Międzynarodowa ekspansja rozpoczęła się w 1983 r., od otwarcia restauracji w Kanadzie i Australii.
W lutym 2018 roku sieć stała się największym sprzedawcą pizzy na świecie pod względem sprzedaży.
Kiedy Domino’s weszło do Australii?
Pierwszy sklep australijskiego Domino został otwarty w Springwood, Queensland w 1983 roku. W przeciwieństwie do konkurencyjnej Pizza Hut oferowali klientom pizzę z dostawą do domu. Nie byli jednak pierwszymi, którzy to zrobili, ponieważ zostali uprzedzeni przez Silvio’s Dial-a-Pizza i Pizza Oven Family Restaurants, również w Brisbane.
Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku australijskim?
Domino’s postanowiło rzucić wyzwanie Pizza Hut, która w tym czasie była główną siecią pizzerii w Australii. Początkowo sklepy walczyły, pomimo różnicy w ofercie (dostawa do domu). Wielu franczyzobiorców poniosło klęskę, a działalność praktycznie przestała istnieć, gdy główna franczyza została przejęta przez Silvio’s Dial-a-Pizza w 1993 roku. Według Silvio Bevacqua, po przejęciu intencją było przekształcenie sklepów Domino w markę Silvio. Jednak dwa lata później wszystkie sklepy przejęła marka Domino. Pizza Hut przyłączyła się w międzyczasie do firmy zajmującej się dostawą do domu, nabywając Dial-a-Dino’s w 1989 roku. Był to początek upadku restauracji z jedzeniem Pizza-Hut.
W 2001 r. dwóch dużych franczyzobiorców połączyło swoje sklepy z siecią korporacyjną Domino. W tym momencie sieć miała łącznie ponad 175 oddziałów w Queensland, Nowej Południowej Walii i Australii Zachodniej i rozpoczęła przeprowadzkę do Wiktorii i Nowej Zelandii. W 2005 roku firma została notowana na australijskiej giełdzie. Na jej czele stoi Don Meij, dyrektor generalny i dyrektor zarządzający grupy.
2018 był wyjątkowym rokiem dla Domino’s Pizza Enterprises. W czerwcu po raz pierwszy firma odnotowała zakup 2 milinów pizz i innych dań w ciągu jednego tygodnia. Zdaje się jednak, że ten przełomowy wynik powiązany był z technologiczną innowacyjnością firmy, a nie wybitnym smakiem potraw. Firmie nie jest po drodze z obecnymi trendami żywieniowymi – ludzie bowiem skłaniają się ku coraz zdrowszemu odżywianiu oraz zdrowszym pizzom niż tych z Domino’s. Jednak niewątpliwą zaletą sieci jest jej stały rozwój w kierunku usprawniania obsługi klienta do czego zalicza się tzw. Projekt 3-10. Jego celem jest maksymalne zmniejszenie długości oczekiwania na zamówienie: przygotowanie pizzy miałoby zająć do 3 minut od wpłynięcia zamówienia, a dowóz miałby zamknąć się w kolejnych 10 minutach. Firma pracuje nad tym by osiągnąć ten ambitny cel, a żeby tego dokonać planuje otworzyć kolejne punkty, które umożliwiłyby błyskawiczną dostawę do jak największej ilości klientów.
Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Domino’s w Australii?
- Oferowanie klientom dostawy do domu.
- Dążenie do jak największego skrócenia czasu dostawy dań do domu.
- Połączenie się ze starszą i bardziej znaną w Australii siecią, a następnie przejęcie jej oddziałów.
Rozwój ekspansji na rynku australijskim. Zapraszam do kontaktu:
Sebastian Sadowski-Romanov
Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.
wyświetlono 109 views
[Case study] Starbucks - rynek australijski
Starbucks Corporation to amerykańska firma kawowa i sieć kawiarni. Starbucks został założony w Seattle w Waszyngtonie w 1971 roku. Dziś prowadzi około 24 tysiące lokalizacji na całym świecie. Starbucks jest uważany za głównego przedstawiciela „kawy drugiej fali”, początkowo wyróżniający się spośród innych miejsc serwujących kawę w Stanach Zjednoczonych smakiem, jakością i doświadczeniem klienta, jednocześnie popularyzując ciemno paloną kawę.
[Case study] PESA - rynek włoski
Pierwsze pociągi Pesy trafiły do Włoch w 2008-2009 roku. Aż 85 pociągów zostało dostarczonych do Włoch do dnia dzisiejszego. Kursują one na liniach regionalnych w rejonach takich jak Bari, Bolonii, Florencji, Padwie, Mediolanie czy Pizie.