Szwecja
Informacje ogólne
Stolica
Sztokholm
Powierzchnia
449 964 km2
Liczba ludności
10,1 mln
Waluta
Korona szwedzka (SEK)
PKB
551 mld USD
PKB per capita
53 873 USD
Dynamika PKB
2,3%
Case studies
Jak McDonald’s zdominowało branżę fast food w Szwecji
McDonald’s Corporation to amerykańska firma zarządzająca siecią restauracji fast food. Założona w 1940 roku w Kalifornii, firma stopniowo rozrastała się i po długich stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na całym świecie.
Oprócz hamburgerów, cheeseburgerów i frytek, McDonald’s oferuje również dodatkowe produkty, takie jak napoje bezalkoholowe, sałatki, koktajle mleczne i specjalne menu śniadaniowe.
Klęska polityki Toys „R” Us w kraju Trzech Koron
Toys R Us jest amerykańską firmą specjalizującą się w sprzedaży detalicznej zabawek i ubrań w sklepach wielkopowierzchniowych. Firma została założona w 1948 roku w Waszyngtonie pod nazwą Children’s Supermart. W latach swojej świetności, Toys R Us było potężną marką, dominującą w sektorze sprzedaży detalicznej zabawek.
Przygoda Barbie w Chinach
Mattel jest drugim największym producentem zabawek dla dzieci na świecie, zaraz po LEGO. Spod ich szyldu pochodzą tak znane marki jak Barbie, Hot Wheels czy Monster High.
Swoją przygodę z Chinami Mattel rozpoczął znacznie wcześniej niż ich próby wejścia na ten rynek. Otóż już w 1997, spółka ta rozpoczęła outsourcing produkcji do chińskich fabryk. Na 50-lecie powstania Barbie w 2009 roku, Mattel otworzył swój pierwszy sklep w Szanghaju.
Czy im się powiodło?
Statystyki wymiany handlowej Szwecji
Import towarów (2023)
Ogółem: 178,4 mld EUR | z Polski: 7,9 mld EUR (4,4%)
Top 10:
127,1 mld EUR
(71,3%)
Pozostałe kraje: 51,3 mld EUR (28,7%)
Eksport towarów (2023)
Ogółem: 183,2 mld EUR | do Polski: 6,9 mld EUR (3,8%)
Top 10:
119,5 mld EUR
(65,2%)
Pozostałe kraje: 63,7 mld EUR (34,8%)
Źródło: International Trade Centre kwiecień 2024 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej.
Pozycja w rankingach
Charakterystyka rynku
Mocne strony
- Duży i chłonny rynek
- Rosnąca ocena Polaków jako pracowników, sąsiadów i partnerów w biznesie
- Dobre rozpoznanie polskich przedsiębiorstw i towarów
Słabe strony
- Wysoki poziom fiskalizmu i ingerencji państwa w gospodarkę
- Neutralność w świetle rosnących zagrożeń geopolitycznych
Specyfika rynku
Polskę i Szwecję dzieli nie tylko Bałtyk, ale i odmienności kulturowe, które mogą wpłynąć na wspólne przedsięwzięcia biznesowe.
Szwedzkie produkty i styl życia cieszą się dobrą opinią wśród Polaków. Skandynawskie wzornictwo jest wciąż w cenie, ale i polskie firmy czują się coraz pewniej na szwedzkim rynku. Prym wiodą nasze firmy budowlane oraz te oferujące materiały wykończeniowe. Główne szwedzkie ośrodki handlu zlokalizowane są na południu kraju, co ułatwia logistykę przy eksporcie.
Wchodząc na ten nordycki rynek warto pamiętać o kilku barierach, jakie należy przeskoczyć by z sukcesem eksportować do Szwecji. Jest to przede wszystkim wysoki stopień ingerencji instytucji państwowych w gospodarkę, ale istotne jest także silne ustrukturyzowanie wewnętrznego rynku, dobrze rozwinięta sieć organizacji skupiających szwedzkich detalistów, hurtowników oraz importerów, co wiąże się z kolei z restrykcyjną weryfikacją ofert zagranicznych eksporterów wedle najniższych cen.
Główna z tamtejszych organizacji, nosząca nazwę Svensk Handel, obejmuje zarówno duże firmy, jak i małe rodzinne przedsiębiorstwa. To co nas różni w makroskali to większy stopień wewnętrznej rywalizacji i rozproszenia, gdy w Szwecji wedle niepisanej zasady lojalności obywatelskiej i solidarności społecznej można zaobserwować ściślejszą współpracę i integrację lokalnych producentów i dystrybutorów.
Partnerzy Itro na rynku szwedzkim
Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu: