Przekrój francuskiego rynku fast food
Francuzi to konsumenci znani z zamiłowania do jedzenia i swojej dumy kulinarnej. Skąd więc w kraju, gdzie narodził się znany wszem i wobec system gwiazdek Michelin, rosnące zamiłowanie do restauracji typu fast food?
Według badań przeprowadzonych przez paryską konsultantkę restauracyjną, Gira Conseil, liczba fast foodów we Francji rośnie, a obroty przemysłu wynoszą 54 miliardy euro. To ponad połowa całkowitego obrotu w branży gastronomicznej o wartości 88 miliardów euro, co oznacza, że fast food stanowi więcej wydatków konsumenckich niż tradycyjne restauracje. Mówiąc to w kontekście obrotu, liderem na rynku pozostaje amerykański gigant McDonald’s, a zaraz za nim plasują się największe grupy restauracyjne w branży, takie jak Bertrand, która jest właścicielem Burger King, Au Bureau, Quick i Hippopotamus.
Statystyka obok pokazuje wyniki ankiety z roku 2018, której celem było zbadanie którą z sieci fast food Francuzi preferują najbardziej. Stwierdzono, że 26,11% z badanych respondentów je w McDonald’s, co czyni ją najczęściej odwiedzaną siecią we Francji. Zaraz za nią plasuje się KFC z wynikiem 10,21% oraz Quickly z rezultatem 9,14%.
Źródło: www.statista.com
5 francuskich miast z największą ilością restauracji fast food
Statystyka poniżej przedstawia 5 francuskich miast z największą ilością restauracji fast food we Francji w 2019 roku.
- Paryż 391%
- Lyon 78%
- Marsylia 69%
- Tuluza 57%
- Bordeaux 54%
Źródło: www.statista.com
O firmie
McDonald’s to amerykańska firma fast food, założona w 1940 roku. Pierwszą restaurację, prowadzoną przez Richarda i Maurice’a McDonaldów, otwarto w San Bernardino w Kalifornii. Na samym początku funkcjonowała ona jako stoisko z hamburgerami, zaś w późniejszym czasie przekształcono ją we franczyzę.
Na obecną chwilę ta sieć restauracji osiąga największy przychód ze sprzedaży fast foodów na świecie. Codziennie obsługuje codziennie ponad 69 milionów klientów. W 100 krajach, McDonald’s posiada łącznie aż 37 855 placówek.
McDonald’s jest znany z hamburgerów, cheeseburgerów i frytek, oraz z produktów śniadaniowych, koktajli mlecznych i deserów. W odpowiedzi na zmieniające się gusta konsumentów i negatywne reakcje z powodu niezdrowego jedzenia, firma dodała do swojego menu sałatki, ryby oraz owoce.
Źródło: www.mcdonalds.com
Kiedy McDonald’s wszedł do Francji?
Pierwsza restauracja McDonald’s w Europie została otwarta w Strasburgu w roku 1979. Jej celem było przebadanie rozpoznawalności marki, która istniała już w Niemczech.
Przez prawie 15 lat od 1980 roku McDonald’s oferował swoim francuski klientom „kawałek Ameryki”. Jednak już w roku 1995 wprowadził do swojej sieci pierwsze francuskie produkty w postaci serów takich jak chevre, cantal i niebieski, a także francuski sos musztardowy.
Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku francuskim?
McDonald’s, przed swoim wejściem na tak wymagający rynek jak rynek francuski, przeprowadziła solidne badania marketingowe, w wyniku których zamiast organizować promocje zachęcające do konsumowania przekąsek, zainstalowała elektroniczne kioski z zamówieniami, z których korzysta jeden na trzech klientów w ponad 800 restauracjach.
Ponadto, aby rozwiązać problem pustych stolików poza godzinami pór posiłkowych, McDonald’s wprowadził produkty kawiarni McCafé, gdzie serwuje się gamę wysokiej klasy kaw i ciastek. Ciastka McCafé pochodzą z Hold Group, potentata piekarnictwa, który we Francji prowadzi popularne sklepy Paula i luksusowe marki Ladurée. W sierpniu 2011r. McDonald’s ogłosił, że McCafé w prowadzi do swego menu inną wleką ikonę francuskiego jedzenia: bagietkę. McDonald’s szczyci się tym, że piecze bagietki na miejscu i oferuje je zarówno na śniadanie, jak i w formie kanapek.
We Francji zaledwie 10% posiłków jest spożywanych poza domem, w porównaniu do prawie 40% w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. W przeciwieństwie do Brytyjczyków i Amerykanów, francuscy konsumenci rzadko jedzą przekąski między śniadaniem, lunchem i kolacją, co w rezultacie prowadzi do wydłużenia czasu posiłku.
McDonald’s wykorzystał francuskie preferencje kulturowe dotyczące dłuższych posiłków, wykorzystując nadwyżkę siły roboczej do świadczenia usług przy stoliku, szczególnie przy przyjmowaniu zamówień od gości, którzy byli skłonni zamówić dodatkową kawę lub deser. Dzięki takim inicjatywom, przeciętny francuski konsument wydaje w McDonald’s około 15 USD, czyli cztery razy więcej niż wydaje ich amerykański odpowiednik.
W odpowiedzi na rosnący trend zdrowego odżywiania się we Francji, McDonald’s wprowadził inną nowość – McSalad, czyli nowy sklep koncepcyjny, zaprojektowany i wdrożony przez McDonald’s France jako restauracja wyłącznie z sałatkami. Jest to pierwsza z ponad 32 000 globalnych restauracji, w których klienci nie znajdą tradycyjnych burgerów, frytek ani koktajli. Usytuowany w sercu La Défense, ogromnego kompleksu biurowego w Paryżu, McSalad jest skierowany głównie do ekskluzywnej klienteli pracowników biznesowych, którzy mogą składać zamówienia online z biurka, tak aby zmaksymalizować krótkie przerwy na lunch.
Aby wkomponować się we francuską architekturę i klimat miast, McDonald’s wprowadził eleganckie, nowoczesne stoły z pluszowymi, wygodnymi krzesłami i efektowną grafiką wnętrza, co spowodowało, że restauracje McDonald’s we Francji bardziej przypominają Starbucks niż tradycyjny łańcuch fast foodów. Na zewnątrz, profil wizualny sklepu i oznakowanie są tak stonowane, że są praktycznie niewidoczne dla przechodniów, dopóki klienci nie znajdą się bezpośrednio przed samą restauracją. Kontrastuje to silnie ze stylem budynków w Stanach Zjednoczonych, gdzie podświetlane logo złotych łuków unosi się wysoko w powietrzu, aby można je było zobaczyć z daleka.
McDonald’s jest marką amerykańską, jednak 95% wszystkich produktów używanych w ich restauracjach we Francji pochodzi z francuskich gospodarstw. Kierownictwo firmy, pracownicy i franczyzobiorcy są w 100% Francuzami i działają niemal niezależnie od amerykańskiej organizacji macierzystej. Produkty menu zaprojektowane są przez francuskich szefów kuchni i oferują regionalne specjały, takie jak kanapki z serem Roquefort czy paryskie makaroniki, czego nie znajdziemy w żadnej innej z globalnych sieci restauracji.
Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu McDonald’s we Francji?
- Głębokie badania rynkowe.
- Dogłębne zbadanie preferencji żywieniowych klientów docelowych.
- Wprowadzenie nowych produktów pod odmienne gusta Francuzów.
- Postawienie na lokalnych dostawców oraz lokalne produkty w menu.
- Adaptacja metody składania zamówień by dopasować się do stylu życia Francuzów.
Rozwój ekspansji na rynku francuskim. Zapraszam do kontaktu:
Sebastian Sadowski-Romanov
Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.
Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.
wyświetlono 1 400 views
[Case study] Disneyland - rynek francuski
Disneyland jest potoczną nazwą sieci parków rozrywki, w których wszystkie atrakcje są inspirowane filmami wytwórni Walt Disney Studio. Pierwszy Disneyland otwarto w Stanach Zjednoczonych w Anaheim w roku 1955.
[Case study] Four Seasons - rynek francuski
Four Seasons Hotels Limited jest międzynarodową korporacją z siedzibą w Kanadzie, która zarządza siecią luksusowych, pięciogwiazdowych hoteli na całym świecie.