Przekrój amerykańskiego rynku samochodowego
Stany Zjednoczone to największy rynek motoryzacyjny. Żaden inny kraj nie ma takiego popytu na samochody, jak właśnie Ameryka Północna. Spowodowane to jest głównie samą wielkością kraju: bez auta bardzo ciężko jest się poruszać z przez ogrom przestrzeni jaka dzieli nas od domu czy pracy. Pomimo istnienia komunikacji miejskiej, większość Amerykanów stawia na wygodę i wybiera kupno samochodu zamiast biletów miejskich.
Lloyd Rees, wiceprezes wykonawczy w GM, twierdził: „Dobra wiadomość jest taka, że Ameryka Północna jest jedynym rynkiem motoryzacyjnym na świecie, na którym można się dobrze wstrzelić”.
W 1984r. zapotrzebowanie na samochody w Stanach Zjednoczonych znacznie wzrosło (aż 10 390 000 sztuk!). Liczba samochodów osobowych sprzedanych w 1983 r. wyniosła 9 180 180 918 sztuk, z czego 3 190 000 było subkompaktami. Odsetek subkompaktów wśród wszystkich samochodów sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych wynosił 35 procent; dlatego w USA istniał ogromny popyt na te pojazdy.
Fakty te mogły zmotywować koreańskich producentów samochodów do wejścia na rynek amerykański.
Sprzedaż modeli małych aut luksusowych w Stanach Zjednoczonych w 2019r.
Sprzedaż modeli dużych aut luksusowych w Stanach Zjednoczonych w 2019r.
Źródło: www.statista.com
O firmie
Hyundai to południowo-koreański producent samochodów. Siedziba marki znajduje się w Seulu. Hyundai to firma, która w przeciwieństwie do większości europejskich i amerykańskich marek nie posiada długiej historii. Przedsiębiorstwo korzystające z nazwy, którą znamy dzisiaj – Hyundai – powstało dopiero w 1947 roku. Początkowo, Hyundai zajmował się działalnością budowlaną.
Początek działalności związanej z motoryzacją datuje się dopiero na 1967 rok. Wtedy to właśnie wydzielono jednostkę o nazwie Hyundai Motor Co. Ltd. Pierwsze samochody opierały się o technologię Forda i wytwarzane były na licencji. W 1975 roku z taśm produkcyjnych zjechał pierwszy model opracowany przez Hyundaia.
Pomimo niewielkiego doświadczenia, marka zdołała osiągnąć bardzo wysokie progi sprzedaży, a obecnie samochody ich samochody sprzedawane są w prawie 200 krajach na całym świecie. Na sukces aut Hyundaia składają się takie cechy jak wysoka bezawaryjność, dostrzeżona głównie przez niemiecki rynek, oraz niespotykany dotychczas w Europie okres gwarancji – nawet do 7 lat.
W tej chwili Hyundai jest jednym z największych producentów motoryzacyjnych na świecie. Produkcja samochodów odbywa się w: Korei Południowej, Ameryce Północnej, Chinach, Pakistanie i Indiach.
Jak udało im się osiągnąć sukces w Stanach?
Moment wejścia Hyundai na rynek amerykański w 1986 roku był idealny. W tym czasie większość producentów samochodów porzuciła rynek podstawowy na rzecz wysokiej klasy, drogich pojazdów, pozostawiając dużą pustkę na rynku. Po raz pierwszy nabywcy samochodów, tacy jak studenci i młode rodziny, nie byli w stanie znaleźć odpowiednich samochodów wyposażonych w cechy, które zaspokoiłyby ich potrzeby, ale tym samym nie przekraczały ich możliwości finansowych.
W lutym 1986r. Hyundai wprowadził na rynek amerykański swój pierwszy, subkompaktowy model Excel. Reakcja klientów była natychmiastowa: w ciągu zaledwie siedmiu miesięcy, Hyundai Motor America sprzedał 100 000 modeli tego auta. Łączna sprzedaż w 1986 roku wyniosła 168 882 – był to rekord branżowy rocznej sprzedaży dla dystrybutora samochodów importowych. Sprzedaż Hyundai wyniosła średnio 1431 sztuk na dealera, co było kolejnym rekordem sprzedaży.
W 1987r. sprzedaż samochodów marki Hyundai nadal rosła, osiągając rekord 263 610 sztuk.
Tym, co sprawia, że wyniki sprzedaży są jeszcze bardziej niezwykłe, jest to, że dokonano tego z dealerami zlokalizowanymi tylko w 31 z 50 stanów. We wczesnych latach Hyundai koncentrował wysiłki sprzedażowe przede wszystkim na zachodnim i wschodnim wybrzeżu, a także w stanach południowych. W 1987r. Hyundai rozszerzył działalność na środkową część Stanów Zjednoczonych, otwierając centralne biuro regionalne w pobliżu Chicago. Obecnie istnieją cztery regiony i prawie 600 przedstawicielstw Hyundai w całym kraju.
Ponieważ obecność samochodów Hyundai i Hyundai Motor America stale rosła w Ameryce, firma zaczęła rozszerzać swoją działalność i sieci serwisowe w całym kraju, aby skuteczniej zaspokajać potrzeby dealerów i klientów. W 1988r. HMA otworzyło centrum dystrybucji części o koszcie 21 mln USD i powierzchni 300 000 stóp kwadratowych w Ontario w Kalifornii, aby ułatwić dostawy części do rozwijającego się dystrybutora Hyundai. W następnym roku HMA otworzyło kompleks biurowy i centrum dystrybucji części o wartości 16,6 miliona dolarów i powierzchni 342 000 metrów kwadratowych w Aurora, IL. Istnieje dodatkowe centrum dystrybucji części w Lawrenceville, GA oraz centrum techniczne gwarancji w Fountain Valley w Kalifornii.
Hyundai otworzył również biura regionalne w Jamesburg, N.J., Austell, GA, Aurora, IL i Coppell, Teksas. Ponadto w zakładzie w New Jersey znajduje się centrum dystrybucji części.
W 1990 roku Hyundai Motor America przeniósł swoją główną siedzibę z Garden Grove w Kalifornii do nowego 18-akrowego zakładu w pobliskiej Fountain Valley w Kalifornii – inwestując 18 milionów dolarów w rozbudowę tego obszaru. Oprócz biur korporacyjnych w tym obiekcie mieści się również zachodnie biuro regionalne HMA, Kalifornijskie Centrum Projektowe Hyundai, Narodowe Centrum Obsługi i Krajowa Siedziba Hyundai Motor Finance Co.
Firma Hyundai Motor Finance Co. (HMFC) rozpoczęła działalność w 1990r., inwestując kapitał w wysokości 15 mln USD i zatrudniając 22 pracowników. HMFC zatrudnia obecnie prawie 200 osób i zgromadziło portfel o wartości prawie 500 milionów USD. Hyundai Motor Finance Co. obsługuje dealerów Hyundai w całym kraju, finansując klientów indywidualnych i finansując zapasy dealerów.
Również w 1990 r. HMA otworzył port o wartości 12,2 mln USD w Portland w stanie Oregon. Obejmuje on duży obszar dokowania, budynek o powierzchni 45 000 stóp kwadratowych, miejsce do przechowywania przychodzących samochodów, a także obszar do transportu wagonów i pojazdów. Inne obiekty portowe Hyundai znajdują się w:
- Wilmington, Kalifornia;
- Brunszwik, GA;
- Newark, NJ;
- Baltimore, MD;
- i Fort Worth, Teksas.
Nowa korporacja o nazwie HK Logistics America (HKLA), utworzona w marcu 2003r., jest teraz odpowiedzialna za zarządzanie logistyką pojazdów w Hyundai Motor America i Kia Motors America w USA. HKLA ma siedzibę w Costa Mesa w Kalifornii i prowadzi 11 operacji portowych (dziewięć portów wodnych i dwa śródlądowe centra przetwarzania) zlokalizowane w ośmiu stanach USA.
W kwietniu 2002r. Hyundai rozpoczął działalność w Montgomery w Alabamie dla swojej pierwszej amerykańskiej fabryki montażu samochodów. Inwestycja ta warta była 1 miliard dolarów i została otwarta w 2005r. Zatrudniono tam prawie 2000 osób. Obiekt ten na 1600 akrach ma montować 300 000 pojazdów rocznie. Pierwsze dwa pojazdy, które mają być produkowane w fabryce Hyundai Motor Manufacturing Alabama (HMMA), to zmienione modele Sonata i Santa Fe.
W lutym 2003 roku w Irvine w Kalifornii otwarto nowe, najnowocześniejsze centrum projektowo-badawcze Hyundai-Kia Motors o wartości 25 milionów dolarów. Centrum projektowe i techniczne o powierzchni 90 000 stóp kwadratowych mieści 100 projektantów, inżynierów, modelarzy i techników samochodowych, z których wielu było odpowiedzialnych za sukcesy projektowe, takie jak pojazd sportowy Santa Fe Hyundai oraz pojazdy koncepcyjne HCD-6 i HCD-7.
Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Hyundaia w Stanach?
- Wejście na rynek w odpowiednim momencie – duży popyt na samochody klasy średniej, których produkcja na rynku była niewystarczająca.
- Produkcja i sprzedaż modelu samochodu (Hyundai Excel) odpowiadającego na zapotrzebowanie potencjalnych klientów.
- Dobra strategia sprzedażowa, połączenie sił z większym koncernem.
- Wykorzystanie sieci lokalnych dystrybutorów.
Rozwój ekspansji na rynku amerykańskim. Zapraszam do kontaktu:
Sebastian Sadowski-Romanov
Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.
Prowadzenie działalności handlowej i produkcyjnej związanej z handlem międzynarodowym od 1995 roku.
wyświetlono 328 views
[Case study] Red Bull - rynek amerykański
W 1982r., austriacki biznesmen Dietrich Mateschitz podczas swojej podróży służbowej do Tajlandii cierpiał na jet lag. Poradzono mu, aby spróbował lokalnego drinka – Krating Daeng (Czerwony Bizon), który znacznie poprawił jego samopoczucie. Zainspirowany magicznymi właściwościami produktu, Mateschitz postanowił sprowadzić produkt do domu w formacie zupełnie nowej kategorii produktów – napoju energetycznego.
Red Bull został wprowadzony do sprzedaży w Austrii w 1987 roku, a już po pięciu latach napój stał się globalnym graczem.
Jak do tego doszło?
[Case study] Tesco - rynek amerykański
Tesco to brytyjska sieć hipermarketów i supermarketów, która ma swoje filie również w innych krajach. Początkowo sieć zajmowała się sprzedażą żywności, ale rozszerzyła swoją ofertę również na odzież, sprzęt elektroniczny i samochody. Firma Tesco została założona w 1919r. przez Jacka Cohena.
Tesco weszło na rynek amerykański w listopadzie 2007 roku, otwierając swoje sklepy pod szyldem „Fresh & Easy” – nazwa miała zaznajomić klientów ze specyfiką oferowanych produktów – świeże i za rozsądną cenę.
Czy tak rzeczywiście się stało?