Francja
Informacje ogólne
Stolica
Paryż
Powierzchnia
643 801 km2
Liczba ludności
64,8 mln
Waluta
Euro (EUR)
PKB
2 775 mld USD
PKB per capita
42 878 USD
Dynamika PKB
1.50%
Case studies
Four Seasons otwiera swoje drzwi we Francji
Four Seasons Hotels Limited jest międzynarodową korporacją z siedzibą w Kanadzie, która zarządza siecią luksusowych, pięciogwiazdowych hoteli na całym świecie.
W roku 1999 podjęli decyzję o zakupie i odrestaurowaniu Hotelu George V, znajdującego się w 8 dzielnicy paryskiej. Przekształcono go w Four Seasons Hotel George V Paris. W ten sposób stał się on pierwszym hotelem tej sieci we Francji.
Jak wiodło im się dalej na rynku francuskim?
Jak McDonald’s podbił serca Francuzów?
McDonald’s to amerykańska firma fast food, założona w 1940 roku. Pierwszą restaurację, prowadzoną przez Richarda i Maurice’a McDonaldów, otwarto w San Bernardino w Kalifornii.
Przez prawie 15 lat od 1980 roku McDonald’s oferował swoim francuski klientom „kawałek Ameryki”. Jednak już w roku 1995 wprowadził do swojej sieci pierwsze francuskie produkty w postaci serów takich jak chevre, cantal i niebieski, a także francuski sos musztardowy.
Czy przyczyniło się to do ich sukcesu?
Jak Disneyland zdobywał Francję?
Disneyland jest potoczną nazwą sieci parków rozrywki, w których wszystkie atrakcje są inspirowane filmami wytwórni Walt Disney Studio. Pierwszy park rozrywki otwarto w Stanach Zjednoczonych w roku 1955.
Zachęceni pozytywnym przyjęciem i akceptacją z jaką spotkał się Disneyland w Stanach i Azji, zarządcy Disneylandu podjęli decyzję o ekspansji zagranicznej na kontynent europejski. I tak, w 1986 roku, zwrócili uwagę na Francję, a dokładniej na Paryż – stolicę europejskiej kultury i stylu.
Statystyki wymiany handlowej Francji
Import towarów (2023)
Ogółem: 717,0 mld EUR | z Polski: 16,3 mld EUR (2,3%)
Top 10:
467,2 mld EUR
(65,2%)
Pozostałe kraje: 249,9 mld EUR (34,8%)
Eksport towarów (2023)
Ogółem: 587,0 mld EUR | do Polski: 14,4 mld EUR (2,5%)
Top 10:
387,8 mld EUR
(66,1%)
Pozostałe kraje: 199,2 mld EUR (33,9%)
Źródło: International Trade Centre kwiecień 2024 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej.
Pozycja w rankingach
Charakterystyka rynku
Mocne strony
- Duży i chłonny rynek
- Brama na kraje Afryki Północnej
- Wysoko rozwinięta infrastruktura
Słabe strony
- Rynek o wyjątkowo silnej konkurencji
- Konsumenci mocno przywiązani do rodzimych produktów
- Bariery wejścia na rynek związane z certyfikacją produktów
Specyfika rynku
Francja jest oceniana przez największe agencje ratingowe jako kraj niskiego ryzyka politycznego i ekonomicznego, i to pomimo przedłużających się głośnych protestów „żółtych kamizelek” oraz relatywnie niewielkich sukcesów w ożywianiu gospodarki w ostatnich latach. Szczególnie dobrze oceniane są warunki do rozwoju środowiska biznesowego, chociaż wskazuje się jednocześnie na możliwość występowania utrudnień związanych z interwencjonizmem państwa w gospodarce.
W kraju dynamicznie rozwija się infrastruktura, a otoczenie prawne i podatkowe stanowi dobry grunt dla działalności zarówno międzynarodowych korporacji, jak i technologicznych startupów. Do największych problemów zalicza się wysokie strukturalne bezrobocie wśród ludności napływowej oraz zmieniającą się strukturę przedsiębiorstw na rynku, czyli spadek liczby firm produkcyjnych na rzecz handlowych i usługowych.
Największym zainteresowaniem polskich eksporterów cieszą się branże: chemiczna, tworzyw sztucznych, metalowa, spożywcza (głównie mięsna), transportowa i meblarska. Ze statystyk KUKE wynika, że przypadki całkowitego braku płatności od kontrahentów z Francji występują rzadziej niż w takich krajach, jak: Niemcy, Austria czy Holandia, nie mówiąc już o rynkach Europy Południowej.
Francuskie firmy mają obowiązek składania swoich sprawozdań finansowych w sądach rejestrowych i z reguły wywiązują się z niego, co ułatwia weryfikację standingu potencjalnego partnera handlowego. Standardowe terminy płatności, w zależności od specyfiki branżowej, kształtują się od 30 do 60 dni, choć zdarzają się opóźnienia do 75 dni, co jest powyżej średniej dla Europy. Korzyścią dla eksporterów są ustawowe odsetki za zwłokę w płatności, które w praktyce rynkowej podlegają negocjacjom przed spłatą zadłużenia, oraz prawnie chronione zastrzeżenie prawa własności towaru do momentu uzyskania za niego zapłaty, pod warunkiem że stosowna klauzula zostanie uwzględniona w umowie z kupującym.
Partnerzy Itro na rynku francuskim
Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu