Włochy
Informacje ogólne
Stolica
Rzym
Powierzchnia
301 230 km2
Liczba ludności
60,6 mln
Waluta
Euro (EUR)
PKB
2 072 mld USD
PKB per capita
34 260 USD
Dynamika PKB
0.9%
Case studies
Jak IKEA podbiła rynek włoski?
IKEA jest jednym z tytanów rynku meblarskiego na świecie. Firma założona została przez Ingvar Kamprada w Szwecji w 1943 roku.
Początkowo IKEA sprzedawała przedmioty codziennego użytku, których potrzebowali ludzie (np. patelnie, portfele, ramki na zdjęcia, zegarki czy biżuterię), a które Ingvar zdobył na jakiejś przecenie. Meble i elementy umeblowania dołączone zostały do asortymentu IKEI dopiero w 1953 roku. Swój pierwszy sklep IKEA otworzyła w 1958 roku. Od tamtej pory wśród produktów sprzedawanych przez IKEĘ można znaleźć meble, narzędzia i urządzenia kuchenne oraz inne domowe akcesoria.
W jaki sposób Volvo osiągnęło sukces we Włoszech?
Volvo Cars to producent luksusowych samochodów osobowych, który swoją siedzibę ma w Goteborgu, Szwecji. Produktami flagowymi firmy są SUV-y, kombi i sedany. Swoje samochody, Volvo Cars promuje jako bezpieczne, solidnie zbudowane i niezawodne.
Swoje wejście na rynek włoski Volvo rozpoczęło w latach 80 XX wieku. Początkowo zaczynali od importu już gotowych samochodów i sprzedaży przez prywatnych pośredników. Również w latach 80 otworzyli swoją placówkę we Włoszech.
Wejście polskiej Pesy na rynek włoski
Pesa Bydgoszcz SA to polskie przedsiębiorstwo, które produkuje i remontuje pojazdy szynowe. Spółka założona została w 1851r. Przedsiębiorstwo to początkowo zajmowało się jedynie naprawami maszyn. Z biegiem lat jednak rozwinęło się na tyle by w 2001 r. rozpocząć produkcję pojazdów szynowych pod własnym szyldem.
Pierwsze pociągi Pesy trafiły do Włoch w 2008-2009 roku. Do dnia dzisiejszego, aż 85 pociągów z zamówionych 104 zostało dostarczonych do różnych odbiorców we Włoszech. Kursują one na liniach regionalnych w rejonach takich jak Bari, Bolonia, Florencja, Padwa, Mediolan czy Piza.
Statystyki wymiany handlowej Włoch
Import towarów (2023)
Ogółem: 591,6 mld EUR | z Polski: 15,8 mld EUR (2,7%)
Top 10:
351,2 mld EUR
(59,4%)
Pozostałe kraje: 240,4 mld EUR (40,6%)
Eksport towarów (2023)
Ogółem: 626,0 mld EUR | do Polski: 19,6 mld EUR (3,1%)
Top 10:
367,9 mld EUR
(58,8%)
Pozostałe kraje: 258,2 mld EUR (41,2%)
Źródło: International Trade Centre kwiecień 2024 (wg metodologii ITC, import wg kraju pochodzenia); TOP 10 w podziale na kraje i regiony; Najczęściej importowane/eksportowane produkty wg Nomenklatury Scalonej.
Pozycja w rankingach
Charakterystyka rynku
Mocne strony
- Duży i chłonny rynek
- Wysoki poziom technologiczny północy kraju
- Nowoczesna infrastruktura
- Ugruntowana pozycja w międzynarodowych łańcuchach dostaw
Słabe strony
- Niepewność polityczna
- Trwające spowolnienie gospodarcze
- Niskie morale płatnicze
- Biurokracja i skomplikowane regulacje prawne
Specyfika rynku
Zazwyczaj Włochy są odbierane jako kraj mało dynamiczny, niekonkurencyjny, z dużym długiem i niewydajną biurokracją. Przyczynia się też do tego niestabilność polityczna, a fakt, iż system gospodarczy Włoch zdaje się trwać w długim, niekończącym się okresie kryzysu nie pomaga przekonać przedsiębiorców. W efekcie, Włochy często nie są postrzegane jako kraj atrakcyjny do inwestowania i robienia biznesu.
To jednak nieprawda.
Włochy są trzecią największą gospodarką strefy euro i jednocześnie drugą największą gospodarką opartą na produkcji w Europie, będąc jednocześnie piątym światowym wytwórcą.
Rynek włoski to ponad 60 mln mieszkańców i PKB na głowę w wysokości 32 tys. dolarów. „Made in Italy” to nie tylko samochody, moda, meble, żywność i wino. W ostatnich latach, Włochy stały się liderem produkcji w sektorach takich jak: maszynowy, transportowy i farmaceutyczny.
Włochy są aktualnie trzecim największym partnerem handlowym Polski pod względem wielkości obrotów towarowych w skali świata (drugie miejsce w UE po Niemczech).
Problemem w przebiciu się we włoskich realiach mogą być tamtejsze wysokie wymagania co do jakości oraz wzornictwa (Włochy są globalnym liderem wzornictwa przemysłowego) oraz duży poziom przywiązania włoskich konsumentów do produktów krajowych i regionalnych.
Dla eksporterów rozpoczynających swoją działalność we Włoszech ważne jest też etykietowanie produktów. W przypadku kosmetyków wymagane są etykiety w języku włoskim.
Inna kwestia, na którą warto zwrócić szczególną uwagę to wysoki poziom skomplikowania prawa i nieprzejrzystość procedur administracyjnych (istnienie przepisów lokalnych wynikających z regionalności Włoch). Równie ważna jest świadomość rozproszonego systemu dystrybucji artykułów spożywczych, który oparty jest w znacznym stopniu na małych, lokalnych, rodzinnych sklepach, a także rozbudowanego systemu zrzeszeń przedsiębiorców (np. włoski oddział spółki zagranicznej musi być zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorstw prowadzonym przez izbę handlową) i związków zawodowych.
Inna znana powszechnie polskim firmom bolączka związana z handlem z Włochami to wydłużone terminy płatności. Wątpliwą sławą cieszy się też tzw. przymus adwokacki we wszystkich – poza małymi wyjątkami – postępowaniach cywilnych i karnych, jak również w postępowaniu egzekucyjnym.
Do innych barier należy także wiele obostrzeń administracyjno-prawnych przy delegowaniu pracowników (w szczególności obowiązek wyznaczenia osoby do kontaktów i uprawnionej do reprezentacji podmiotu w obrębie kontaktów z partnerami społecznymi, posiadającej domicyl we Włoszech, oficer łącznikowy, przedstawiciel prawny i podatkowy) oraz ograniczenia na rynku usług transportowych.
Partnerzy ITRO na rynku włoskim
Chętnych do podjęcia współpracy z firmą ITRO na rynku docelowym, zapraszamy do kontaktu: