fbpx
Zaznacz stronę

Rynek słodyczy 2020

Home | Aktualności | Informator | Rynek słodyczy 2020

Rynek słodyczy to jeden z najbardziej perspektywicznych rynków świata. W jego skład wchodzą takie smakołyki jak wyroby czekoladowe, wyroby z cukru oraz wszelkiego rodzaju gumy. Pod te kategorie zaliczyć możemy dosłownie wszystko – żelki, czekoladki, landrynki, drażetki, batony, wafelki, lizaki, czekoladę i inne dobroci, których pełno jest w każdym sklepie.

Popularności słodyczy nie trzeba długo tłumaczyć. Kto z nas nie ma czasami ochoty zgrzeszyć batonikiem albo ulubionym cukierkiem? Kto nie dołącza Raffaello, Ferrero Rocher albo Merci wręczając prezent okolicznościowy? To właśnie na tych odruchach sprzedaż i konsumpcja na rynku słodyczy stale pnie się w górę.

Globalny rynek słodyczy

Niekwestionowanym leaderem na światowym rynku wyrobów cukrowych i czekoladowych są Stany Zjednoczone. Z USA wywodzą się największe firmy na rynku słodyczy, na przykład Mars Inc., pod którego marką produkowane są znane i lubiane batoniki Mars, ale także Bounty, Twix, M&Msy, Maltesers, Snickers czy Milky Way. Od 2016 r. Mars i znany producent gumy do żucia Wrigley’s połączyli siły pod wspólnym szyldem i od 4 lat do produkowanych przez nich marek zaliczyć można także, np. Airwaves, Hubba Bubba, Skittles, Orbit czy Winterfresh. Jako tytan globalnego rynku słodyczy, Mars Inc. rocznie osiąga przychody w granicach ok. $18 bln USD.

Firmą, która w USA współdzieli rynek słodyczy z Marc Inc. jest Hershey’s. Produkują oni wyroby czekoladowe znane na całym świecie, np. Kisses czy Reese’s Peanut Butter Cups, którymi zajada się aż 46.75 mln Amerykanów. Na rynku czekolady, Hershey’s wyprzedza nawet Mars Inc. – ich udziały plasują się w wysokości 43% do 30%.

Wśród wiodących marek w innych krajach znajdują się także Ferrero, Lindt, Nestlé, Haribo i Meiji.

TOP 10 słodyczy świata

  • Ganache (Francja)
  • Jelly Beans (USA)
  • Candy Corn (USA)
  • Marcepan (Włochy)
  • Cajeta (Meksyk)
  • Trufle (Francja)
  • Gianduja (Włochy)
  • Muisjes (Holandia)
  • Ptasie Mleczko (Polska)
  • Ahlgrens bilar (Szwecja)

Źródło: tasteatlas.com

Wyroby czekoladowe lub z czekoladą są najpopularniejszym wyborem wśród łasuchów, a co za tym idzie to właśnie w produkcję tego typu słodyczy przedsiębiorstwa inwestują najwięcej. Potężne pieniądze wkładane są w badania nad nowymi smakami, które przyciągną jeszcze więcej klientów. Również ważnym czynnikiem jest samo opakowanie czy też to w jaki sposób dana marka promuje swoje produkty. Wszyscy chyba pamiętamy słynną kampanię Snickers – „Głodny nie jesteś sobą. Zjedz Snickersa,” która tak celnie trafiła w gusta klientów, że dzisiaj już wszyscy znają to hasło i rzucają je kolegom w pracy, którzy wybitnie chcą komuś urwać głowę.

To jednak smak powoduje, że klient chętnie sięga po produkt nie raz, a więcej. Nie oznacza to jednak, że recepturę, która przyniosła sukces warto drastycznie zmieniać by dotrzeć do szerszego grona klientów. Jak pokazuje przykład znanego wszystkim KitKata, jeśli coś się sprzedaje w jednej wersji, warto jest spróbować tej samej receptury w lekko odświeżonej formie, a efekt może zaskoczyć wszystkich.

Japonia jest największym rynkiem słodyczy w Azji, z wysoką konsumpcją czekolady na mieszkańca. W latach 2016–2020 japoński rynek czekolady rósł corocznie o 4-5%. W rezultacie, ten sektor rynkowy wzrósł szybciej niż cały rynek słodyczy w Japonii.

Średnia cena sprzedaży wyrobów czekoladowych w Japonii jest nawet wyższa niż średnia światowa. Na japońskich konsumentów wpływa cena, ale nie ta niższa. Są oni bowiem zdania, że im coś jest droższe, tym lepsze. Również widoczne jest to na rynku słodyczy, a w szczególności rynku czekolady. Przekonała się o tym Godiva, belgijska firma produkująca czekoladki premium na specjalne okazje.

[Case study] KitKat w Japonii

Już w roku 2012 marka Kit Kat stała się liderem sprzedaży czekolady w Japonii. W kraju kwitnącej wiśni istnieje ponad 300 sezonowych i regionalnych smaków batonów Kit Kat wyprodukowanych w Japonii od roku 2000. Od sklepów wielobranżowych, po butiki marki Kit Kat w Tokio i Osace – słodkie smakołyki można znaleźć praktycznie na każdym kroku. KitKat „Mini”, niewielka wersja batonika, jest obecnie najpopularniejszą wersją – jej sprzedaż przekracza 4 mln sztabek dziennie.

Jak udało im się podbić serca Japończyków?

[Case study] Godiva podbija Japonię

Godiva posiada ponad 650 sklepów na całym świecie. W 1972r. rozpoczęła działalność w Japonii jako pierwsza w kraju firma produkująca wyroby premium z czekolady. Dzisiaj Godiva Japan posiada około 300 salonów, gdy inne zagraniczne marki mają tylko 10 lub 15 salonów w całym kraju. Japonia jest drugim co do wielkości rynkiem Godivy. Z prawie 50-letnią historią w Japonii, Godiva ma 92% rozpoznawalności marki i 28% udziału w japońskim rynku czekolady premium.

Chcesz się dowiedzieć jak im się to udało?

W ostatnich latach wzrastająca świadomość ekologiczna konsumentów zmienia także postać wielu słodyczy. Coraz częściej na opakowaniach spotkać możemy zapewnienia, że dany produkt jest w 100% naturalny lub wykonany z naturalnych składników, czy też że zamiast cukru zawiera zdrowsze substancje słodzące. Kwestie zielone ważne są także w przypadku opakowań nadających się do recyklingu. Marki, by sprostać oczekiwaniom klientów i zaspokoić potrzebę widoczną na rynku, coraz częściej stawiają nie tylko na to, co od lat stale się sprzedaje, ale też na nowe, zdrowe rozwiązania.

Polski rynek słodyczy

Na polskim rynku słodyczy w 2017 roku działało już prawie 400 producentów różnych typów słodkości, a liczba ta wzrastała stopniowo od roku 2013. Marki, które obecnie wyróżniają się najbardziej w polskich sklepach to Tago, Goplana, Jutrzenka, Solidarność, Milanówek, Wawel i Wedel. Colian Holding S.A. łączy pod swoim szyldem Goplanę, Jutrzenkę oraz Solidarność, przez co można porównać ich do polskiego Mars Inc. – wśród ich produktów możemy znaleźć, np. znane i lubiane wafelki Familijne i Grześki, ciasteczka Jeżyki, czekolady Goplany, galaretki w czekoladzie Mella czy też herbatniki Petit Beurre. Również pod tą marką możemy znaleźć napoje Hellena oraz produkty kulinarne Appetita.

O ile większość z tych firm nadal stoi kapitałem Polskim, o tyle firmę Wedel w 2010 r. wykupił japońsko-koreański koncern Lotte Group. Ich sukces wiązał się z wymyśleniem i opatentowaniem słynnego „Ptasiego Mleczka”, które podbiło nie tylko kubki smakowe Polaków, ale także wielu innych nacji, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich słodyczy.

Mówiąc o klasykach polskiego rynku słodkości, nie można nie wspomnieć o cukierkach krówkach czy wafelkach Prince Polo. Całe pokolenia wychowały się na nich i to nie tylko w Polsce – wafelki Prince Polo już od 40 lat eksportowane są m.in. do Islandii.

Ale słodycze to nie tylko batoniki, wafelki czy czekolada. To nie tylko słodycze, które możemy spotkać na półkach w sklepach. To także te, które możemy znaleźć w chłodziarkach – polskie lody to również produkt, który staje się coraz bardziej rozpoznawalny na świecie. Zielona Budka wiedzie prym w eksporcie polskich lodów za granicę, ale inni producenci nie pozostają w tyle. Jednym ze znanych polskich eksporterów lodów jest firma Grycan.

[Case study] Grycan na rynku czeskim

Pod koniec marca 2013 roku firma Grycan otworzyła swoją pierwszą placówkę w centrum handlowym Cerny Most w Pradze. Mając na uwadze fakt, że firma Grycan jest firmą rodzinną z wieloletnimi tradycjami w branży lodziarskiej, na drodze ekspansji zagranicznej postawiono na znaną i sprawdzoną strategię. Lodziarnie otworzono w centrach handlowych, wprowadzając na rynek nowe lody, które swoim smakiem i jakością miały być reklamą dla nowej marki.

Średnio w 2017 roku każdy Polak wydawał na słodycze ok. 6 zł miesięcznie, a kwota ta będzie nadal wzrastać wraz ze wzrostem konsumpcjonizmu – w 2008 r. na słodycze wydawaliśmy jedynie 4,28 zł miesięcznie. 

W 2018 roku sprzedano aż 36.6 mln kg słodyczy w Polsce, wyprodukowanie których kosztowało 118.32 mln EUR.

Wyroby cukiernicze, niezawierające kakao [kod HS 1704]

Polski eksport stanowi 3.7% światowego eksportu wyrobów cukierniczych, niezawierających kakao, jego pozycja w światowym eksporcie wynosi 10.

Główne kierunki polskiego eksportu wyrobów cukierniczych

Czekolada i wyroby, zawierające kakao [ kod HS 1806]

Polski eksport stanowi 6.2% światowego eksportu czekolady i przetworów, zawierających kakao, jego pozycja w światowym eksporcie wynosi 5.

Główne kierunki polskiego eksportu przetworów, zawierających kakao

Wyroby piekarnicze [kod HS 1905]

Polski eksport stanowi 3.8% światowego eksportu wg kodu HS 1905, jego pozycja w światowym eksporcie wynosi 8.

Główne kierunki polskiego eksportu wyrobów piekarniczych

Lody [kod HS 2105]

Polski eksport stanowi 4.7% światowego eksportu lodów, jego pozycja w światowym eksporcie wynosi 7.

Główne kierunki polskiego eksportu lodów

Wyroby cukiernicze, niezawierające kakao [kod HS 1704]

Światowy import w 2019 r. stanowił 29,5 mld USD.

TOP 10 światowych importerów wyrobów cukierniczych

  • USA 17.4% 17.4%
  • Niemcy 6.6% 6.6%
  • Wielka Brytania 5.5% 5.5%
  • Kanada 3.7% 3.7%
  • Francja 3.6% 3.6%
  • Holandia 3.5% 3.5%
  • Belgia 2.8% 2.8%
  • Chiny 2.5% 2.5%
  • Arabia Saudyjska 2.2% 2.2%
  • Szwecja 2.1% 2.1%

Źródło: opracowanie ITRO na podstawie danych ITC

Czekolada i wyroby, zawierające kakao [ kod HS 1806]

Światowy eksport w 2019 r. stanowił 29,5 mld USD.

TOP 10 światowych eksporterów przetworów, zawierających kakao w 2019r.

  • Niemcy 16.7% 16.7%
  • Belgia 10.6% 10.6%
  • Włochy 7.1% 7.1%
  • Holandia 6.7% 6.7%
  • Polska 6.2% 6.2%
  • USA 5.6% 5.6%
  • Kanada 5.4% 5.4%
  • Francja 4.1% 4.1%
  • Wielka Brytania 3.3% 3.3%
  • Szwajcaria 2.8% 2.8%

Źródło: opracowanie ITRO na podstawie danych ITC

Gdzie sprzedawać słodycze?

Jak podaje Business Insider, w 2019 r. wartość eksportu lodów z Polski wyniosła 179,7 mln EUR, wykazując wzrost w stosunku do roku 2018 (152,2 mln EUR) oraz roku 2017 (125,9 mln EUR). Głównym rynkiem eksportowym dla polskich lodów były Niemcy, gdzie sprzedaliśmy ponad 22 tys. ton, a zaraz za nimi Wielka Brytania, do której powędrowało 8% całego polskiego eksportu lodów.

Czy dane za 2020 r. nadal wskazują te same rynki jako perspektywiczne? Gdzie w 2020 roku sprzedają się polskie lody? Gdzie sprzedają się wyroby czekoladowe, cukiernicze czy gumy? Gdzie w roku 2020 najlepiej sprzedają się słodycze i w jakie rynki inwestować?

W ITRO jesteśmy w stanie odpowiedzieć na te pytania.

Export Indicator Export Indicator

 

to narzędzie ITRO do wyboru rynków docelowych oraz optymalizacji istniejących w firmie kierunków eksportowych w oparciu o dane statystyczne według kodu HS​ produktu z urzędów celnych i statystycznych na 150 rynkach świata.

Export Indicator [Global Trade Data]

Sprawdzimy, jaki potencjał eksportowy tkwi w produktach Twojej firmy oraz na jakie rynki zagraniczne warto postawić, decydując się na rozwój sprzedaży za granicą.

rynków świata, dane statystyczne z obrotu danym towarem

decyzji strategicznych dot. wyboru rynku na podstawie raportu

kodów HS produktów dostępnych do analizy

Jak odpowiednio wybrać rynek docelowy z raportem Export Indicator?

Export Indicator to alternatywa dla drogich badań marketingowych prowadzonych samodzielnie. Nasze raporty wykonujemy szybko, w oparciu o wiarygodne dane statystyczne. Opracowanie Export Indicator Premium dla jednego kodu HS zawiera około 40 stron.

1. GLOBALNY IMPORT TOWARU

a) Analiza importu towaru na świecie w 2019 r.

  • wartość importu towaru na świecie w 2019 r.
  • bilans handlowy w 2019 r. (tys. USD)
  • wielkość importu w 2019 r.
  • roczny wzrost wartości między 2018-2019 (%)
  • udział w światowym imporcie produktu (%)

b) TOP 20 importerów towaru na świecie w latach 2017-2019

Analiza pozwala na rozpoznanie globalnego popytu na dany produkt na rynkach docelowych. Pokazuje najbardziej chłonne rynki oraz różnicę między importem i eksportem danych wyrobów na danym rynku – bilans handlowy: wskaźnik ujemny (-) oznacza przewagę importu nad eksportem danego produktu. Im większy tym lepiej co pokazuje iż istnieje popyt na dany produkt na wskazanym rynku oraz jest na nim stosunkowo niewielka konkurencja wewnętrzna, ponieważ nie produkuje nadwyżek na eksport).

2. GLOBALNY EKSPORT TOWARU

a. Dynamika eksportu towaru w latach 2017-2019

b. TOP 20 eksporterów towaru na świecie w latach 2017-2019

Statystyka eksportu wskazuje nam dokładnie, gdzie eksportuje globalna konkurencja oraz jak dużo danego produktu wysyła się na poszczególne rynki zagraniczne.

3. EKSPORT TOWARU Z KRAJU EKSPORTERA – POLSKI

1. Analiza eksportu towaru z Polski w 2019 r.

  • wartość eksportu towaru z Polski w 2019 r.
  • bilans handlowy w 2019 r. (tys. USD)
  • udział w polskim eksporcie (%)
  • średnia taryfa (szacunkowa) dla Polski (%)
  • ranking krajów partnerskich w światowym imporcie
  • miejsce danego kraju w rankingu Ease of doing business

2. Dynamika eksportu towaru z Polski w latach 2017-2019

3. TOP 10 importerów towaru z Polski w latach 2017-2019

Analiza pozwala na rozpoznanie kierunków eksportu na dany produkt z Polski, dając nam informację, jakie są główne kierunki eksportu oraz informację o tym, że produkty z naszego rynku są na nim akceptowalne. Określają też naszą wewnętrzną konkurencję na danym rynku co pozwala na dostosowanie swojej oferty, biorąc pod uwagę konkurencję krajową.

4. EKSPORT TOWARU Z KRAJU - NAJWIĘKSZEGO EKSPORTERA

1.Analiza eksportu towaru

  • wartość eksportu towaru w 2019 r.
  • bilans handlowy w 2019 r. (tys. USD)
  • udział w eksporcie największego eksportera (%)
  • roczny wzrost wartości między 2018-2019 (%)
  • ranking krajów partnerskich w światowym imporcie
  • miejsce danego kraju w rankingu Ease of doing business

2. Dynamika eksportu towaru w latach 2017-2019

3. TOP 10 importerów towaru w latach 2017-2019

Analiza pomaga poznać wewnętrzną konkurencję poprzez analizę głównych rynków, z których importowane są towary przez wybrany kraj. Określa jakie czynniki mają wpływ na napływ poszczególnych produktów, np. bliskość geograficzna, wysokość kosztów pracy na rynkach (z których pochodzą towary), powiązania kapitałowe lub kulturowe. Taka informacja pozwala na podjęcie najlepszej decyzji i odpowiednie dostosowanie produktu do potrzeb danego rynku.

5. EKSPORT TOWARU Z KRAJU - NAJWIĘKSZEGO NAJBLIŻSZEGO EKSPORTERA

1.Analiza eksportu towaru

  • wartość eksportu towaru w 2019 r.
  • bilans handlowy w 2019 r. (tys. USD)
  • udział w eksporcie największego najbliższego eksportera (%)
  • roczny wzrost wartości między 2018-2019 (%)
  • ranking krajów partnerskich w światowym imporcie
  • miejsce danego kraju w rankingu Ease of doing business

2. Dynamika eksportu towaru w latach 2017-2019

3. TOP 10 importerów towaru w latach 2017-2019

Analiza pomaga poznać wewnętrzną konkurencję poprzez analizę głównych rynków, z których importowane są towary przez wybrany kraj. Określa jakie czynniki mają wpływ na napływ poszczególnych produktów, np. bliskość geograficzna, wysokość kosztów pracy na rynkach (z których pochodzą towary), powiązania kapitałowe lub kulturowe. Taka informacja pozwala na podjęcie najlepszej decyzji i odpowiednie dostosowanie produktu do potrzeb danego rynku.

6. IMPORT TOWARU DO KRAJU - NAJWIĘKSZEGO IMPORTERA

1.Analiza importu towaru

  • wartość eksportu towaru w 2019 r.
  • bilans handlowy w 2019 r. (tys. USD)
  • udział w eksporcie do największego importera (%)
  • wielkość eksportu w 2019 r.
  • roczny wzrost wartości między 2018-2019 (%)
  • ranking krajów partnerskich w światowym imporcie

2. Dynamika importu towaru w latach 2017-2019

3. TOP 10 eksporterów towaru do kraju – największego importera w latach 2017-2019

7. IMPORT TOWARU DO KRAJU- NAJWIĘKSZEGO NAJBLIŻSZEGO IMPORTERA

1.Analiza importu towaru

  • wartość eksportu towaru w 2019 r.
  • bilans handlowy w 2019 r. (tys. USD)
  • udział w eksporcie do największego najbliższego importera (%)
  • wielkość eksportu w 2019 r.
  • roczny wzrost wartości między 2018-2019 (%)
  • ranking krajów partnerskich w światowym imporcie

2. Dynamika importu towaru w latach 2017-2019

3. TOP 10 eksporterów towaru do kraju – największego najbliższego importera w latach 2017-2019

8. PODSUMOWANIE / REKOMENDACJE

1.Porównanie rankingów
2. Wskazanie perspektywicznych rynków dla procesu internacjonalizacji

Zaplanuj swoje kierunki eksportowe na 2021 rok

Dzień(s)

:

Godzina(y)

:

Minut(y)

:

Sekund(y)

Umów się na darmową konsultację

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Mob.: 512 022 907 | sadowski@itro.pl


  • 300 projektów eksportowych realizowanych dla ponad 100 Klientów;
  • 25 lat doświadczenia w handlu międzynarodowy;
  • Kompleksowo przeprowadzimy Państwa przedsiębiorstwo przez proces internacjonalizacji – od audytu eksportowego, po wybór i badania rynku oraz pozyskiwanie klientów zagranicznych.

Jestem zainteresowany spotkaniem online

 


Aby pobrać darmowy raport wypełnij poniższy formularz:

Gdzie-sprzedawać-cukier

Gdzie sprzedawać cukier

Opracowano: 10/2020 r. [43 strony], raport zawiera:

  • Ranking największych importerów/eksporterów cukru na świecie
  • Jacy są najwięksi importerzy cukru z Polski w 2019
  • Lista firm-importerów cukru na świecie
  • Analiza eksportu cukru z kraju największego eksportera
  • Analiza eksportu cukru z kraju największego najbliższego eksportera
  • Analiza importu cukru kraju największego importera
  • Analiza importu cukru kraju największego najbliższego importera
  • Jakie są optymalne kierunki eksportu cukru dla polskiego producenta

 

Zamów raport Export Indicator

i dowiedz się, gdzie się sprzedaje Twoja produkcja

wyświetlono 276 views