Zaznacz stronę

Zainwestuj w przyszłość – pozyskaj dotację na rozwój eksportu dla Twojej firmy

Home | Aktualności | Dotacje unijne | Zainwestuj w przyszłość – pozyskaj dotację na rozwój eksportu dla Twojej firmy

Przedsiębiorco!

Już dzisiaj rozpoczyna się ostatni nabór do programu POPW 1.2 Internacjonalizacja MŚP w tej perspektywie unijnej.

Innych naborów w tym roku już się nie przewiduje.

Jest to więc jedyna szansa na pozyskanie do 800 tys. PLN dla Twojej firmy.

Nie straćmy jej!

Zbyt wielu z nas rezygnuje z szans jakie oferuje nam życie, bo nie wiemy jak one mogą wspomóc schemat, który wypracowaliśmy latami. Skoro działa, to po co w niego ingerować? Odpowiedź jest prosta – jeśli można coś zrobić mniejszym kosztem, mniejszym nakładem pracy swoim i swojego zespołu, dlaczego tą opcję odrzucić zanim jeszcze poznamy jakie inne korzyści może nam przynieść?

Takim właśnie narzędziem, które może wspomóc naszą firmę w rozwoju oraz zniwelowaniu negatywnych skutków kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 jest dotacja na rozwój eksportu.

Dotacja to grupa ściśle połączonych procesów

Każda dotacja na rozwój eksportu składa się z 4 podstawowych czynników:

  • pozyskanie,
  • wdrażanie,
  • rozliczanie,
  • utrzymanie wskaźników projektowych.

W większości z obecnie oferowanych dotacji przebieg tych działań wygląda podobnie.

Pozyskiwanie dotacji rozpoczynamy od napisania nowego Modelu Biznesowego Internacjonalizacji, a następnie wypełniamy i składamy wniosek do właściwego organu. W dalszej kolejności, przygotowujemy się do wdrożenia zaplanowanych w MBI działań (np. udział w targach zagranicznych, badania rynkowe, umawianie spotkań itp.). Po zakończeniu wszystkich ustalonych w harmonogramie działań w terminie, rozliczamy dotację na własną rękę lub zatrudniając do tego odpowiednią firmę, która świadczy takie usługi. Ostatnią częścią związaną z procesem dotacyjnym jest utrzymanie wskaźników projektowych, czyli wykazanie wzrostu w eksporcie.

Ten ostatni punkt nie jest stały we wszystkich dotacjach. Niektóre z nich go wymagają, a niektóre z nich nie. To, którą dotację wybierzemy dla swojej firmy zależy zatem od tego jak pewni swojego sukcesu jesteśmy. Wolność wyboru pomiędzy dotacją, która wymagać będzie wykazania wzrostu eksportu, a tą, która tego nie egzekwuje to właśnie szansa dla wszystkich eksporterów – dla tych początkujących i tych już doświadczonych.

Wszystkie te procesy są jednak ściśle ze sobą powiązane i dlatego tak ważny jest ten pierwszy krok, czyli pozyskanie dotacji, ponieważ to właśnie on najbardziej wpływa na wszystkie pozostałe.

Czy Twoja firma spełnia kryteria POPW 1.2?

Co jest najważniejsze w procesie pozyskania dotacji?

Samo podejście do dotacji to klucz do sukcesu, ponieważ dotację należy traktować jako inwestycję. Nie należy rozpatrywać tylko kosztów jej pozyskania, ani wyłącznie zasobów jakie pochłonie jej wdrożenie, ale też to co wnosi ona do naszej firmy.

Przykładowo, jeżeli pozyskujemy dotację na rozwój eksportu w wysokości 500-600 tys. z dofinansowaniem na poziomie 85% to jest to inwestycja w naszą firmę właśnie w takiej kwocie. Koszt pozyskania takiej dotacji na poziomie 3,5-4 tys. czy nawet 10 tys. nie jest tak ważny jak sama skuteczność pozyskania tej dotacji, bo jeżeli jej nie pozyskamy to tak naprawdę strata tych 5 tys. to nie jest to samo co strata 600 tys. wsparcia dla naszej firmy z dotacji, którego nie otrzymaliśmy.

Komu z nas nie przydałoby się 500-600 tys. zł bezzwrotnego wsparcia dla naszego biznesu? Dotacja może to zapewnić – wystarczy złożyć wniosek by nie przegapić tej szansy.

Jak przygotować się do składania wniosku o dotację na rozwój eksportu?

By dobrze przygotować się do składania wniosku o dotację należy przede wszystkim przeprowadzić audyt swojej firmy pod względem potencjału eksportowego i naszych oczekiwań. Na podstawie tego oraz przygotowanych danych finansowych za ostatnie 3 lata, opracowuje się nowy Model Biznesowy Internacjonalizacji, który wymagany jest podczas składania wniosku o dotację.

Warto jest zatem wykonać te działania jeszcze przed rozpoczęciem pisania MBI.

Co to jest MBI? 

MBI to skrót od Model Biznesowy Internacjonalizacji – jest to strategia eksportowa, której nasza firma będzie się trzymać podczas realizacji projektu, na który pozyskujemy dofinansowanie. Jest to dokument wymagany przy składaniu wniosku, ponieważ to on jest bazą dla instytucji udzielającej wsparcie do oceny potencjału eksportowego naszej firmy. Na podstawie MBI również później instytucja udzielająca dofinansowania rozlicza nas z wykonanych działań.

Opracowanie nowego Modelu Biznesowego Internacjonalizacji to niezwykle wymagający i pracochłonny proces. Gotowy MBI musi być zgodny ze standardem tworzenia modelu dla danego działania z programu dotacyjnego, który wybraliśmy dla naszej firmy. By dokładnie przygotować taki dokument, nawet najlepsze firmy doradcze potrzebują 2-3 tygodnie, a czasem nawet i miesiąc.

To jeden z powodów, dla których napisanie MBI większość firm starających się o dofinansowanie zleca firmom zewnętrznym. Innym jest znajomość branży oraz znajomość samych procedur eksportowych. Tutaj warto zasięgnąć wiedzy u specjalistów z branży doradztwa eksportowego.

 

Wybór firmy do napisania Modelu Biznesowego Internacjonalizacji 

Wybór firmy, która będzie starać się o pozyskanie dla nas dotacji to niezwykle ważna decyzja do podjęcia. Szczególnie jest to ważna sprawa w tym roku, ponieważ jest to ostatni rok perspektywy unijnej 2014-2020. Źle wybrana firma, jeśli nie pozyska dla nas dotacji to niestety stracimy szansę na skorzystanie z dofinansowania na kolejny rok, a nawet dwa.

Zły wybór firmy na etapie pozyskiwania dotacji może skończyć się niezbyt dobrze przygotowanym harmonogram rzeczowo-finansowym realizacji projektu. Jeżeli firma, którą wybraliśmy nie zna się na rozwoju eksportu lub nie specjalizuje się w naszej gałęzi przemysłu, może błędnie zaprojektować taki harmonogram. To z kolei może prowadzić do innych kłopotów podczas wdrażania projektu, jak np. jeśli budżet na umawianie spotkań biznesowych będzie zbyt niski może to spowodować niemożność realizacji tego działania bez wyłożenia pieniędzy na pokrycie różnicy z własnej kieszeni lub też pisać będzie trzeba odwołania i poprawki do harmonogramu, które zajmują nasz cenny czas. Po co poprawiać coś, co można zrobić raz, a dobrze?

Dlatego też wybór firmy, która rozumie proces internacjonalizacji jest tak ważny. Aby harmonogram projektowy został ułożony w odpowiedni sposób, w odpowiedniej kolejności, z odpowiednimi narzędziami, tak aby dać nam efekt synergii, żebyśmy otrzymali jak największe korzyści z wdrożenia tej dotacji warto jest wybrać firmę doradczą, która rozumie nie tylko naszą działalność, ale też i to co chcemy osiągnąć na rynkach zagranicznych.

Jeśli jednak firma, którą wybraliśmy do napisania MBI nie sprosta naszym oczekiwaniom, po zakończeniu tego procesu możemy znaleźć inną by naszą nową strategię wdrożyć w życie.

 

Poprawnie rozplanowany harmonogram działań kluczem do rozliczania projektu

Trzeci etap na drodze internacjonalizacji z pozyskanym dofinansowaniem to rozliczanie zakończonego projektu. Jest on ściśle powiązany z realizacją – rozliczanie jest to udokumentowanie faktograficzne i księgowe całych procesów, które zostały wykonane przez okres trwania projektu. Należy zatem pilnować i archiwizować wszystkie faktury i wydatki, by później móc je przedstawić odpowiedniej instytucji.

Dobrze zaplanowany harmonogram działań jest nie tylko łatwo wdrażany, ale też powoduje, że mamy odpowiednio przygotowane dokumenty by sprawnie rozliczyć dany projekt. Jak zatem widać, MBI musi być przygotowany przez kompetentną firmę, która nie popełni błędów za które będziemy potem musieli płacić.

 

Okres utrzymania wskaźników realizacji projektu

Dotacja POPW 1.2 Internacjonalizacja MŚP jest o tyle ciekawa, iż jest to jedyna dotacja, która nie ma wskaźników utrzymania projektu, a jedynie wskaźniki projektowe. Innymi słowy, w momencie ukończenia realizacji projektu przedstawiamy końcowy raport do oceny instytucji nadzorującej i jeżeli firma przechodzi taką kontrolę pozytywnie, w zasadzie na tym kończy się dana dotacja.

Bardzo często dotacje mają tzw. okres utrzymania projektu i okres utrzymania lub osiągnięcia wskaźników zadeklarowanych w danym projekcie. Może być np. wzrost eksportu w firmie, jest w dotacji Go to Brand. Takie wskaźniki to niezbyt korzystna opcja w tych niepewnych czasach i to właśnie tego obawia się wielu przedsiębiorców, którzy rozważają eksport jako ścieżkę rozwoju swojego przedsiębiorstwa.

Wyobraźmy sobie, że w dzisiejszych czasach nie tylko jesteśmy narażeni na to, że nie osiągniemy wzrostu w eksporcie naszych towarów, ale jeszcze możemy być narażeni na spadek eksportu, który mieliśmy zadeklarowany w poprzednich latach. Najpierw więc będziemy musieli odrobić ten spadek, który powstał z powodu np. załamania się łańcuchów dostaw spowodowanych pandemią, a późnej jeszcze dodatkowo będziemy musieli wykazać wzrost.

Na szczęście w dotacji POPW nie ma takich wskaźników – wskaźników wzrostowych – i nie musimy zwiększyć sprzedaży eksportowych. Po prawdzie, nie musimy ich nawet rozpocząć. POPW 1.2 to bowiem program doradczy, którego głównym celem jest przygotowanie przedsiębiorstwa do wyjścia na rynki zagraniczne. Jest to bezpieczne rozwiązanie w dzisiejszych, bardzo niepewnych czasach, ponieważ daje możliwości rozwoju, ale nie wymusza natychmiastowych sukcesów.

Dla podsumowania: dobrze wybierzcie firmę, która będzie Wam pisać wniosek i MBI. Niech ta firma zna się na tym, o czym pisze, bo to właśnie ułatwi Wam pracę i zmaksymalizuje efekt wydawania środków z dotacji na Waszą firmę jako efekt inwestycyjny, co również sprawi, że będzie się tą dotację łatwo rozliczać. W skrócie – kluczem jest ten pierwszy krok.

 

Zróbmy go razem!

Przyjmowanie wniosków kończy się za

Dzień(s)

:

Godzina(y)

:

Minut(y)

:

Sekund(y)

Umów się na darmową konsultację. Kontakt bezpośredni:

Sebastian Sadowski-Romanov

Sebastian Sadowski-Romanov

Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.

Mob.: 512 022 907 | sadowski@itro.pl

Firma ITRO pozyskała 20 000 000 PLN dofinansowania dla 36 klientów z Polski Wschodniej. W ciągu ostatnich 4 lat, nasza skuteczność w pozyskaniu dotacji wynosi 100%. Kompleksowo przeprowadzimy Państwa przedsiębiorstwo przez proces internacjonalizacji – od składania wniosku o dotacje, po wybór i badania rynku oraz pozyskiwanie klientów zagranicznych.

Jestem zainteresowany e-spotkaniem POPW 1.2

 


Aby pobrać darmową checklistę wypełnij poniższy formularz:

Ostatnia szansa

Pobierz checklistę i dowiedz się:

Opracowano: czerwiec 2020 r. [7 stron]

 

  • wartości i warunków dofinansowania POPW 1.2 Internacjonalizacja MŚP
  • dla czego dotacja jest narzędziem rozwoju eksportu
  • jakie kluczowe koszty kwalifikowane
  • jakie kryteria firma ma spełnić, aby wnioskować o dofinansowanie
.

 

wyświetlono 160 views