Przekrój kazachstańskiego rynku farmaceutycznego
Kazachstański rynek farmaceutyczny jest jednym z największych na arenie państw należących do związku WNP (Wspólnota Niepodległych Państw). Oceniana wartość tego rynku wynosi 1.2 miliardów USD, z tym że warto dodać iż w 2020 roku wykazał on szczególnie pozytywną dynamikę. W ciągu pierwszych 9 miesięcy ubiegłego roku wielkość rynku gotowych produktów farmaceutycznych wzrosła do 460 mld KZT (1 mld USD), o 22% rok do roku. Na produkcję lokalną składają się w zdecydowanej większości leki generyczne (ok. 90%) oraz leki oryginalne (10%).
W 2014 roku Republika Kazachstanu, wraz z Białorusią i Federacją Rosyjską, powołała Euroazjatycką Unię Gospodarczą (EAUG), co wpłynęło bezpośrednio na kazachstański rynek farmaceutyczny. Zostały wprowadzone opłaty celne za leki importowane do krajów członkowskich unii – ich kwoty oscylują w granicach 5,7-12% w zależności od rodzaju leku.
Ponadto każde z państw członkowskich w głównej mierze polega na lekach pochodzących z importu. Najczęściej producentami tych leków są firmy wywodzące się z Europy – przede wszystkim z Niemiec, ale też Francji czy Szwajcarii. W Kazachstanie największą sprzedażą może się poszczycić gigantyczny francuski koncern Sanofi , a tuż za nim uplasował się miejscowy Chimpharm JSC, czyli firma należąca do Grupy Polpharma i operująca obecnie pod nazwą handlową SANTO.
O firmie
Zakłady Farmaceutyczne Polpharma S.A. to przedsiębiorstwo założone w Starogardzie Gdańskim w 1935 roku. Jest największym polskim producentem leków i jedyną rodzimą firmą farmaceutyczną, która odniosła międzynarodowy sukces. Oferuje ona zarówno leki wydawane na receptę jak i bez recepty (OTC), suplementy diety, fitofarmaceutyki oraz inne wyroby medyczne. 86 lat działalności firmy zaowocowało w utworzenie Grupy Polpharma, na którą składają się dwie spółki: Zakłady Farmaceutyczne Polpharma SA i Polfa Warszawa, a także firma Santo, zajmująca drugie miejsce wśród wszystkich firm farmaceutycznych działających w Kazachstanie. W 2000 roku firma została wykupiona przez Jerzego Staraka i jego spółkę Spectra Holding, tym samym przechodząc z sektora publicznego do prywatnego.
Przedsiębiorstwo dysponuje siedmioma zakładami produkcyjnymi na całym świecie oraz siedmioma centrami badań łącznie z tymi, które działają poza granicami Polski. Ten ogromny sukces firma w dużym stopniu zawdzięcza sprzedaży leków generycznych – są one stosunkowo niedrogie w wytwarzaniu i znacznie lżejsze dla portfela pacjenta niż leki oryginalne, zatem oznaczają pewny zysk. Ich sprzedaż, generując niebagatelne zyski, umożliwiła firmie ekspansję zagraniczną jak również na terenie kraju. Polpharma jest obecnie 20 firmą generyczną na świecie.
W 2020 roku Polpharma znalazła się na liście 25 Największych Polskich Prywatnych Inwestorów za Granicą przygotowanej przez magazyn Forbes.
Kiedy Polpharma weszła do Kazachstanu?
Przedstawicielstwo firmy w Kazachstanie powstało w 2007 roku. Jednakże, za najważniejszą datę dotyczącą tego kraju można uznać 2011 rok. Wtedy do Grupy Polpharma dołączył największy producent leków w Kazachstanie, Chimpharm JSC, który następnie został przemianowany na SANTO Member of Polpharma Group.
Jak udało im się osiągnąć sukces na rynku kazachstańskim?
Przykład ekspansji firmy Polpharma może być książkowym modelem jak budować swoją pozycję na rynku zagranicznym. Przy czym nie tylko lokalnie w Kazachstanie, ale również na obszarze unii celnej, czyli na rynkach wschodnich.
Wiele firm budując swoją pozycję na rynku robi to latami, zdobywając ją krok po kroku. Rok za rokiem budują świadomość marki, poznają oczekiwania i potrzeby klientów lub tak jak Polpharma, przejmują najważniejszego gracza na rynku. Przedsiębiorstwa, które poważnie myślą o ekspansji zagranicznej i jednocześnie posiadają odpowiednie zasoby, powinny analizować właśnie takie modele penetracji rynku jakie zastosowała Polpharma.
Jeżeli firma posiada odpowiednie możliwości wystarczy prosta kalkulacja. Wysokość inwestycji, udział w rynku posiadany przez firmę, którą zamierzamy przejąć, połączenie możliwości i zasobów obu podmiotów i wykorzystanie efektu synergii.
Przejęcie firmy Chimpharm (największego producenta leków w Kazachstanie) posiadającego około 200 produktów z 24 grup terapeutycznych z 50% udziałem w rynku za 70 mln USD w 2011 roku, było stosunkowo łatwe do skalkulowania. Polpharma uzyskała dostęp do nowego rynku, a Chimpharm uzyskał dostęp do Grupy Polpharma w postaci kapitału i nowoczesnego know-how oraz niezbędnych dla osiągnięcia światowych standardów wytwarzania GMP (Good Manufacturing Practice).
SANTO przeszło przez lata imponującą drogę rozwoju – od małego zakładu wytwarzającego lek santonin na bazie lokalnych ziół, do jednej z wiodących firm farmaceutycznych w Kazachstanie, oferującej zaawansowane produkty w oparciu o nowoczesne technologie. Cieszę się, że mogę być częścią tego sukcesu – jako inwestor, przedsiębiorca i przyjaciel Kazachstanu
W pierwszym etapie ok. 85 mln USD przeznaczono w Chimpharmie na inwestycje w nową infrastrukturę, technologie i standardy jakości. To pozwoliło na zwiększenie konkurencyjności całego sektora farmaceutycznego w Kazachstanie poprzez napływ nowoczesnych technologii, dostęp do nowych produktów, a także rozwój pracowników w międzynarodowej organizacji.
Przejęcie największego kazachskiego producenta leków pozwoliło na podwyższenie pozycji Polpharmy na tym rynku z dotychczasowej drugiej dziesiątki na drugie miejsce. Było to kolejne udane przejęcie Polpharmy. Firma stała się również właścicielem 70% akcji firmy Akrihin – jednego z wiodących rosyjskich producentów leków. Polpharma współpracowała z Akrihinem jako partner strategiczny, następnie przejęła większościowy pakiet udziałów w spółce. Obroty Akrihina wynoszą ok. 170 mln dolarów rocznie. Spółka produkuje ponad 150 preparatów z najważniejszych grup terapeutycznych, w tym ważne społecznie leki przeciwgruźlicze, kardiologiczne, diabetologiczne. Tak oto polski przemysł farmaceutyczny buduje swoją potęgę na rynkach wschodnich.
Co pokrótce przyczyniło się do sukcesu Polpharmy w Kazachstanie?
- Zainwestowano duże ilości środków w modernizację infrastruktury i technologii co podniosło standardy branży w całym kraju
- Zadbano o rozwój kadry pracowniczej
- Przejęcie największego producenta leków w Kazachstanie
Rozwój ekspansji na rynku kazachstańskim. Zapraszam do kontaktu:
Sebastian Sadowski-Romanov
Prezes Zarządu ITRO Sp.zo.o.
wyświetlono 613 views
[Case study] Wilhelm Geldbach - rynek azerbejdżański
Wilhelm Geldbach GmbH, jest jednym z najstarszych i najbardziej znanych niemieckich przedsiębiorstw przemysłowych i producentów materiałów stalowych. Firma została założona w 1903 roku przez specjalistę ds. materiałów stalowych, Wilhelma Geldbacha. Pierwsza w firmie fabryka produkowała materiały stalowe wykorzystywane do produkcji rur, kolanek, złączek itp., które miały zastosowanie w przemyśle. Wraz z wprowadzaniem licznych innowacji technologicznych i wynalazków, gama produktów wytwarzanych przez firmę sie rozszerzyła.
Jak potoczyły się jej dalsze losy?
[Case study] PESA - rynek włoski
Pierwsze pociągi Pesy trafiły do Włoch w 2008-2009 roku. Aż 85 pociągów zostało dostarczonych do Włoch do dnia dzisiejszego. Kursują one na liniach regionalnych w rejonach takich jak Bari, Bolonii, Florencji, Padwie, Mediolanie czy Pizie.