Incoterms 2020: Ex Works
Reguła Incoterms Ex works (Z zakładu) jest jedną z 3 najczęściej wybieranych reguł w handlu międzynarodowym, o ile nie najczęściej wybieraną ze względu na minimalne ryzyko dla sprzedającego.
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego następuje w magazynie, biurze lub w innym miejscu, gdzie następuje odbiór towaru.
CZYM SĄ INCOTERMS?
Incoterms, czyli z angielskiego International Commercial Terms, to zbiór regulacji określających warunki wymiany handlowej między sprzedawcą i kupującym – eksporterem i importerem. Ustalone zostały przez Międzynarodową Izbę Handlu (ICC).
Incoterms opracowano w celu ograniczenia nieporozumień pomiędzy dostawcami i odbiorcami towarów w związku z występowaniem różnic dotyczących praktyk i zasad handlu w ich krajach. By ujednolicić zasady dla przedsiębiorców z różnych krajów, Incoterms jasno określają obowiązki i odpowiedzialność kupującego i sprzedającego. Dzięki temu, obie strony transakcji nie muszą ustalać swoich własnych zasad, a jedynie zdecydować się na regułę Incoterms której będą używać w ich transakcjach.
Incoterms można stosować zarówno w handlu międzynarodowym – w Unii Europejskiej oraz poza jej obszarem – jak i w handlu krajowym.
Formuły te były kilkukrotnie nowelizowane – najnowsza wersja powstała w 2020 roku. Obowiązujących reguł Incoterms 2020 jest łącznie 11. Ich nazwy zawierają skróty terminów, które mają bardzo precyzyjne znaczenie dla sprzedaży towarów na całym świecie. Terminy te są uniwersalne dla kupujących i sprzedających na całym świecie.
Reguły Incoterms dzielą się na reguły powszechne, czyli te używane do wszystkich środków transportu, oraz te dostępne jedynie dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego. Reguła Incoterms 2020 Ex works (Z zakładu) należy do reguł powszechnych i jest jedną z 3 najczęściej wybieranych reguł w handlu międzynarodowym, o ile nie najczęściej wybieraną ze względu na minimalne ryzyko dla sprzedającego.
Reguła Incoterms 2020: EXW
Nakłada ona następujące obowiązki:
Sprzedający
- odpowiednio przygotowuje towar do wysyłki na terenie swoich zakładów
- dostarcza towary do dyspozycji kupującego (np. w fabryce lub magazynie)
- nie musi załadować towarów na żaden odbierający pojazd
- nie musi odprawiać towarów w eksporcie, o ile taka odprawa ma zastosowanie
Kupujący
- ponosi odpowiedzialność za wszelkie ryzyka związane z wysyłką towaru od momentu wyjazdu z magazynu sprzedającego do przyjazdu w miejsce przeznaczenia
- uiszcza wszelkie opłaty
Reguła ta oznacza minimalne zobowiązania dla sprzedającego.
Przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego następuje w magazynie, biurze lub w innym miejscu, gdzie następuje odbiór towaru.
Mimo to, oczekuje się, że sprzedający udzieli kupującemu, na jego żądanie, a także na jego koszt i ryzyko, wszelkiego wsparcia niezbędnego do uzyskania licencji eksportowej, ubezpieczenia, oraz udzieli kupującemu wszelkich potrzebnych informacji, które pozwolą kupującemu ubezpieczyć eksport towaru z pełnym bezpieczeństwem.
EXW Załadowane
Możliwym jest by to sprzedający ubezpieczył załadunek towaru w miejscu wyjazdu oraz był odpowiedzialny za ryzyka i opłaty.
W takim przypadku, w kontrakcie sprzedaży musi znaleźć się specjalna klauzula, która bardzo jasno określi warunki na jakich sprzedający będzie podejmował się tych działań w imieniu kupującego (np: EXW Załadowane w Paryżu, ICC 2020).
Free Carrier
Reguła Incoterms Free Carrier (FCA) tłumaczona jest na polski dwojako – „Przewoźnik Franco” lub po prostu „dostarczone do przewoźnika”.
Carriage Paid To
Regułę Incoterms CPT należy rozumieć jako „koszty transportu opłacone do” lub „przewoźne opłacone do”.
Carriage and Insurance Paid To
Regułę Incoterms CIP należy rozumieć jako „koszty transportu i ubezpieczenie opłacone do” lub „przewoźne i ubezpieczenie opłacone do”.
Delivered at Place
Regułę Incoterms DAP należy rozumieć jako „dostarczone do miejsca”. Jest ona jedną z 3 najczęściej wybieranych reguł w handlu międzynarodowym.
Delivered at Place Unloaded
Regułę Incoterms DPU należy rozumieć jako „dostarczone do miejsca, wyładowane” lub „dostarczone do miejsca, z rozładunkiem”.
Delivered Duty Paid
Regułę Incoterms DDP należy rozumieć jako „dostarczone, cło opłacone”. DDP jest dokładnym przeciwieństwem EXW – Ex Works (Z zakładu).
Free Alongside Ship
Regułę Incoterms FAS należy rozumieć jako „Franco wzdłuż burty statku”.
Free On Board
Regułę Incoterms FOB należy rozumieć jako „Franco statek”. Ten warunek posiada swoją inną wersję znaną jako FOB amerykański, która dotyczy wyłącznie handlu ze Stanami Zjednoczonymi.
Cost and Freight
Regułę Incoterms CFR należy rozumieć jako „Koszt i fracht”. Przeniesienie ryzyka następuje tutaj jak w regule FOB.
Cost Insurance and Freight
Regułę Incoterms CIF należy rozumieć jako „Koszt, ubezpieczenie i fracht”. Jest ona niemal identyczna jak reguła CFR, ale dodatkowo zawiera obowiązek wykupienia ubezpieczenia.
Masz pytania? Wypełnij formularz, a my odezwiemy się do Ciebie najszybciej jak to możliwe.